Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare, utrustning bräda segel våtdräkt.

  • martinc

    Medlem
    23 februari, 2015 vid 20:27

    Kan bara dela med mig av min erfarenhet som fortfarande i nybörjartagen.
    Jag började vindsurfa för två somrar sedan i någon form av förtioårskris. Aldrig surfat förr, men seglat en del. Jag köpte mig en begagnad JP Funster 145 med 5,3 rigg. Nu väger jag bara 70kg så jag har inte upplevt seglet som för litet. Jag planar lätt och och har samtidigt stabilitet att lära mig stå på brädan. Att komma upp och iväg är lätt. Plana lär man sig. Men kontroll och gippar och slag kräver mycket övning. Jag tror att om jag hade köpt en mindre bräda direkt så hade jag nog gett upp vid det här laget. Med tanke på hur mycket jag dragit rigg förra sommaren innan jag började få kläm på beachstarterna så var det nog skönt att inte seglet var för stort heller.
    Jag har nu kommit så långt att jag sätter några gippar och de flesta slag och självklart tittar jag mig om efter en ny bräda. Jag skulle dock inte vilja ha hoppat över dessa två år med min Funster. Begagnatmarknaden är utmärkt, men jag får se om jag inte behåller den även om jag skaffar en till.
    Jag drar till fuerteventura en vecka i maj och tänkte då testa igenom vad som passar mig. Lite nyfiken på en freemove.

  • sailortrash

    Medlem
    24 februari, 2015 vid 09:40

    stor bräda litet segel är givet det bästa att börja med och ger snabbast utvecklingskurva. Kompromissen är denna: litet segel i sthlm=inte så många tillfällen att plana och öva på att komma i stropparna, vilket är den första riktiga tröskeln. andra kompromissen är att man växer ifrån utrustningen snabbt.

    Därför brukar jag rekommendera att antingen hyr tills du kan grunderna, vilket alltid är billigast eftersom man lär sig snabbt på rätt utrustning. om du inte vill eller har möjlighet, köp en stor bräda i lättviktsmaterial, ngn limited eller pro-edition. Du växer du inte ifrån brädan utan kan ha den som lättvindsalternativ resten av livet. Den typen av brädor förändras inte så mycket.

    en 145 l freeride byggd i stryktåligt material är inte bara mkt tyngre och planar mer sällan, den är också helt stum att segla och fotstyra jämfört med samma bräda byggd i kol eller sandwhich.

    en av de bästa brädor du kan köpa som lättvindsalternativ men också fenomal att lära sig på är AHD Fast Forward. otroligt lätt för sin storlek, otroligt billig för sin vikt och sin performance, och otroligt rolig att segla oavsett nivå. Kommer du över en beggad i bra skick så köp, köper du nytt är det ändå en kanoninvestering.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 februari, 2015 vid 19:13

    På vår lilla hemmplan kör två av gubbarna med just AHD FF 145 och jag kan bara hålla med Sailortrash. En AHD 145 FF går med 8.2 kvm upp i planing t o m något före mig på JP SLW med 7.6. Jag har tyvärr märkt det fler än en gång under åren men med lika stora segel så är det jämt(!).

  • staffomania

    Medlem
    26 februari, 2015 vid 11:05

    sailortrash// Är ju inte alltid lätt att hitta ställen som hyr ut utrusning och ibland kanske man t ex är på landställe eller dylikt och bara vill ut och köra. Då finns ju risken att det inte blir något alls istället.

    Herr Pelegrin// Handlar väl till stor del hur mycket man väger. Har jag fått erfara som tungviktare som alltid kommer upp sist i planing och får köra med för stora grejer.

  • gogeli

    Medlem
    27 februari, 2015 vid 09:06

    Efter ett år av nötande själv. Mitt svar blir liknande som andras här.. Så skulle jag rekommendera minst 150l (har själv 180l) å 6.5 segel gärna en beg bräda, å en bräda där man kan ha centerbord om vill. Då har man en ok lättvindsbräda för kommande år. Bredden på brädan gärna runt 80cm då iaf jag har stått å vinglat en del innan man får stil på grejerna å vinden är ok.. 🙂
    Allt detta för att kunna vindsurfa å tycka att det är kul å inte börja med för svåra grejer för tidigt å tröttna.

  • spinl

    Medlem
    27 februari, 2015 vid 19:52

    Allt beror så klart på hur envis man är, går bevisligen bra att lära sig på mindre brädor också. Vet man med sig att man inte kommer tröttna är det inga problem att börja med liten bräda, man kommer ha roligt även om det tar lite längre tid att lära sig långfartsmanövrar.

  • sailortrash

    Medlem
    28 februari, 2015 vid 09:53

    @spinL 731203 wrote:

    Allt beror så klart på hur envis man är, går bevisligen bra att lära sig på mindre brädor också. Vet man med sig att man inte kommer tröttna är det inga problem att börja med liten bräda, man kommer ha roligt även om det tar lite längre tid att lära sig långfartsmanövrar.

    klart det går på en mindre också, st. är framförallt för att det inte blåser tillräckligt för små brädor. allafall inte i sthlm. så vill man öva på att plana måste ha grejer som planar…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    28 februari, 2015 vid 20:26

    Det är ofta svårt på begmarknaden att hitta Ultrasonic, JP SLW, Firemove m fl. Av någon anledning ligger man kvar på dessa. Om jag skulle köpa nytt skulle jag gå till Surfspot och kolla på Atomiq. Båten med brädorna är på ingång runt 10:e mars.

  • sailortrash

    Medlem
    1 mars, 2015 vid 06:38

    @Herr Pelegrin 731223 wrote:

    Det är ofta svårt på begmarknaden att hitta Ultrasonic, JP SLW, Firemove m fl. Av någon anledning ligger man kvar på dessa. Om jag skulle köpa nytt skulle jag gå till Surfspot och kolla på Atomiq. Båten med brädorna är på ingång runt 10:e mars.

    Man ligger kvar på dem för de är skitdyra att köpa och är de som används mest (i Sthlm). De som säljer är i princip de som lägger av…

  • nachoman

    Medlem
    1 mars, 2015 vid 18:23

    Bara för att ge lite ytterligare nyans till tråden så finns det faktiskt de som kör i sthlm med mindre prylar än de som diskuteras. Säger inte på något sätt att det ena är bättre än det andra utan det är precis beroende på vad var och en vill ha ut av sin segling. För min del tycker jag det är såpass mycket roligare med lite mindre grejor och har därför valt att inte ha någon “stor” bräda och inte heller raceinspirerade segel. Min största bräda är en JP Freestyle 107ltr och den planar ju väldigt tidigt med mitt 5.3 BlackTip. Vad jag har erfarit är att när jag körde en 85ltr vågis (min dåvarande enda bräda) på alla ställen i sthlm fick jag kämpa och slita som ett djur. Det gav mig dock fördelen att jag fick lära mig att plana aktivt och inte bara hänga i riggen. När jag sen kompletterade med större bräda kändes det för mig som att köra på en formula. Vill inte på något sätt rekommendera en vågis för all inomskärssegling i sthlm men bara belysa att väljer man lite mindre bräda och segel får man jobba mer för planing och möjligen utvecklas ens teknik för tidig planing på ett positivt sätt. Men visst, en duktig seglare planar ju självklart väldigt tidigt på en stor bräda med stort segel. Kort och gott, det funkar med små grejor även i sthlmsområdet så va inte allt för rädd för mindre volym och mindre segel om du orkar kämpa lite.

  • sailortrash

    Medlem
    1 mars, 2015 vid 19:32

    Efter att ha lagt mig i för många sådana här trådar på senare år, så är min uppfattning att det finns några generella kategorier som försmäktar i sthlmsområdet…dessa är:

    100 l freestyle:
    Dessa planar i 6-9 med 5.7 redan och står och snurrar segel och har sig i oplanande vindar

    Hardcore wave
    Kör bara i vinterstormar på torö eller Gotland på extremt nischade prylar som är utvecklade för mauiförhållanden, alt. Ngt keff hemmabygge..man måste vara minst 40 bast, old guys rule..

    Lättvindsfantaster
    Dessa kör stora freeride eller ngn superlättvindsbräda, men absolut inte formula. Favvosegel är 8.5 men 9.0 förekommer. Siktar på sommarbrisen och har ofta en 100 l fsw som komplement

    Formula
    Inte så många faktiskt som vågar ge sig på denna fruktade mytomspunna typ av vindsurfing. Dessa planar mest hela tiden, ramlar aldrig av och vattenstartade aldrig. Till skillnad mot lättvindsfantasten slutar formulaseglaren aldrig att plana trots vindhål, och kryssar lika bra som en segelbåt, så ingen annan kan hänga med.

    Speed
    Förekommer inte i Sthlm vad jag vet…

  • sailortrash

    Medlem
    1 mars, 2015 vid 19:36

    Jag glömde slalom…och freerace…men de är samma som lättvindsfantasten, bara mindre brädor trots samma segel..

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 mars, 2015 vid 19:41

    Ha, ha, vilken bra sammanfattning om än med lite drag i seglet åt Formula (4-5 m/s?). Senaste speedspoten på nord var visst Fysingen, har jag för mig.

  • sailortrash

    Medlem
    2 mars, 2015 vid 07:40

    åight…det finns kanske sthlmare som speedar, men det kryllar ju inte av dem på konfen allafall..

    min formula är rätt seg faktiskt, kräver stadiga 5, och vinden ska helst inte gå under 4 i vindhålen, annars blir det mest till och pumpa segel..så en vanlig juli dag med 4-7 (i realiteten 3-6) brukar inte bli så bra tyvärr, men om proggen säger 4-8 eller 5-9 så blir det planing hela dan…

    nya grejer och spec. fenor verkar vara mkt bättre idag..jag har iofs inte prövat med 12 m2 än…bara 11…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare, utrustning bräda segel våtdräkt.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.