Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Objektiv för surffoto

  • Objektiv för surffoto

    Publicerad av danne2 på 27 januari, 2005 vid 22:27

    Tjena!
    Har lite funderingar på att köpa ett nytt objektiv för surffoto med lite mer brännvidd än mitt 70-200/2.8 (blir 91-260 mm med min 1D) som jag kör med nu. Det som jag mest funderar på är vilka brännvidder som behövs när man står på stranden och plåtar?
    Har för mig att jag sett några med Canon EF 300/4L och eventuellt också densamma med 1.4x konverter. Det blir ju i såna fall 300 x 1.4 (konvertern) x 1.6 (FoV för ex 10D och 300D) = 672 mm
    Hur funkar detta? Känner ni att det behövs mer brännvidd, eller räcker det till? Kanske räcker med bara köpa en 1.4x konverter till min 70-200?
    Hade det varit bättre med zoom än fast objektiv för att få mer flexibilitet?

    Någon som har erfarenhet av lite längre objektiv för att plåta surfing?

    /Daniel

    mag svarade 19 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • davo

    Medlem
    28 januari, 2005 vid 00:45

    Min erfarenhet av zoom-gluggar är problemet med vinjettering. Ok, om man har råd med värsta proffsgluggarna, så är det ett mindre bekymmer, men billigare varianter så är det ett faktum.
    Har plåtat en del naturbilder med ett Nikkor 300(2,8). en riktig haubits till glugg och fan vilka bra bilder det blir. Hade utan tvekan försökt få tag i ett fast objektiv runt 300mm och kanske kompletterat med converter, beroende på surfspot. Fasta gluggar är i en klass för sig vad gäller skärpa o ljus, även om zoom:ar är trevliga att jobba med. Allt är en pengafråga o vad du har råd med. Vad man bör tänka på i Sverige är att vi sällan får så bra ljusförhållanden som utomlands.
    Lite tankar sådär. Kör hårt.
    /David

  • mag

    Medlem
    28 januari, 2005 vid 07:37

    Börja köp en konverter för det kommer du vilja ha ändå även om du köper 300 elller kanske 400. Sen kan du testa.

    Det finns ibland begagnade 400 gråa proffsgluggar för under 10.000 (ibland med bildstabilisator), det är nog det rimligaste och mest prisvärda.
    /Magnus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Objektiv för surffoto

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.