Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nytt eller beg.

  • sailortrash

    Medlem
    29 november, 2015 vid 19:55

    För att komplettera köpråd, för det ör ju som sagt inte möjligt att kolla alla de där punkterna om man inte köper “på stranden” i princip.

    Be om bilder, be säljaren pumpa upp kiten över natten, be om att få reda på alla skador och försök bilda dig en uppfattning om kiten är mkt eller lite använd. Samt om säljarens ärlighet.
    Många kiter används typ 10 ggr, sen ligger de några år sen säljs de. Att hitta en 3 -4 år gammal kite som är använd 10 ggr är ett fynd, om priset är lågt vill säga.

    När du väl får kiten, så räkna med detta:

    Lätt slitage på leasing edge
    Tufsiga bridlelinor
    Tufsiga flyglinor längst ut närmast kiten.
    En styrlina kanske är lite längre än den andra..
    Om depowerrepet inte är inplastat så ser det nog slitet ut.

    Men, det behöver inte påverka ngt. Olika långa linor ska åtgärdas, det finns olika fästpunkter på bommen för att fixa sånt eftersom linorna töjer sig med tiden. Tufsiga linor behöver inte vara ngt problem, eftersom spectralinan/dyneman är innanför det tufsiga, och antagligen oskadat.

    Är man lite händig kan man även korta sina linor då de slits mest längst ut. En sak som dock bör kollas och specifikt frågad efter är skicket på ventilerna. Dessa är gjorda i ett gummi som åldras naturligt, vilket även limmet gör. Om dessa är i dåligt skick måste de bytas, vilket man kanske helst undviker.

    Köp en kite med one pumpsystem, det är värt det! Alla kites från 2010/11 borde ha det.

  • l3ll3

    Medlem
    30 november, 2015 vid 07:26

    Tackar och bockar för alla fina råd 🙂

  • pripps

    Medlem
    30 november, 2015 vid 17:13

    Om du känner nån som kitat ett tag ? Be honom att följa med och titta på kiten !
    Han ser väl nästan med en gång om det är nåt att ha !
    /Tommy

  • l3ll3

    Medlem
    2 december, 2015 vid 07:47

    Vad är rimligt att betala för en 3-4 år gammal 12’a (i skapligt skick)?

  • pelle-surf

    Medlem
    2 december, 2015 vid 12:59

    Ca 4-5000 om bom följer med är nog ganska rimligt. Ibland säljs ju flera kites tillsammans, tex en 12a o en 9a. Priset kan ju kanske bli lite lägre om man köper båda och du får betydligt fler dagar på vattnet om du har flera kites

  • l3ll3

    Medlem
    4 december, 2015 vid 07:49

    Suck! Det verkar vara väldigt tunnsått med kites som är till salu den här årstiden. 🙁
    Någon som har tips på andra marknadsplatser än Surfzone och Blocket?

  • nick

    Medlem
    4 december, 2015 vid 09:41

    Här har du en bra deal på grejer som är i garanterat bra skick då allt är nytt. Anders är mycket bra att ha o göra med. Fritt val på storlek på både kite o bräda till samma pris – det är mycket ovanligt.
    Slingshot RPM är en mycket populär kite som har fått fina recensioner.
    http://www.lasurf.se/index.php?id_product=152&controller=product

  • pelle-surf

    Medlem
    4 december, 2015 vid 10:11

    @L3LL3 737369 wrote:

    Suck! Det verkar vara väldigt tunnsått med kites som är till salu den här årstiden. 🙁
    Någon som har tips på andra marknadsplatser än Surfzone och Blocket?

    Det är ju lite dålig omsättning på kites denna årstiden. Kitesurf köp & sälj på fb finns det mycket på.

  • webwolf

    Medlem
    5 december, 2015 vid 06:51

    Jag skulle vilja varna för Anders, han lovar mer än han kan hålla och “grejerna kommer inom två veckor” blir lätt “de kommer inom en månad, jag lovar” sen till slut när du är tokförbannad och pratat med Anders dagligen… då dyker grejerna upp 3-4 månader efter du beställde.

    Han kan hålla de priser han håller eftersom han inte har något eget lager och är beroende av att leverantören skickar till honom, och han är nog inte högst upp på deras priolista.

    Beställ endast om han har i lager (och kanske skickar bild som bevis).

    @Nick 737373 wrote:

    Här har du en bra deal på grejer som är i garanterat bra skick då allt är nytt. Anders är mycket bra att ha o göra med. Fritt val på storlek på både kite o bräda till samma pris – det är mycket ovanligt.
    Slingshot RPM är en mycket populär kite som har fått fina recensioner.
    http://www.lasurf.se/index.php?id_product=152&controller=product

  • sailortrash

    Medlem
    5 december, 2015 vid 10:01

    2010 köpte jag en 3 år gammal kite för 3500:- ink frakt, ink bom. Grejerna funkar fortfarande, men var inte i toppskick. En lina gick av, men det är fixat. allt annat funkar.

    nu verkar priserna justerats uppåt. I butikerna och också några privata skriver nu för tiden “ink. väska”…tjohej vilken bonus då…som om det är den man vill ha…köpa av teamriders som vill ha 8-9000:- för säsongens grejer tycker inte jag verkar vara ngn bra deal förutom för dem. Då kan man lika gärna köpa nytt av Switchkites.com för samma pris.

    Det finns massa blocket. Kiter är lätta att skicka också. Igår såg jag ett komplett paket från 2011, ink bom bra för 6 pix. helt ok pris, går säker att förhandla bort frakten också.

  • nick

    Medlem
    5 december, 2015 vid 11:59

    @WebWolf 737398 wrote:

    Jag skulle vilja varna för Anders, han lovar mer än han kan hålla och “grejerna kommer inom två veckor” blir lätt “de kommer inom en månad, jag lovar” sen till slut när du är tokförbannad och pratat med Anders dagligen… då dyker grejerna upp 3-4 månader efter du beställde.

    Han kan hålla de priser han håller eftersom han inte har något eget lager och är beroende av att leverantören skickar till honom, och han är nog inte högst upp på deras priolista.

    Beställ endast om han har i lager (och kanske skickar bild som bevis).

    Okay, det var många år sedan jag handlade på Lasurf. Är det som du säger låter det inge vidare…

  • caramba

    Medlem
    5 december, 2015 vid 13:52

    http://kspkiteboarding.com/en/48-complete-packages De har tillfällig drive just nu. Inte sett dom i verkligheten själv.

  • l3ll3

    Medlem
    5 december, 2015 vid 14:33

    Verkar ju riktigt billigt, men vad är det för utrustning… Något känt?

    Sent from my iPhone using Tapatalk

  • sala

    Medlem
    13 december, 2015 vid 10:10

    @WebWolf 737398 wrote:

    Jag skulle vilja varna för Anders, han lovar mer än han kan hålla och “grejerna kommer inom två veckor” blir lätt “de kommer inom en månad, jag lovar” sen till slut när du är tokförbannad och pratat med Anders dagligen… då dyker grejerna upp 3-4 månader efter du beställde.

    Han kan hålla de priser han håller eftersom han inte har något eget lager och är beroende av att leverantören skickar till honom, och han är nog inte högst upp på deras priolista.

    Beställ endast om han har i lager (och kanske skickar bild som bevis).

    Hej, Vad gäller SLINGSHOT så har EJ LA surf Anders agenturen längre(sedan nov 2014), SS sade upp den och boardclub.se har tagit över den. Ni hittar Slingshot i fortsättningen hos http://www.boardclub.se, Haga kitesurf, Onwater.
    Och ja vi har allt på lagerhyllan som finns på sidan, o har återkommande leveranser!
    MVH
    Jonas
    boardclub.se

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nytt eller beg.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.