Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing OK vinterförvara surfbrädor i ouppvärmt utrymme?

  • OK vinterförvara surfbrädor i ouppvärmt utrymme?

    Publicerad av electric på 28 september, 2012 vid 18:40

    Jag har tröttnat på att ha en ständigt växande hög med vindsurfingbrädor, segel, bommar och master i vardagsrummet. Någon tipsade mig om att jag ju kunde förse en bod på tomten med hyllor och så förvara grejorna där. Visst – men frågan är om de tål minusgrader. Master, bommar, kanske segel, är väl OK (eller?) – men hur är det med brädorna?

    Jag har hittills alltid varit noga med att inte utsätta mina brädor (frånsett gamla Vinta, Astro, Electric …) för minusgrader – men det är ju precis vad vissa surfklubbar gör, med förvaring i containrar etc (t ex min egen klubb, Södertälje Windsurfing Club, hyr ju ut brädfack i en gammal byggfutt).

    Alltså: Tål vindsurfingbrädor förvaring i minusgrader?

    /Lars

    robin svarade 5 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • gur

    Medlem
    28 september, 2012 vid 19:07

    jag har förvarat brädor kallt de senaste 10 åren och har inte märkt några defekter.

    /gustaf

  • jesper-b

    Medlem
    28 september, 2012 vid 19:31

    Mina ligger beredda i traliern (med lock) året om. Jag ser ingen anledning att göra sig mindre bredd än så? Men vi plockar inte in utemöbler, grillar eller annat heller. Däremot brukar vi ha lite skönt häng runt grillen efter lite sowboardjib på tomten framåt mars!

    /JB

  • jester

    Medlem
    28 september, 2012 vid 19:33

    Har oxå förvarat mina prylar i ouppvärmd/oisolerad bod utan några problem…

  • electric

    Medlem
    28 september, 2012 vid 20:29

    Tack för svaren hittills! Bra att de inte indikerar någon fara. Och jag har ju faktiskt inte heller hört någon av dem som hyr brädfack i SWC att klaga. Min hittillsvarande föreställning om fukt i det invändiga skummet, i porer mm som fryser och gradvis förstör brädan har tydligen varit just en föreställning.
    Dags således att fixa min egen brädförvaringsbod!

    /Lars

  • macedu

    Medlem
    28 september, 2012 vid 20:31

    Samma här kallt som fan.
    Fast ouppvärmtgarage för alla surfprylarna! Inga avvikelser :smirk:

    /mac

  • ludde_l

    Medlem
    29 september, 2012 vid 08:51

    Jag har alltid förvarat prylarna på en kallvind och numera i ett ouppvärmt garage. Jag har aldrig haft några problem.

  • sailortrash

    Medlem
    29 september, 2012 vid 08:57

    jag har haft problem!!

    med delaminerade områden som växer över vinterhalvåret, efter förvaring i ouppvärmt förråd. detta är nog inget problem med intakta brädor dock, men kanske ska man akta sig om man har fått en intryckning ngn stans. Jag har sett segel frysa sönder också (monofilmen spricker), men jag tror mkt kan undvikas om man torkar av vatten och försöker hålla grejerna torra. en hel del händer nog på vårkanten också när det kan gå från minus på morgonen upp till +20 om solen ligger rakt på förrådet.

  • gnaraloo-station

    Medlem
    29 september, 2012 vid 14:56

    Hur är det med våtdräkter tål neoprenet att förvaras i ouppvärmt garage. Med växlande temperatur skillnader från några minusgrader under vintern till 20+ på sommaren?

  • gur

    Medlem
    30 september, 2012 vid 18:48

    Samma där, min dräkter ligger bredvid alla andra surfprylar
    I carporten, inga problem. Jag tror tom att neopren gillar att förvaras
    Svalt och mörkt.

  • electric

    Medlem
    30 september, 2012 vid 22:22
    sailortrash;700028 wrote:
    jag har haft problem!!

    med delaminerade områden som växer över vinterhalvåret, efter förvaring i ouppvärmt förråd. detta är nog inget problem med intakta brädor dock, men kanske ska man akta sig om man har fått en intryckning ngn stans.

    Det är precis sådant jag fruktar! Jag kan tänka mig att det inte berör nya eller ganska nya brädor, som inte fått skador och/eller blivit lagade. Men jag tillhör de som kör på väl begagnade brädor som säkert har fukt lite här och där, i synnerhet i anslutning till större eller mindre reparationer. Där känns ju risken uppenbar.

    Den sammanfattande slutsatsen av detta och tidigare inlägg här är att det är OK för mig att vinterförvara de finaste/nyaste brädorna jag har här hemma (dvs inte mina utan de som jag förvarar åt en viss annan person …) i ouppvärmt utrymme, medan de väl använda och lite äldre (dvs mina egna) får husera i vardagsrummet även kommande vinter ;( .

    /Lars

  • jofogel

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 10:46

    Jag minns en grej: säsongen 1989-90 talkade jag in min våtdräkt inför vinterförvaring i sjöboden. Det var ett råd jag fick av någon. Sedan dess har jag struntat i det.

  • macedu

    Medlem
    23 november, 2015 vid 17:33

    Halloj alla,

    Nu när isen börjar pocka på och minusgraderna är fakta.
    Är det några nya rön på brädorna som är av modell nyare och oskadade.
    Bod med trätak trävägg och ett par grader kallare än kallgaraget.
    Same shit… inga problem för segel, master och brädor?

    Vad är rutinen för segel som tänkas luftas till segling på isen. Om man nu får “fet” is i år.”
    Skall man välja sina mindre nya segel och ha skit bommar och skit master till det….

    SÅ det var två frågor 🙂

    /mac

  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 november, 2015 vid 18:36

    Masterna brukar inte vara något problem med på vintern utom att de två halvorna kan frysa ihop. Löses genom att dra igång bilmotorn, på med max värme och låta masten gå tvärs igenom fönstergluggarna.

    Bommarna tar en del stryk men alubommar visar inga tecken på att inte klara kylan.

    Vad gäller seglen så bör man tänka på att det händer att man “tappar” riggen i isen eller “släpar” den. Om man då har ett race-segel el likn med en latta som sticker längre ut än bomnocken, så tar lattan och lattspännet första “smällen”. Många fixar detta ändå men man bör vara väldigt vaken på detta. Äldre segel kan ta stryk av kylan men då var de kanske ändå på upphällningen.

  • tall-jonny

    Medlem
    23 november, 2015 vid 20:38

    Brädor, bommar, master och andra tillbehör i kallt förrådsutrymme och segel plus våtdräkter under sängen i sommargästhuset (ca +7 grader)

  • john1

    Medlem
    24 november, 2015 vid 07:58

    Låt inte brädorna ligga i stängda boardbaggar, brädorna kan få blåsor i gelkoaten.
    jj

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing OK vinterförvara surfbrädor i ouppvärmt utrymme?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.