Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing OK vinterförvara surfbrädor i ouppvärmt utrymme?

  • macedu

    Medlem
    25 november, 2015 vid 11:17

    danke och aha….

    faen en sticka var blöt och frusen med fodralet på verandan men “torr” inuti…nu plus så då måste jag fixa den.

    masten apropå issegling…classic, började garva.

    Yes om segel, våtdräkter och förvaringen…. får blir sommarvinden med typ 7..

    gött mos….

  • electric

    Medlem
    25 november, 2015 vid 23:38

    Sedan jag startade den här tråden för jämnt tre år sedan har jag byggt den föreslagna “brädboden”, i vilken jag nu i två år förvarat brädor, rigg, fenor – ja allt utom våtdräkter, hängselar, flytvästar (som innehåller tyg och suger fukt). Och det har gått bra! Jätteskönt att slippa ha massa prylar i vardagsrummet etc!

    Jag har dock kommit på en tänkbar risk med sådan förvaring: möss – som kan gnaga på allt från segel till fotstroppar. Så sånt håller jag koll på efter att ha upptäckt lite spillning förra året.

    /Lars

  • macedu

    Medlem
    29 november, 2015 vid 15:35

    Hej,

    Då vi nyligen under frukosten såg hur två Rattaoulie klättrade upp och delade talgbollar med talgoxar, blåmesar och gråsparvar så insåg jag att trycka upp skyddsnivån i boden till fogskum och lite fällor. Så jag hoppas att de håller sig till talgbollarna annars är de rökta bland segel och stickor.
    Dom verkar ju vilja plocka in stoppning till sina bon. Boden är helt friställd och står på 5st betongfundament så alla spår kommer att följas upp.

    Jag lär torka upp segel efter användning då jag såg att ett fodral som jag lade in blött med segel hade fått mögelringar på sig….även det svarta nylon cirkeln som man lägger våtdräkten i.

    Bra tråd 🙂

    /mac

  • jesper-b

    Medlem
    1 december, 2015 vid 18:07

    Frågan är väl egentligen vad ni menar med vinterförvaring. Grejerna ligger väl där man alltid har dem för att så snabbt och smidigt kunna tas med till nästa session. Om det är på biltaget, i trailern, garaget, förrådet, lägenheten eller var det nu råkar vara spelar väl mindre roll. Plötsligt blåser det sydligt och är plusgrader – då gäller det att inte ha lagt undan prylarna på någon slags förvaring.

    Bär hjälm!

    /JB

  • macedu

    Medlem
    1 december, 2015 vid 18:57

    Låt oss då ( i mitt fall) kalla det för så optimal och säker förvaring som gör att jag kan ta pinalerna och köra en session.
    Men med allas erfarenheter så känns det inte som att segel och stickor pajar ur om det är minus och att de inte badar i vatten och har skador som tagit in vatten.

  • consigliere

    Medlem
    22 juli, 2018 vid 23:00

    Sorry för att väcka gammal tråd… men jag måste lämna en bräda i stugan över vintern… luftskruven?!? Ska man ta bort den då?
    Mvh anders

  • robin

    Medlem
    25 juli, 2018 vid 23:14

    Sorry för att väcka gammal tråd… men jag måste lämna en bräda i stugan över vintern… luftskruven?!? Ska man ta bort den då?
    Mvh anders

    Ja, det är en bra grej om brädan ska ligga kallt. Men hitta på något sätt att inte glömma bort att skruva i den igen, till exempel att tejpa fast den i mastskenan.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing OK vinterförvara surfbrädor i ouppvärmt utrymme?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.