Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt år ny bräda (hjälp att välja)

  • nachoman

    Medlem
    3 januari, 2012 vid 22:08

    I de flesta sportsammanhang jagas ju vikt, ja till och med gram. Ta tex vid val av racercykel. Då spelar ju vikten in enormt på priset. Tycker även att en viktskillnad runt 1kg på en racer är påtaglig. Övriga sammanhang där jag föredrar styvheten och den låga vikten som kolfiber medför är tennisrack och hockeyklubbor.
    För mig verkar det ytterst märkligt att skillnader på 10-20 % inte skulle göra så mycket på just när det kommer till brädan och dess upplevda känsla. Min slutsats är att vikt kommer att vara en viktig parameter i valet av ny bräda.

  • svenne

    Medlem
    4 januari, 2012 vid 01:10
    Nachoman;678737 wrote:
    I de flesta sportsammanhang jagas ju vikt, ja till och med gram. Ta tex vid val av racercykel. Då spelar ju vikten in enormt på priset. Tycker även att en viktskillnad runt 1kg på en racer är påtaglig. Övriga sammanhang där jag föredrar styvheten och den låga vikten som kolfiber medför är tennisrack och hockeyklubbor.
    För mig verkar det ytterst märkligt att skillnader på 10-20 % inte skulle göra så mycket på just när det kommer till brädan och dess upplevda känsla. Min slutsats är att vikt kommer att vara en viktig parameter i valet av ny bräda.

    Så länge du inte cyklar mer än 2000 mil om året eller tränar bergsetapper, så gör inte ett kilo på en cykel någon skillnad, förutom i din plånbok. De flesta världsrekord, lopprekord, velotider är inte tagna på lätta cyklar. Till exempel sattes ett av det snabbaste Störkepröven (Trondheim-Oslo, 54 mil, första 18 milen uppför) 2001 på stålram av två olika lag samtidigt. Först 13h10min för att sen bli slaget med 13h när nästa lag gick i mål. Det kapades inte förrän 2009 och då med så lite som nio minuter (12h51min).
    Största viktbelastningen på en cykel är roterande massa, ska man jaga gram någonstans så är det i hjulparet. Men viktigast är – Tadaa! – luftmotståndet. En tempocykel är inte lätt, långt ifrån en etappcykels vikt som jämförelse.
    Och här om något kan vi tala om lätta laminat kontra hållbarhet, jag reparerar ungefär 100 landsvägsramar om året, och de riktigt dyra ramarna (dvs de lättaste) är också de som skadas eller utmattas av småsaker. En ram som väger några hundra gram mer är betydligt hållbarare.
    Men, jag unnar folk lätta cyklar. Klart man ska köpa en lätt om man har råd. Det är förbannat kul med lätta cyklar. En Python-ram till exempel, 970 gram med framgaffel…

    En hockeyklubba däremot köper jag rätt av att en i kol är bättre. Men de går som sagt också sönder rätt ofta och är allt annat än gratis, tyvärr.

  • nachoman

    Medlem
    4 januari, 2012 vid 07:51

    Jg är beredd att hålla med om att vikten på en cykelram kanske inte är avgörande på sluttiden i ett lopp. Däremot förmedlar den en känsla som är jäkligt skön både vid klättring och hantering av cykeln. Och nog är väl känslan en stor del av upplevelsen när. Samtidigt är det ju en fin avvägning hur lätt det kan bli utan att tumma för mycket på hållbarheten. Kanske spelar vikten på en bräda en större roll om du själv är en lättviktare som jag på nåt kilo över 70?…

  • nachoman

    Medlem
    3 februari, 2012 vid 15:20

    Och så har det blivit vinter när man som mest önskar plusgrader för att inom kort testa nytillskottet. Får väl klämma och känna så länge…

  • htn

    Medlem
    4 februari, 2012 vid 13:12
    Nachoman;680925 wrote:
    Och så har det blivit vinter när man som mest önskar plusgrader för att inom kort testa nytillskottet. Får väl klämma och känna så länge…

    Kartongnytt?:wink:

  • nachoman

    Medlem
    6 februari, 2012 vid 17:06

    Javisst!

  • dr-masse

    Medlem
    6 februari, 2012 vid 17:47

    Kan ju ha missat det i tråden, men av ren nyfikenhet – vad föll valet på och varför… ? :santa:

  • nachoman

    Medlem
    8 februari, 2012 vid 15:02

    Min bräda skulle alltså täcka B&J till vågor. Ju mer tankarna for runt, desto mer pekade mina preferenser åt våghållet men även med B&J-egenskaper. Ville alltså ha en bräda som täckte ett stort register och inte lämnar mig sittande på stranden de dagar det bjuds på “finvågor”, i den mån det nu gör det i Sverige (för mig är det alldeles tillräckligt och mer därtill). Kom fram till att det var mer vågor jag strävade efter.
    Marknaden scannades av på beg.fronten såväl som på fabriksnya. Jag reagerade över vikten på flera nya brädor. Huruvida vikten nu har någon betydelse råder det ju delade meningar om. En lätt bräda kanske inte gör mig till en bättre surfare men skall jag ändå lägga ut en massa tusenlappar vill jag helst ha låg vikt.
    Min nya Flikka anlände igår.

  • nachoman

    Medlem
    8 februari, 2012 vid 16:49

    Då mina preferenser svängde lite fram och tillbaka tog jag till sist mitt förnuft till fånga. Jag vill ha en bräda som funkar i vågor av allsköns slag och som är möjlig till B&J. Det är vågsegling jag vill utvecklas i, eller rättare sagt lära mig.
    Allt från beg.marknaden till nyproduktion scannades av. Det som förvånade mig är att många nya brädor hade en relativt hög vikt. Huruvida vikten spelar någon roll i sammanhanget finns det uppenbarligen många åsikter om men jag vill iallafall ha en lätt bräda. Inte för att den kanske nödvändigtvis gör mig till en bättre surfare men ändå. 😉
    Efter många och långa diskussioner om shape osv blev resultatet enligt nedan. 227 x 57.5 x 87 ltr, ca 5,5 kg

  • dr-masse

    Medlem
    9 februari, 2012 vid 09:19

    Den där passar ju så fint in i inredningen att den aldrig behöver lämna vardagsrummet.

    Ett konstverk. “Vad är det där, har du en surfbräda i rummet?”. “Nej, nej, det är en postförverkligande installation av Wai Wai Wei Warholei som visar att verktygen för lycka, balans och frihet alltid finns i vår närhet”. “Wow.”.

    Körde du på en av flikkas “standarddesigner” eller ere en egen shape?

  • nachoman

    Medlem
    9 februari, 2012 vid 09:51

    Haha, blev lite överraskad själv när jag såg hur stilistisk och likt en inredningsdetalj från DN:s veckoliga, “fantastiska” inredningstidning den smälte in i lägenhetsmiljön.
    Då jag själv är mer eller mindre ovetande om hur en brädas shape påverkar känslan har vi utgått från vilken känsla jag vill att brädan ska förmedla och vad den ska passa för. Alltså, först en behovsanalys som Andreas tillsammans med Flikkas shaper gjorde.
    Jag styrde mest mot volymhållet och bad om en rocker inte endast framtagen för Jaws. Nu har jag ju inte fått prova den ännu och allt jag kan bedöma är bygg-, och detaljkvalitet som båda verkar vara enastående. För att kunna täcka allt från B&J till vågor har jag olika fenuppsättningar.

  • lennysurf

    Medlem
    28 februari, 2012 vid 19:53

    Den ser trevlig ut 🙂
    Vågar man fråga vad du fick betala?

  • nachoman

    Medlem
    29 februari, 2012 vid 09:49

    Javisst, en del pengar men fortfarande mindre än vad en ny serieproducerad Cobrabräda kostar! 😉
    1550€

  • doc

    Medlem
    29 februari, 2012 vid 17:18

    Custom rockar. Min senaste Moo kostade 13200 levererad till dörren.

  • nachoman

    Medlem
    1 mars, 2012 vid 09:54
    Doc;682588 wrote:
    Custom rockar. Min senaste Moo kostade 13200 levererad till dörren.

    Visste inte tidigare att priset för en custom var samma eller lägre än fabriksbrädorna. Att euron är låg bidrar ju också en del. Klart roligt med något som är unikt!

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt år ny bräda (hjälp att välja)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.