Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nyfrälst behöver guidance inför inköp

  • Nyfrälst behöver guidance inför inköp

    Publicerad av knike på 24 oktober, 2017 vid 00:44

    Jag har än så länge bara suttit och dreglat, förundrats och älskat det jag sett av sporten, likväl på vatten som snö.
    Med andra ord har jag absolut inte testat kitesurfing än men är fast bestämd om att börja på riktigt.

    För att snabbt berätta om mig och vilka mina förutsättningar är så följer här en kort biografi 🙂

    Jag är 28 år gammal, boende i Stockholm. Jag är uppvuxen med alpresor och har åkt en hel del både snowboard och skidor i mitt liv. Minst två-tre veckor om året. Med det skulle jag säga att jag är förhållandevis duktig på att åka bräda.
    Utöver det har jag sommartid under mina ungdomsår latjat en hel del på wakeboarden, jobbade en hel sommar på att sätta min första 360 och lyckades faktiskt även slänga några landade backflips bakom en ribbåt modell större dessutom.
    Vad gäller vattenvana så skulle jag säga att den är god, bor och lever mer eller mindre på vattnet och trivs bäst där.
    Jag har seglat alla mina ungdomsår och känner mig bekväm med att både läsa vindar och förstå baskunskaperna i aerodynamiken.

    Jag har funderat på att gå en kurs, typ 2 dagars bara för att raketstarta och verkligen komma igång direkt. Frågan är då, är det att se som en väl värd investering?
    Bör jag kunna lista ut hur det funkar lätt på egen hand väl i vattnet annars?

    Om jag vill köpa egen utrustning med en gång, vad bör jag tänka på om jag vill ha en “allround” utrustning att börja med?
    Om man vill köpa en komplett kite + bräda och nödvändiga tillbehör utöver kläder och hjälm. Vad behöver jag då? Vad ska jag köpa? Vad får jag räkna med att lägga för hela kalaset? Var ska jag köpa det?

    Jag är 180cm lång, väger 80kg skall tilläggas, antar att det spelar in i storleksval av kite m.m.

    Jag kommer främst börja köra Stockholms skärgård. Sett många glida runt på Dalarö utanför Sandemar men även vid Björvik / stora&lilla sand på Ingarö så det är väl tänkta platser.

    Ni fattar vinken, lär mig allt så att jag kan börja med att köpa mitt eget kite kit och bara köra igång, I CAN NOT WAIT!

    bicless svarade 6 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    26 oktober, 2017 vid 10:01

    Hej

    Trist att ingen svarade. Ok, här är mitt förslag, vi är i samma viktklass. Gå en 2-3 dgrs kurs på ett vindsäkert ställe, dvs Gotland/Öland/Skåne/ västkusten eller utomlands. Efter 3 dgr kan du kita, man lär sig snabbt. Då får du oxå möjlighet att lära dig på normalstora kites, dvs 9-12 m2 istället för 17 som här i Sthlm oftast bjuder på.

    Utrustning: köp 2 om du har råd, 12 och 9 tycker jag i din viktklass. Köp allround kites, märke spelar inte så stor roll. Kolla på bommen, den ska du känna dig ok med. Sittsele eller midjesele spelar inte så stor roll, midjesele brukar freestylarna köra med. BRädan tycker jag ska vara allround shape 41-42 bred. Lättvindsbrädor kan vara ett komplement, men som enda bräda blir de lite jobbiga i hård vind för de har väldigt plan profil/ rocker.

    Beggat eller nytt?

    En kostnadsfråga. Allt från 2010 funkar bra att kita med. Men jag skulle köpt max 3 år gamla grejer, för de slits ganska fort. Om valet står mellan en ny kite och 2 beggade hade jag köpt 2 beggade, för annars kommer du antagligen stå på land rätt mkt.

  • bicless

    Medlem
    26 oktober, 2017 vid 18:50

    Hej

    Jag jobbar på Surfspot.se. Nytt komplett paket hamnar på ca 13000 med bom, 12a kite, leash, pump och bräda ca 140-145cm. 12 brukar vara en bra storlek att börja med både på vatten och snö. Kommer du köra mycket i Sth kan du även gå upp lite i storlek då det ofta är svag vind. Sele tillkommer ca 1000:-. Finns beggat också men var då noga med grejerna är bra skick, testa kiten håller luften över natten och alla linor är hela och fräscha. Sen skall det inte vara äldre än 2008, dåliga säkerhetssystem på äldre. Undvik c-kite, svåra relauncha.

    Vi har beggade grejer 1-2 år gammalt från ca 10.000:- för ett paket.

    Mvh

    Mattias

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nyfrälst behöver guidance inför inköp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.