Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ola H kanske kan svara på detta?

  • Ola H kanske kan svara på detta?

    Publicerad av stenevinge på 16 oktober, 2012 vid 15:48

    Saken är den att jag är rätt ny med surfingen, har inte kört vågor men klarar att vattenstart, klarar gippa 50-av 100 gånger ca , känner mig hyfsat säker på min utrustning som trimma segel och fenan på min fanatik bräda osv.
    kör rätt säkert med stor bräda.

    Tog steget och köpte Simmer Styles freewave bräda 105 L tri fin, har nu testat den vi tre tillfällen och jag är SÅ missnöjd ! inte kanske över brädan för den är sjukt snygg och mysig, men över att jag inte fattar hur jag skall ha fenuppsättningen, det funkar inte helt enkelt.
    har testat tre fenor
    en fena , två små och en stor ,,, inget funkar för mig..

    Hjälp mig med hur jag skall ha fenuppsättning snälla,

    tack på förhand

    john1 svarade 10 år, 3 månader sedan 24 Medlemmar · 66 Svar
  • 66 Svar
  • gustavl

    Medlem
    16 oktober, 2012 vid 15:57

    VAD äre som inte funkar då? Planar du inte? Svänger du inte?

  • dr-masse

    Medlem
    16 oktober, 2012 vid 16:05

    Ja, exakt. Vad är det som inte funkar? Och vilka brädor har du kört tidigare och vad har du varit nöjd med då som du inte får att funka nu?

  • svenne

    Medlem
    16 oktober, 2012 vid 16:25

    En (free)wave är inte som en freeride. Även om Simmer-brädorna är lättplanande i förhållande till sina konkurrenter så är det fortfarande stor skillnad mot en bräda med mer volym. Jag tror inte dina problem ligger så mycket i fenorna som din seglingsteknik. ALLT blir känsligare, på små brädor räcker det att trycka ner tårna för att räta upp den. Den lilla förändringen i “fotläge” kan göra enorm skillnad. Hur har du riggat seglet, var har du selelinorna, var har du satt fotstropparna?

  • pedersen

    Medlem
    16 oktober, 2012 vid 17:42

    Dom flesta har nog varit där du är nu. Man är grymt taggad över den nya mindre brädan eller nya fina seglet e.dyl. men man står där ute i vattnet och undrar va fan man slängde sina pengar i sjön för. Inget funkar som det brukar.
    Ge det mer tid, kämpa, svär, på det igen och igen. Det kommer att lossna och sen kommer du inte att ångra dig. Lycka till.

  • surfslusken

    Medlem
    16 oktober, 2012 vid 20:31

    Uuuuhh..ja orkar inte. Vart är världen på väg?
    Kanske Ola H kan svara på?

  • stenevinge

    Medlem
    16 oktober, 2012 vid 20:37

    Tack för alla svar.
    Det som händer för mig är att brädan “gräver” alltså känns trög.
    Jag förflyttar mig som en katt över brädan, pumpar seglet, men brädan är seg!
    Kör en 103 l bump n jump twintip rrd vilken jag planar som en gud med, samma segel som med simmer brädan.

    Ähh jag vet faktiskt inte, säkert som ni säger , finslipa, hålla ut, bara nöta, eller hur?
    Bara en fråga då.
    När kör man tri fin och när kör man single fin?

  • stenevinge

    Medlem
    16 oktober, 2012 vid 20:40

    Surfslusken!
    Och du föddes fullärd förstår jag, kul för dig!

  • henryk

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 00:53
    Stenevinge;701203 wrote:
    Bara en fråga då.
    När kör man tri fin och när kör man single fin?

    “”Med en enda fena är ombord på en klassisk Freewave artist med en perfekt blandning av livlighet och jämnhet om sprängning, svarvning eller hoppar. Med dedikerade tri fin surfa stil fin sats styrelsen blir en kraftfull snabb våg artist som kombinerar fantastisk kryss och hyvling prestanda med en förmåga att hantera vågor från små onshore uppsamlingstankar till allvarliga sideshore overhead läppar “

    google translate 🙂 från simmerstyle.com – solklart !

    nää- som f… jag kan inte segla vågor – men upplever samma sak när jag kör på en vågis… mer svårplanad pga mer rocker, så när man inte har fullt tryck i grejerna krävs det mer tryck på framfoten i kombination med att du faller av för att få brädan att plana – innan du bekvämt kliver i stropparna…

  • surfslusken

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 04:48
    Stenevinge;701204 wrote:
    Surfslusken!
    Och du föddes fullärd förstår jag, kul för dig!

    Näe. Tror du blandar ihop mej me Svenne, vilket inte alls e kul för mej.
    Jag har kommit till insikten att jag nog inte kommer bli lärd, men full lyckas
    Jag bli ibland, o de brukar va kul för mej.

  • svenne

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 05:45
    surfslusken;701214 wrote:
    Näe. Tror du blandar ihop mej me Svenne, vilket inte alls e kul för mej.
    Jag har kommit till insikten att jag nog inte kommer bli lärd, men full lyckas
    Jag bli ibland, o de brukar va kul för mej.

    Det gläder mig att även de minst begåvade har roligt någon gång i livet.

  • oaxen

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 06:26

    Att bara berätta att brädan “gräver” räcker ju inte för att du ska få bra svar.

    Vikt?
    Vad kör du för segelstorlek?
    Segelmodell?
    Fenuppsättning?

    Har du tillräckligt stor fena för ditt segel och seglingsstil?

    I somras gick jag över till vågbrädor med quad*. Funkade riktigt dåligt med medföljande fenor, de var för små för min seglingsstil(singelfin).
    Jag kompletterade med större fenor och nu när jag kört ett tag funkar det riktigt bra med de mindre orginalfenorna. Bästa vågbrädor jag kört!

    * Starboard Quad 87 ’12 (14+11)
    * Simmer Quantum 75 ’12 (13 + 10)

  • ola-h

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 07:43

    En fråga bara. Vad väger du och vilken segelstorlek är det som du kört med?

  • Surf4Life

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 07:49

    Spånar iväg lite här då. Om du kört en större freeride på typ >130l så är det stor skillnad på hur snävt du kan dra upp brädan i planing. På en stor bräda räcker det ofta att stå med bred stans och hänga “längs med sidan” på brädan. Inte alltid noga om man råkar böja lite på knäna eller inte, oftast ganska förlåtande. Du kan vanligen stå med ganska bra tryck på bakfoten och fenan (i sidled) utan att bli “straffad”.
    På en mindre bräda brukar trycket på framfoten vara mycket mer avgörande, dvs jag trycker/sparkar iväg brädan i samband med pumpning för att få upp den ur vattnet snabbare. Du står ofta mycket mer framåtvänd och upprätt initialt på en mindre bräda. Dvs mer utskotat och bröstet i riktning mot nosen. Jag går också ner i vind väsentligt mycket mer än på en freeride när jag ska upp i planing för att sedan svänga upp mot vind igen när jag börjat plana.
    I gengäld får du ett gött sväng i allt du gör och kan bestämma bättre över gippradien, etc.
    Utöver detta, testa att sätta bommen så högt du kan utan att tappa kontroll, dvs en bit över axelhöjd för att få mer “lyft” och se hur det förändrar trycket från mastot och framfot på din bräda.
    Kan du låna en liten fena, typ max 20cm och köra obehindrat med den på din stora bräda så får du kanske också en bättre jämförelse. Målet är då att kunna segla “som vanligt” utan att få spin out och broucha.
    Du har säkert redan labbat med detta eftersom du verkar ha koll på riggningen, men kanske du hittar något…

  • claes6

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 08:24

    Den bästa liknelse jag hört när det gäller att segla vågor (och därmed vågbrädor) hörde jag av en belgare nere i Marocko i våras:

    “Sailing waves is like having a ginger girl when you’re used to blondes”

    Du måste, som Svenne och alla andra redan svarat, vara mycket mer följsam, känslig och noggrann. Små skillnader ger stora konsekvenser och det kräver träning. Tryck på fram- och mastfoten är t ex mycket viktigare än på en freeride. Nöt, nöt, nöt, så kommer det att lösa sig 🙂

  • safesurfer

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 09:14

    Det är ju svårt att veta vad som knasar det är ju rätt många saker som kan gå fel. Mitt tipps är att se till att få ordentligt drag, slöra ordentligt och flytta dig succesivt bakåt så att nosen inte trycks ned av den ökade kraften från seglet. En stor bräda kan man vänta tills man fått fart tills man flyttar sig bakåt medan en liten bräda får inte fart förän du flyttat dig bakåt.

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ola H kanske kan svara på detta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.