Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ola H kanske kan svara på detta?

  • dr-masse

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 13:51

    Faen, Ola – jag känner mig duktig på att segla nu…

    Fascinerande hur en, numera, såpass enkel och snudd på intuitiv grej faktiskt består av rätt många moment.

    Det var ett tag sedan jag seglade riktiga slalom/speedprylar senast, men uj vad jag kan sakna den där känslan av att sätta tryck och segla mer på fenan med maximal effektivitet ibland. Skillnaden i teknik och vilka fenstorlekar man kan använda är som sagt rätt stor.

  • svensson61

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 13:59

    Kan inte annat än hålla med föregående talare.

    Det är som att cykla. Cykla kan jag men beskriva hur jag gör med Olas analytiska förmåga övergår mitt förstånd.
    Det är dock intressant att förstå de olika aspekterna i det man tar för givet.

    Börjat förstå detta mer nu när jag börjat med freestyle. Varje rörelse måste analyseras och förstås (och nötas) innan tricket sitter sedan börja om för man förstår inte vad man gjorde rätt gången innan.

  • vindsokaren

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 18:24

    Kom från Gotland och kan konstantera att Olas teknikbeskrivning är på spiken.
    Körde vågis 86 lit och 102. Körde ett sideshore 6.1 segel som jag aldrig kört med förrut och allt funkade.
    De va inte mycket vind men utnyttjade vågorna och föll av när det inte va nåt tryck.
    Körde 25 fena till lilla brädan tog bra höjd så man kunde leka lite i dom moderata vågorna

  • svennebanan

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 18:47
    Ola H.;701417 wrote:
    Ja, som sagt är tekniken avgörande. Och det som du beskriver som “falla av lite” är (för de som är duktiga) i själv verket en rätt komplex serie rörelser där både rigg, bräda och seglare måste göra rätt. Ofta
    ..snipp..

    Fan tom jag känner igen mig. Knausgård klass på den!

  • footloose

    Medlem
    21 oktober, 2012 vid 05:48

    http://www.guycribb.com

    Teknikdelen är bra läsning på hur man kan utvecklas i sin segling.

  • maglu

    Medlem
    12 november, 2012 vid 12:29

    Hoppar in i tråden och frågar utifrån mina funderingar.
    Har bearbetats från många håll i olika trådar och känner att Simmer Quantum är en produkt jag behöver =)
    Jag seglar nu Drops 104l FSW,
    En till två metersvågor i onshore allt som oftast.
    Väger 95 och seglar 4.5 till 6.1 på ovanstående .
    Mest backside våg och enstaka försök till frontside, men svårt att komma runt i små vågor.
    Här vill jag utvecklas och få mer sväng.

    Fått uppfattningen att quantum passar onshore och svenska förhållanden bra.
    Vad säger ni om det? Och är det isf 95 eller 85 jag borde gå på om vi pratar denna bräda?

    Tanken är att 104:an får finnas kvar för bump&jump vid inomskärssurf. Men ett nytt material vill jag ska täcka de flesta dagarna med vågor vilket för mig är ca:
    – 80% : 5.0-5.6
    – 15% : 6.1
    – 5% : 4.5 .
    Hanterar 104l ok även vid 4.5, så det gör att min egen bild är att 95 inte vore för stort de flesta dagarna och om den tar 6.1 blir det fler dagar då den är körbar = värdefulla dagar. Men vill ju inte ha volym och bredd i onödan heller.
    Min 104:a = W61,8cm. Quantum 95 = W60,6 som jämförelse.

    Sen..Går det få tag på 95:an?
    Antagligen ett köp under vintern för att vara redo till våren…om det inte går att få tag i något inom en vecka förstås=)…finns väl chans till surf ett par veckor till om hösten fortsätter så här.

    Alternativa funderingar är begagnat. T.ex Fanatic Quad, Bara för att känna mig fram för mindre pengar.

  • dr-masse

    Medlem
    12 november, 2012 vid 12:34

    I normala fall hade jag sagt Quantum 85 utan att tveka, men för 95 kilo måste jag nog luta åt 95an.

    Trots att dina brädor hamnar ganska nära varandra rent storleksmässigt så tror jag nog att de är såpass olika i design och tänkt användningsområde att de borde komplettera varandra fint. Du borde inte ha några problem alls med 4.5 på Quantum 95, jag (78 kg) har kört Quantum 85 med fulltryck 4.2 och det gick fint.

    Så – Quantum 95 säger jag. (eller liknande skapelser, tänk dock på att Quantum är rätt olika de flesta andra fyr-feningar som ofta är ännu mer åt mycket kontroll/sväng hållet)

  • tws

    Medlem
    12 november, 2012 vid 18:40

    Trapesen helt nede på stumpen og dobbel lengde på linene. 34″ ved (180cm). Ingen holde med her men prøv. Du blir den første som tar rådet 🙂

  • svenne

    Medlem
    12 november, 2012 vid 20:46

    @tws 703174 wrote:

    Trapesen helt nede på stumpen og dobbel lengde på linene. 34″ ved (180cm). Ingen holde med her men prøv. Du blir den første som tar rådet 🙂

    jag hittar ingen delete-knapp.

  • ola-h

    Medlem
    12 november, 2012 vid 21:01

    Som Masse säger. När du väger 95 och huvudsakligen seglar 5.0-5.6 så är det Quantum 95 som gäller. Jag vet inte om de finns hemma för tillfället, men kan kolla och återkomma.

  • tws

    Medlem
    14 november, 2012 vid 02:30

    @Svenne 703186 wrote:

    jag hittar ingen delete-knapp.

    crybaby

  • stenevinge

    Medlem
    15 november, 2012 vid 05:52

    Ola h,,,, nu funkar det bra med simmer brädan !!! Fixa lite med teknik och fena och slitet,,,,,,,, nu sitter åken fint
    stenevinge

  • ola-h

    Medlem
    15 november, 2012 vid 07:51

    Schysst. Simmer FW är i mitt tycke vår mest lättseglade bräda, men intressant nog är det ganska vanligt att det tar ett par sessioner att helt hitta hem på dem och få in känslan för hur den skall seglas. Men än så länga har jag inte hört om någon som inte får till det efter några försök.

  • dr-masse

    Medlem
    15 november, 2012 vid 08:08

    Ola, jag undrar om inte det kan bero på att det finns en del FW köpare som för första gången köper en flerfenad och mer vågorienterad bräda och därför behöver justera sin teknik en smula.

    Samma behov av att få några försök med nya brädan hade förmodligen behövts även med andra, mer vågorienterade, brädor och är kanske inte unikt för just Simmer FW.

    Bara en tanke. Funderar själv en del på en FW 105:a istället för min stora freestyle…

  • ola-h

    Medlem
    15 november, 2012 vid 09:47

    Ja, så är det. När jag får feedback på brädor försöker jag alltid fundera ut lite om seglarens bakgrund och våra FW-brädor köps ofta som den första “lilla” brädan. Och eftersom de dels är flerfeniga och dels är vågigare än de flesta andra FSWs så är det många som tar ett rätt stort steg när de köper vår FW.

    Men faktum är att även seglare som kommer från vågsidan och köper vår FW som en stor vågis ofta tar ett par sessioner på sig att hitta hur den skall seglas. Jag har hört om det tillräckligt många gånger nu för att ha hyfsad koll. Ofta tycker man att den inte svänger så bra som man vill och frågar om fenplacering, mastplacering etc. Sedan får man en bra dag, gärna med lite sidvind, och därefter är man supernöjd. Det är som att man behöver en lite mer lättseglad dag när man an känna på brädan i riktiga svängar, för att det liksom skall sätta sig i kroppen hur brädan skall drivas även lite “krångligare” dagar (onshore etc). Rätt intressant, faktiskt.

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ola H kanske kan svara på detta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.