Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Oldtimer söker bräda

  • Oldtimer söker bräda

    Publicerad av perral på 27 mars, 2011 vid 20:51

    Jag är en sextiotaggare som vindsurfade en hel del på 80-talet och som vill prova på en gång till. Jag söker en bra begagnad utrustning (bräda och rigg) som funkar som rolig/fartig nybörjarbräda för mig och min 16-åriga son. Jag har dessutom en isjakt som seglas med vindsurfingrigg och som jag vill ha en modern rigg till.’
    Jag hade en windglider på 80-talet och vet inget om dagens brädor.
    Tacksam för tips – eller ännu bättre – om någon har något till salu.

    Per, 070-456 33 97

    impact svarade 13 år sedan 9 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    28 mars, 2011 vid 06:50

    Då är väl en fråga var ni bor och hur blåsigt väder ni hade tänkt segla i. Windglidern är ju en långbräda med allt vad det innebär i form av glid i lättvind och ganska klumpiga planingsegenskaper. Jag förmodar att du aldrig lärt dig vattenstarta.

    Hur som helst ser jag två alternativ: att sikta in sig på planing eller fortsätta med långbräda. Ska du fortsätta med långbräda så finns ett modernt alternativ som heter Kona. Den har samma lättvindsglid som windglidern men väldigt mycket bättre planingsegenskaper.

    Kör ni i stället planing så är det en freeride på ca 130-150 liters volym ni söker, med en rigg på 6-7 kvadrat, beroende på var ni seglar. Lätt seglare i hård vind = små prylar, tung seglare i svag vind = stora prylar.

  • oscar

    Medlem
    28 mars, 2011 vid 11:10

    Gå en kurs nånstans så får ni en bra uppdatering på vad som hänt, vilket inte är lite….

  • j-s

    Medlem
    28 mars, 2011 vid 18:25

    PerraL,

    Bara en liten grej i det hela: Typ ALLT har hänt sedan 80 talet!

    Testa att hyra eller “prova på” vid någon klubb. Du har mycket gratis från WG tiden
    så det borde inte vara för brytit att testa med dagens prylar.

    Det är trots allt så att allt är mycket lättare. Material på brädor, master, bommar m.m. är
    extremt mycket lättare, det är också lättare att komma upp i höga hastigheter och mycket mycket
    lättare att bli övermodig och slå halvt ihjäl sig.

    Men största faran är nog att du undrar varför du inte provade igen lite tidigare, och det är ju
    inget negativt i att förlora sig denna sport/hobby/livsstil, tvärtom.

    Kör hårt PerraL, och hör av dig om hur det går!

    J.S.

  • stoorfaen

    Medlem
    28 mars, 2011 vid 19:46

    Tjena PerraL,
    Jag tippar att det var vi dom snackade lite på isen igår, isåfall grymt kul att du lyfte frågan här på steffo! Om du vill testa lite modernare grejer så har jag en modern nybörjarbräda om du vill känna på innan du tjackar egna grejer. Då får du testa med en skön rigg som kan passa din isjakt också!

    /Anders
    0766-266 265

  • soulsurfer

    Medlem
    29 mars, 2011 vid 08:51

    HEJ
    Har endel brädor
    100 liter F2 Ride
    och 88 liter också.
    Kankse mast också och bommar.
    //soulsurfer

  • oscar

    Medlem
    29 mars, 2011 vid 16:30
    soulsurfer;650744 wrote:
    HEJ
    Har endel brädor
    100 liter F2 Ride
    och 88 liter också.
    Kankse mast också och bommar.
    //soulsurfer

    Från windglider på 80 talet direkt till en 100 liters? DU ä skön….

  • tjabba

    Medlem
    29 mars, 2011 vid 16:56

    Jag tror att en jp funster 145 eller 160 liters hade varit fint att börja med,var själv inne på en sådan förra året när jag drog igång cirkusen igen efter massa års uppehåll,och har en dotter som var sugen på att lära sig. Nu blev det ingen sådan utan vi tog en centerbordslös jp funride på 140 liter,den funkade utmärkt att för dottern på 15 år att komma igång med.

  • htn

    Medlem
    29 mars, 2011 vid 17:38
    Oscar;650791 wrote:
    Från windglider på 80 talet direkt till en 100 liters? DU ä skön….

    Dagens medhåll.
    Nånting runt 145l (+/- beroende på vikt, var på utv.kurvan, etc.) blir bättre att börja med. Komplettera med mindre senare.

  • impact

    Medlem
    29 mars, 2011 vid 18:27

    Kona är perfekt, från 80 talet direkt till planande 10 tal efter det kan ni ju testa korta brädor om ni vill. Testa kona eller gå kurs på något konacenter.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Oldtimer söker bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.