Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nyinflyttad i kalmar!

  • Nyinflyttad i kalmar!

    Publicerad av josefc på 14 januari, 2008 vid 21:52

    tja, jag har precis kommit ner till kalmar och börjat etablera mig här. ska plugga på sjöfartshögskolan en termin och ska examineras till FB7 till sommarn. Nu har jag ett gedigert intresse av vindsurfing och har tänkt en del på att ta ner min rigg o bräda från Nynäshamn där jag bodde. Tyvärr saknar jag bil här, och det har ju sin fördel. Finns det nån tänkbar lösning, nån som också är student i kalmar/bor i kalmar och kan tänka sig samåka på helgerna? kan man hyra nått kanotfack eller motsvarande på gångavstånd i kalmar city? är det lönt att fixa nått fack i närheten av hagapark och bussa dit när det blåser? var är de närmsta spotsen om man bor i kalmar?

    tacksam för alla tänkbara tips o lösningar!

    josefc svarade 16 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • faster

    Medlem
    14 januari, 2008 vid 22:13

    Spots i Kalmar: Stensö fiskeläge är helt ok lite sten och grund intill land men när du har kommit utanför dom har du hela Kalmarsund för dig själv. Vi är några windsurfare och kitare som brukar vara där annars åker vi till Öland (Haga Park)

  • josefc

    Medlem
    15 januari, 2008 vid 16:34

    är jag ute och cyklar ifall jag tror ni menar stranden söder om fiskehamnen eller brukar det vara folk på longviksudden också?

  • oldschool

    Medlem
    15 januari, 2008 vid 19:51

    Det är bara till att gå med i CWC (CalmareWindsurfingClub) som har klubbhus nere vid Långviken. Du kan hyra plats i brädboden för förvaring, sen så är det bara till att segla nere vid långviken hela dagarna 🙂

    Skicka ett mail till erikthorbert@gmail.com angående medlemskap!

    Ha det så jäkla gott på ett av sveriges absolut bästa spots å se till att du har med dig nån extra fena om du får för dig att ta en genväg över grunden!

  • oldschool

    Medlem
    15 januari, 2008 vid 19:52

    p.s å så finns det givetvis en varm å skön bastu i klubb huset där man kan värma sig efter en kall höst/vinter session

  • andreasalm

    Medlem
    16 januari, 2008 vid 07:45

    @oldschool 438715 wrote:

    Det är bara till att gå med i CWC (CalmareWindsurfingClub) som har klubbhus nere vid Långviken. Du kan hyra plats i brädboden för förvaring, sen så är det bara till att segla nere vid långviken hela dagarna 🙂

    Skicka ett mail till erikthorbert@gmail.com angående medlemskap!

    Ha det så jäkla gott på ett av sveriges absolut bästa spots å se till att du har med dig nån extra fena om du får för dig att ta en genväg över grunden!

    Hej, Trodde inte det va några som surfade nere vid stensö längre? Har sett några kitare ute vid udden nån enstaka gång och har själv surfat där lite för nått år sen, men det är ju betydligt mer aktivitet borta på Haga Park, och (i alla fall enligt mig) så finns det många anledningar till att köra över bron och surfa istället.
    Men det skulle vara väldigt kul att veta vad det är som är så bra vid stensö? Har själv seglat jolle där i nästan 10år så jag vet ju hur vattnet ser ut i alla fall, och det blir väl kanske bättre vågor där jämfört med på haga park om det är rätt förhållanden. Annars är ju Haga bra mycket bekvämare när det är långgrunt och sand istället för att ligga och surfa i rännan med massvis med stenar runt om. 9 av 10 gånger så blåser det också mer vid Ölandssidan jämfört med Kalmarsidan.
    Men det vore kul att hänga med er ut vid stensö nångång och se exakt var ni surfar. Så hör gärna av er när det är dax!

  • josefc

    Medlem
    16 januari, 2008 vid 09:09

    @oldschool 438715 wrote:

    Det är bara till att gå med i CWC (CalmareWindsurfingClub) som har klubbhus nere vid Långviken. Du kan hyra plats i brädboden för förvaring, sen så är det bara till att segla nere vid långviken hela dagarna 🙂

    Skicka ett mail till erikthorbert@gmail.com angående medlemskap!

    Ha det så jäkla gott på ett av sveriges absolut bästa spots å se till att du har med dig nån extra fena om du får för dig att ta en genväg över grunden!

    låter mycket intressant! tack! har slängt iväg ett mail till honom nu på en gång! finns det nån hemsida eller mostvarande där man kan få lite mer info? bilder? el liknande`?

  • hanko

    Medlem
    16 januari, 2008 vid 10:19

    @josefc 438564 wrote:

    tja, jag har precis kommit ner till kalmar och börjat etablera mig här. ska plugga på sjöfartshögskolan en termin och ska examineras till FB7 till sommarn. Nu har jag ett gedigert intresse av vindsurfing och har tänkt en del på att ta ner min rigg o bräda från Nynäshamn där jag bodde. Tyvärr saknar jag bil här, och det har ju sin fördel. Finns det nån tänkbar lösning, nån som också är student i kalmar/bor i kalmar och kan tänka sig samåka på helgerna? kan man hyra nått kanotfack eller motsvarande på gångavstånd i kalmar city? är det lönt att fixa nått fack i närheten av hagapark och bussa dit när det blåser? var är de närmsta spotsen om man bor i kalmar?

    tacksam för alla tänkbara tips o lösningar!

    Välkommen till länet säger vi i norra länet !!

  • faster

    Medlem
    16 januari, 2008 vid 19:46

    Det är inget märkvärdigt med Stensö men jag bor i Kalmar har 5 min till Stensö och har man jobbat till kl 16-17 är det ingen idé att åka till Haga (50 km ToR) även om det blåser mer på Haga.

  • oldschool

    Medlem
    16 januari, 2008 vid 19:55

    @andreasalm 438775 wrote:

    Hej, Trodde inte det va några som surfade nere vid stensö längre? Har sett några kitare ute vid udden nån enstaka gång och har själv surfat där lite för nått år sen, men det är ju betydligt mer aktivitet borta på Haga Park, och (i alla fall enligt mig) så finns det många anledningar till att köra över bron och surfa istället.
    Men det skulle vara väldigt kul att veta vad det är som är så bra vid stensö? Har själv seglat jolle där i nästan 10år så jag vet ju hur vattnet ser ut i alla fall, och det blir väl kanske bättre vågor där jämfört med på haga park om det är rätt förhållanden. Annars är ju Haga bra mycket bekvämare när det är långgrunt och sand istället för att ligga och surfa i rännan med massvis med stenar runt om. 9 av 10 gånger så blåser det också mer vid Ölandssidan jämfört med Kalmarsidan.
    Men det vore kul att hänga med er ut vid stensö nångång och se exakt var ni surfar. Så hör gärna av er när det är dax!

    Fördelen med Kalmar (läs Långviken….inte stensö…men det är ju i krokarna) är just att man slipper alla andar tokar på vattnet 🙂 Å sen så slipper man även alla förbannade sandbankar som man får tampas med i Haga! Istället så får man lite sten att tampas med, men det är egentligen inget problem eftersom man kör ute rännan (ute vid hopptornet). Sjöbrisen är ibland ite fullt lika stark som på haga, men de dagarna kan man ju dra över isåfall.
    Sen så är det inte lika små choppigt vatten som i haga utan det blir lite större dyningar, och bakom ön så är det helt jävla platt!!!

    Å så måste man ju igen nämna ett av sveriges bästa klubbhus med duschar, bastu, brädbod, kök å kanon utsikt!!!!!!!!!!!!

    Du får väl leka med kitarna om det inte är några andra seglare ute…de är inte så hemska 😉

    Å sist men inte minst, bor man eller jobbar i Kalmar, så har du nån minut ner till vattnet å prylarna….å det vet ju alla som vindurfar….varje minut på vattnet räknas!

    A hui hou!!!

    CWC Pelle

    p.s kanske lite partisk eftersom jag å polarna växte upp seglandes i Långviken!! 😉

  • oldschool

    Medlem
    16 januari, 2008 vid 19:59

    @faster 438922 wrote:

    Det är inget märkvärdigt med Stensö men jag bor i Kalmar har 5 min till Stensö och har man jobbat till kl 16-17 är det ingen idé att åka till Haga (50 km ToR) även om det blåser mer på Haga.

    Skönt å höra att du håller fanan i topp i sundet Robban!!!!!!!!!!

  • oldschool

    Medlem
    16 januari, 2008 vid 20:01

    @josefc 438789 wrote:

    låter mycket intressant! tack! har slängt iväg ett mail till honom nu på en gång! finns det nån hemsida eller mostvarande där man kan få lite mer info? bilder? el liknande`?

    det är väl sådär med hemsida nuförtiden… får du inget svar inom ett par dagar så skrik till så skickar jag på dig ett par andra email eller telenummer!

    ha det så kul i vattnet!

  • josefc

    Medlem
    16 januari, 2008 vid 21:57

    gah.. blir toksugen på att dra ut när man sitter här inne o läser! längtar som fan till när dagarna blir lite längre och ljusare!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nyinflyttad i kalmar!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.