Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Nybörjare Jönköping

  • Nybörjare Jönköping

    Publicerad av imported_johan på 21 september, 2011 vid 14:44

    Tjenare!

    1) Är helt grön på kite i alla dess former, men har fått ett vansinnigt sug att börja med snowkite! Har kikat runt på olika hemsidor ett par dagar nu, och insett att jag vill gå en kurs eller åtminstone få lite instruktioner i hur man flyger kiten. Problemet är bara att alla kurser jag hittar hålls närmast i Göteborg/Stockholmsområdet, och jag är inte helpepp på att åka den biten. Så min fundering är om det finns det någon här på forumet som kan tänka sig ge flyginstruktioner i Jönköpingstrakten?? Mot betalning om så önskas!

    2) Någon som testat snowkite på Vättern? Hur väl lämpar den sig? Har bara bott i Jönköping 1 år, så jag har själv ingen koll på isläggningen eller hur det blåser ute på sjön.

    3) Har läst en del tips och rekommendationer kring nybörjarkiter och har kollat en del på Ozone Access (ge gärna tips på andra som går att hitta begagnat). Är 183cm och väger ca 65kg. Kör snowboard och känner mig helt säker på den åkningen, och jag inbillar mig (?) att jag skulle lära mig kita rätt snabbt 😛 Det jag vill använda kiten till är främst att pressa på i lite högre farter på sjöar och i lössnö, men även någon gång i fjäll. Skulle en 8m bli för stor/liten när jag inte har någon vana av kite alls? Vill ju inte att jag står där och tycker att den är för liten/långsam när jag väl kommit in i det:)

    emilll svarade 12 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • karl-petter

    Medlem
    25 september, 2011 vid 21:44

    Känner inte till någon i trakterna tyvärr. Senaste åren har det vart okej vintrar i södra sverige men det tillhör ju tyvärr inte vanligheterna:(

    En Access 8a bör funka ok för dig. Du kan kanske klara dig med en 6:a.

    Om du inte hittar någon som kan hjälpa dig i Jönköping kan du ju tex boka in dig på ngn av surfbussens kurser. De kör upp från Stockholm till Åre. Eller om du åker upp på skidsemester till Åre eller Sälen. Annars är det nog svårt att hitta snökitekurs i Sverige.

  • serotonin

    Medlem
    26 september, 2011 vid 17:56

    Gå in på facebook sidan Surf’s Up Skaraborg. Finns några från Jönköping där som kite-ar vet ja! Själv kör jag på på vänern ibland på vättern. Helt ok även på vintern!

  • kitedude

    Medlem
    4 oktober, 2011 vid 16:08

    2) Vättern ligger tyvärr typ bara va sjunde år. Har legat de två senaste men då har det bara varit is på sjön.
    Brukar köra skridskor där så fort sjön lagt sig. Förra vintern var magisk med svart blank is. Vättern har dock en förmåga att gå upp ganska snabbt vid hård vind vilket gör den ganska förrädisk.

  • imported_johan

    Medlem
    12 oktober, 2011 vid 14:14
    kitedude;671885 wrote:
    2) Vättern ligger tyvärr typ bara va sjunde år. Har legat de två senaste men då har det bara varit is på sjön.
    Brukar köra skridskor där så fort sjön lagt sig. Förra vintern var magisk med svart blank is. Vättern har dock en förmåga att gå upp ganska snabbt vid hård vind vilket gör den ganska förrädisk.

    Tack för svaren!

    Kitedude: du som verkar ha lite vana av Jönköping – du vet inte hur det ser ut på andra mindre sjöar runt omkring? Typ Munksjön/Rocksjön? Tänker mig att snön borde ligga kvar där och kanske ha lite mildare vindar? 🙂

  • gatusurf

    Medlem
    17 oktober, 2011 vid 21:56

    landsjön fryser vintern. bra is och vind ibland.

  • kitedude

    Medlem
    18 oktober, 2011 vid 15:21

    Munksjön har ganska strömt vatten. Tre tillflöden av vatten och ett ut i Vättern. D.v.s gott om strömfåror. Dock hyffsat bra vind när det blåser sydväst. Landsjön funkar. Västersjön vid flygplatsen brukar ha bra vind. Kanske inte alltid så smart/populärt med drakar vid en flygplats men det blåser oftast från landningsbanan.

  • emilll

    Medlem
    1 november, 2011 vid 08:49

    Kommer att köpa mig en träningskite som jag ska köra med nu i vinter, du kan ju alltid hänka om du är sugen =)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Nybörjare Jönköping

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.