Senaste nytt Forums Vindsurfing Longboard Vindsurf "Nytillskott" Lilljegren Course…

  • "Nytillskott" Lilljegren Course…

    Publicerad av mes på 4 maj, 2017 vid 19:41

    Råkade få tag på en gammal räser…kan det var 91a? Saknar fena och centerbord. Får väl bli ett långtidsprojekt. Saknar också 520 mast constant curve 25 imcs…:) 🙂

    sailortrash svarade 6 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • challgren

    Medlem
    11 maj, 2017 vid 17:57

    Najs. Gör den till en foilbräda!

  • jlhp

    Medlem
    19 maj, 2017 vid 06:19

    Ha,ha, hmm, jo, det är väl som med veteranbilar, det finns två skolor (minst), antingen strikt originalskick eller customisering.

    Jag tillhör de som föredrar originalskick på mina egna grejer och när det gäller ByGuybrädor så finns det nog inte så många kvar nu… Dessutom skrev AndersBq någon gång för ett tiotal år sedan i en annan tråd att det är jackpot om man får tag på en ByGuykossa så jag vet vad jag röstar för, men smaken är ju delad… :smile:.

    Jag har hört någon säga att Guy hatade att bygga centerbord eftersom det var så tids- och arbetskrävande så foil kanske är ett alternativ ändå? Men visst går det, och om du vill är du välkommen att komma och mäta av mitt centerbord. JonasDV är duktig på att bygga centerbord och kan nog hjälpa dig med byggtips om du behöver det.

    Mitt “monster” ser ut så här inklusive läckert handgjort kolfibercenterbord :tongue: (och den är definitivt ett fall för originalskick):

  • jlhp

    Medlem
    19 maj, 2017 vid 10:56

    Ett test av ByGuykossa från Surfsport nr 5, år 1990. Tycker mig ana att din är lite mer rundad upp mot däcket, så, tja, en vild gissning är att din är nyare än så.

    Din borde bli verkligt fin ihop med ditt NP 7,5 segel som väl också var från 1991… 🙂

  • mes

    Medlem
    19 maj, 2017 vid 17:46

    Hårig bräda! Min är ju en fejk-Guy…typ Cobra. Jag pratade med BQ igår om grejorna och kopiebrädan gav han inte mycket för. Han trodde oxå att det snilleblixt svårt att hitta mast till seglet och tyckte jag skulle köpa en modern rigg istället. Budgeten är dock inte riktigt där så vi får se…nu är det ryggskott pga ogräsrensning efter för mycket datorsittande och för lite röra på sig… Jag har samma Surfsport som du och tror oxå på 91. …

  • sailortrash

    Medlem
    19 maj, 2017 vid 18:57

    ursäkta den oinvigde, men vad är grejen med de där? varför inte kliva upp till jolle istället?

  • jlhp

    Medlem
    22 maj, 2017 vid 17:33

    @sailortrash 743928 wrote:

    ursäkta den oinvigde, men vad är grejen med de där? varför inte kliva upp till jolle istället?

    Tja, varför kör folk bubblor, tvåtaktsaabar eller gamla amerikanare som drar 3 l/mil och toppar 150?

    Segelbåtar/jollar har ju inte alls samma känsla som vindsurfing/brädsegling. Raceboard har förresten fått ett rejält uppsving igen på senare år. Personligen föredrar jag ännu mer segelbåtsliknande brädor = rundbottnat, eftersom just seglingskänslan är så fin och samtidigt mycket roligare och mer involverande än båtar/jollar. I lättvind är känslan av effektivitet fantastisk i en rundbottnad bräda, det är en ren njutning faktiskt! En makalös fördel är ju dessutom att man kan segla nästan bokstavligen varje dag oavsett var i landet man råkar bo! Och även om det är gigantiska grejer jämfört med tex vågbrädor så jämfört med en jolle så är det ju väldigt lättförvarat och smidigt att slänga på biltaket och åka till närmsta sjö, eller kompisen 30 mil bort!

    Minns att det var så vindsurfingen började. Och det såldes miljoner brädor på några år, var är vindsurfingen nu…?

  • jlhp

    Medlem
    22 maj, 2017 vid 21:12

    @Mes Tack! Ok Bq kan ju det här betydligt bättre än mig, men även om det är en “cobrabräda” så kan den väl vara kul att ha och segla på någon gång ibland? Men kanske inte lönt att kosta på några större pengar.

    Jag fick tag i en 520 mast förra året, tyvärr behöver jag den själv, men ge inte upp det måste finnas en till till dig också någonstans. Jag tycker det blir så coolt med en rigg från samma år… 🙂

    Förresten, angående cb: hade det gått att använda ditt Tornado centerbord i “kossan” OCKSÅ?

    En nackdel, som sagt, med Guybrädan är ju att den inte går att använda i seriösa raceboardsammanhang, så det kan nog vara klokt att försöka hålla nere utgifterna för den.

    Ryggskott, för lite träning, jag säger bara tre saker: Tornado, Tornado, Tornado! Jag upplever att det ger fantastisk träning, och dessutom bland det roligaste och bästa som finns (tillsammans med vågsegling). Ju mer jag seglar desto bättre mår jag… Och det går att pussla in något pass då och då i det övriga livet eftersom man inte är beroende av planingsvind utan det räcker att det inte är spegelblankt!

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    23 maj, 2017 vid 07:34

    Coolt! Hade faktiskt varit häftigt om det gick att anordna en “veteranutställning” på gamla surfgrejer folk har hemma, eller typ ha någon form av tävling på vattnet med dem med speaker som snackar om prylarna.. =)

  • sailortrash

    Medlem
    23 maj, 2017 vid 08:51

    jag lärde mig på en bräda byggd på Åland 1974 typ. Vägde säkert 50 kg, man kunde stå 2 vuxna utan att den sjönk och den hade 6 kvm dakrontriangelsegel. bra för att lära sig konceptet, men skulle aldrig lägga en timma på den igen. Iofs körde jag utan sele, kanske de där brädorna är roliga om man kan kroka i och köra lite mer avslappnat?

  • mes

    Medlem
    23 maj, 2017 vid 14:18

    som kontorsnisse så har jag mfl extremt begränsad tid ledig…map så är all tid värdefeull och vara på vatten är bättre än annat när det inte blåser

  • jlhp

    Medlem
    25 maj, 2017 vid 10:30

    @cobainwindsurfer kul idé. Jag är på 🙂

    @sailortrash så tänkte jag också fram till för ett år sedan. När jag väl provade blev jag dock förvånad över hur kul jag tyckte det var, men på ett helt annorlunda sätt. Man får helt tänka bort småbrädssegling och öppna sinnet och se att alla brädtyper har både för- och nackdelar, och därmed ett användningsområde.

    Jag är den förste att inse och erkänna att långbrädessegling inte passar för alla. Så är det och vi lever som väl är i ett fritt land :smile:. Med det sagt tror jag ändå att fler än nu hade kunnat njuta av långbrädesseglingen om det bara erbjudits och man hade kunnat ta steget att ge det en chans och våga prova med öppet sinne. Jag vet av egen erfarenhet att långbrädorna är stigmatiserade som något passé, men upplever nu att jag slarvat bort 25 år av mitt liv på grund av det. Lite synd om fler än nödvändigt ska behöva få det likadant.

    Rundbottnade brädor är nog både den mest svårseglade brädtypen och den mest givande i lättvind, på så sätt att den ger mycket tillbaka både i utmaning och prestanda.

  • sailortrash

    Medlem
    28 maj, 2017 vid 14:47

    Om man ändå ska hålla på sådär, varför finna det ingen katamaranbrädav rang?

  • jlhp

    Medlem
    31 maj, 2017 vid 21:26

    @sailortrash 744010 wrote:

    Om man ändå ska hålla på sådär, varför finna det ingen katamaranbrädav rang?

    Ingen dum idé. Har något dimmigt i bakhuvudet att jag sett någon vindsurfingkatamaran på någon bild någon gång för länge sedan. Det finns ju inte mycket inom vindsurfing som inte åtminstone någon galenpanna provat någon gång…

    Och, tack förresten, nu tror jag äntligen att jag begriper regel 3.2.7 i D2-klassreglerna: “There shall be no visible air gap dividing the board longitudinally throughout its length when afloat in an upright sailing position fully equipped but without crew.”

    Har tidigare tyckt att den verkar kryptisk och obegriplig men nu tror jag att jag fattar – det måste vara just den regeln som förbjuder flerskrovskonstruktioner inom D2, och gissningsvis finns liknande regel inom alla klasser.

    Sen, om jag skall ge mig ut på djupt vatten där jag egentligen bara gissar, så upplever jag att en rundbottnad bräda som railar/centerbordsplanar beter sig ganska likt en katamaran som har lyft lovartpontonen och bara går på läpontonen, och då kan D2: an nog inte vara så mycket mindre ändå så skulle man göra en “katta” så får man släpa runt på två D2: or istället för en och det ger ju ingen fördel.

    Det är en häftig resa för mig det här, och hittills har det varit så att ju mer jag lär mig om D2: or desto mer inser jag att det faktiskt verkar vara fråga om riktigt effektiva seglingsmaskiner som är väl utprovade i verklig hetluft under många tävlingar. Sin ålder till trots så är det nog faktiskt bara en fullt planande Formula som kan slå en rundbottnad bräda runt en bana (förutsatt en kompetent D2-seglare förståss)! Och det är ju inte alltid det blåser tillräckligt för Formula så över en serie seglingar över en hel säsong kan nog till och med Formula få inte bara en riktigt tuff match mot en duktig D2: a utan kanske till och med bli slagna en säsong med lite vind!

    Inte så illa pinkat av en brädtyp som de flesta normala vindsurfare betraktar som antikt skräp.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    1 juni, 2017 vid 05:57

    Starboard hade en katamaran innan, vet inte hur det är nu
    https://www.continentseven.com/starboard-catamaran-windsurfer/

  • sailortrash

    Medlem
    1 juni, 2017 vid 11:57

    Katamaraner har mkt större hävstång än enskrov, eftersom masten sitter förskjuten från seglarens position. Ökad hävstång är enda sättet att öka farten när man redan minimerat friktion, men har ju såklart betydelse innan. Man förstå det som att seglaren blir tyngre och därmed parera större drag från seglet. Precis så byggdes den dä konstiga båten som seglade 64 knop.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Longboard Vindsurf "Nytillskott" Lilljegren Course…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.