Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare – Är detta ett bra kit?

  • Nybörjare – Är detta ett bra kit?

    Publicerad av virschen på 6 juli, 2017 vid 20:36

    Tjena!

    Ny på forumet, och ganska ny när det gäller windsurf också. Gått en introkurs för säkert 20 år sedan, sedan bara seglat 2-3 gånger med prylar från 80-talet… Väger 110 kg, men ser inte så fet ut. 😛 Har lyckats segla på en 160-170 liters förut. Har nu fått erbjudande om detta paket, och är på jakt efter proffsens åsikter om detta. Är ute efter ett kit som passar mig som rookie men som man också kan utvecklas med, lära sig plana etc. Här är det:

    Fanatic Viper 240 liter (för stort? Kanske satsa på en 220 liter istället?
    Mastfot North Sails EPX
    Segel North Sails E.type 6,6kvm
    Mast North Sails EPX 460cm epoxy/glasfiber
    Bom North Sails EPX 160-210cm
    Mastförlängare North Sails Uni.XT L/42 SDM
    Upphalslina

    Allt detta nytt (årsmodell 2017) för 20500 kr (norska, bor tyvärr där.. )

    Är detta något att satsa på eller provar han att lura mig? 🙂

    virschen svarade 6 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    6 juli, 2017 vid 20:54

    Du kommer antagligen att få mängder med helt divergerande tips! Mycket handlar om var någonstans Du kommer att segla. Om Du ska segla i skärgården eller på en sjö så är mitt tips att titta på begat:

    JP SLW 155 l – planar tidigt och är lättseglad med lite slalomfeeling
    ADH FF på minst 140 l – planar tidigt, höjdar bra i ickeplaning och är lättseglad

    Ocambrade segel:
    6.5
    7.5
    8.5

  • virschen

    Medlem
    6 juli, 2017 vid 21:09

    Okej, såpass litet som 140-155 liter alltså? Är inte det lite lite för mig som väger 110? Jag kan alltså bara göra “rookie-start”, alltså stå platt på brädan med masten mellan benen och dra upp seglet, måste inte brädan vara ganska stabil för en 110 kg-biff då?

  • staffomania

    Medlem
    6 juli, 2017 vid 21:50

    Hehe! SKulle kunnat skrivit detta själv för typ 10år sen.

    Alltså tycker kittet som du funderar på köpa är ett bra nybörjarkit men kanske inte något att utvecklas på så tror inte det kommer hålla speciellt länge. Speciellt blir det tråkigt att köra med när du börjar plana.

    Kommer ihåg när jag själv började köra och då kändes 145L rätt litet och vingligt (vägde runt 100 då) och lånade oftast tjejens fanatic viper 180L. Nu är väl iofs freeridebrädorna lite bredare än vad dom var då.

    Satsa på att köpa en Freeridebräda på minst 145L men hellre mellan 150 och 160. I början kan det vara bra med ett segel runt 6 kvm men sen kommer du vilja ha ett större.

  • mexi_

    Medlem
    7 juli, 2017 vid 09:33

    Håller med föregående, det där paketet är kanon om du vill segla runt i lättare vindar. Funkar också att plana med, men kommer att kännas som en “pråm”, den sitter mer i vattnet eftersom den är så stor och “tung” i förhållande till en 140-150 liters freeride.

    Jag skulle satsa på en sån med typ 6.5-7.0 segel och komplettera med att 5.7-6.0 för att få större vindregister.

    Sen när du kommit igång och börjar plana och vattenstarta köper du en 110 liter och kan använda seglen till båda, då har du utrustning både för fina sommardagar och blåsiga höstdagar 🙂

  • malibu

    Medlem
    8 juli, 2017 vid 15:35

    Som sagt, det beror helt på var du kör. Här på västkusten blir det få dagar när du har glädje av en 220-240l-bräda. Att stå och dra segel bland vågorna kräver bra balans, och dessutom är det något du bara gör precis i början. Men är det platt där du kör så visst. Som redan påpekats så kommer du växa ur brädan ganska snabbt, men om pengar inte är någon direkt begränsning så är det kanske ok. Jag hade siktat på en lite mindre bräda, 150l typ (jag började på 125l men är lite mindre än dig).

    20 000 är ju inte skitbilligt för bräda+segel. Du kan hitta bättre pris i butik. Kolla olika startkit, och gärna förra årets. https://surfers.se/vindsurfing/kompletta-vindsurfingpaket/

    Men det är egentligen begagnat du vill ha. Det här är prylar som du använder en eller kanske någon säsong (beroende på hur ofta du är ute) och då vill du snart byta ner dig.

  • malibu

    Medlem
    8 juli, 2017 vid 22:17

    Med “byta ner” menar jag alltså byta “ner” till en mindre bräda, vilket egentligen är att byta upp sig 🙂

  • mrquality

    Medlem
    13 juli, 2017 vid 09:56

    Hej! Jag började själv förra året och hade samma frågor som dig. Det bror på om du vill vara ute mycket och vilket är ditt mål med vindsurfing, samt var ska du vindsurfa. Jag väger 90kg och köpte en Starboard go 160lt som idag är fortfarande lite vingligt i byarna. Jag har kört hela hösten och vintern och vår med vind från 3 m/s till 16 m/s men det det var för att ville lära mig så fort så möjligt då kräven att vara i vatten mycket. Efter så många timmar kan jag säga att med min 160lt har inte hunnit lära mig allt som jag ville men samtidigt att det går fort utveckling. Jag kan föreslå till dig:
    Fundera om du vill köpa nytt eller beg (om du brinner eller inte för vindsurfing)
    Köpa en bräda(freeride) mellan 160-180lt med en segel mellan 6.5-7.5.
    Omen du vill vara ute även men starka vindar köpa mindre segel runt 5.0 och en kortare fena. Om du vill vara ute med “Light wind” köpa en segel runt 8.5. Du kommer att märka när du är ute. Det finns andra trådar där jag fick massa tips, gå igenom forumet. Har så kul på vatten

  • sannum

    Medlem
    13 juli, 2017 vid 20:11

    http://www.surfzone.se/advert/brada-2-segelmasterbom-och-sele/
    135 liter visserligen men grymt billigt

  • virschen

    Medlem
    22 juli, 2017 vid 18:58

    Det blev detta kitet till slut. 220 liters-brädan. Är helt med på att brädan kommer att bli “utvuxen” ganska snabbt, men bestämde mig ändå för en så stor bräda efter att jag insett att man nästan får nypris när man säljer en beggad sådan bräda här i Norge. 😛 Vill dessutom lära mig grunderna ordentligt känns det som.

    Har nu varit ute i skärgården utanför Oslo i en vecka, men haft stiltje 5 av 6 dagar… 😛 Men den enda segelturen jag fått var riktigt nice. 🙂

    Reagerade också över det någon av er sa i början av tråden, att jag kommer få många olika svar. Jag har fått i princip lika många olika svar som antalet personer jag har frågat, detta inkluderat telefonsamtal till diverse vindsurf-butiker.. Inte lätt att förhålla sig till som rookie direkt.. 🙂

    Tack för svar! 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare – Är detta ett bra kit?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.