Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Olycka i Rågelund 4/9-12

  • xshaolin

    Medlem
    13 september, 2012 vid 12:09
    SkånePaul;698360 wrote:
    Ska nämnas att vi här nere på sydkusten inte haft en enda incident på 10 år, vi är dock inte så många utövare ska tilläggas.

    Beror väl på hur man ser på det… vad är en incident? Är den som beskrivs som “Olycka väg 100” för några forum posts sedan inte en incident (den med tjejen som flyger in i bilar i trafik)? Men det är klart .. falsterbo är kanske inte sydkusten för er därnere 🙂

    Däremot tycker jag inte vi skall överdriva detta. Att sporten innehåller riskmoment är väl alla medvetna om. Det kan knappast vara något nytt. Att det skulle vara farligare än andra risksporter…knappast. Det har jag aldrig sett några som helst dokumenterade belägg för. Har ni?
    Det handlar ju bara om att vara medveten om det , riskminimera, använda sunt förnuft samt vara en god medmänniska när något händer…

    Kite är betydligt mindre farligt än ett flertal hästsporter (fälttävlan är traditionellt räknat som världens farligaste sport) och kom nu inte med “fotledsbrott och fraktur på ben, bruten tumme” osv… det sker ju dagligen i alla sporter från fotboll (den sport där det uppstår flest skador) , ishockey, cricket (som för övrigt är jävligt farligt) och golf (fore)…

  • skotten

    Medlem
    13 september, 2012 vid 14:45
    SkånePaul;698360 wrote:
    Ska nämnas att vi här nere på sydkusten inte haft en enda incident på 10 år, vi är dock inte så många utövare ska tilläggas.
    .

    I guess we are not including Gislööööv then : )

  • skanepaul

    Medlem
    13 september, 2012 vid 14:47

    Det är just det som jag tycker att vi gör just nu, överdriver alltså.

    Det ligger lite ironi som en lättare dimma över mina inlägg, med betoning på lättare. 🙂

    Nä, Falsterbo är inte sydkusten! 🙂

  • doc

    Medlem
    13 september, 2012 vid 19:38
    SkånePaul;698360 wrote:
    Så om det händer en kiteolycka så får ni inte nämna det? Vi pratar alltså rent generellt, inga detaljer.

    Så m.a.o. så är det ett STORT mörkertal när det gäller kiteolyckor?

    Ska nämnas att vi här nere på sydkusten inte haft en enda incident på 10 år, vi är dock inte så många utövare ska tilläggas.

    Förutom min egen ,som dock utspelade sig i Habo.

    Jo, vi får säga att en olycka har hänt, men vi får inte avslöja några detaljer och framförallt inget som kan avslöja patientens identitet. Det är det som gör det lite lurigt. Därför säger jag som oftast ingenting, eftersom någon alltid känner personen i fråga i en liten stad som Varberg. Bättre att den enskilda personen får uttala sig.

    Inga incidenter alls på sydkusten? Tillåt mig tvivla.
    Hade jag inte jobbat på sjukhuset så hade jag bara känt till vad som står i tidningen och den gubbe jag tog om hand på stranden efter ett kamikazedyk.

    Dessvärre läste jag just i en annan tråd om en elak olycka i Getskär idag. Utan hjälm 🙁

  • surfbasse

    Medlem
    13 september, 2012 vid 19:54

    Kul å höra att du e på benen . å hoppas du snart kan va på vattnet igen

  • stebe

    Medlem
    14 september, 2012 vid 07:42

    Det händer nog betydligt mer än det vi hör om. Pratade med en kompis igår. Han hade en bekannt som höll på att stryka med efter en olycka i Lomma i sommras. Nybörjare som blev loftad på grunt vatten och krasched hårt i botten. Han fick blödning i lungorna och blev alvarligt sjuk pga efterföljande infektioner.

    1. Gå inte ut i för mycket vind.
    2. Välj en säker spot, långgrund, utan sten, och hinder på stranden.

    När det väl händer hinnar man nog inte tänka quickrelease innan det är för sent.

  • melk

    Medlem
    14 september, 2012 vid 20:06

    Tjena.
    Självklart ses vi på tävlingen i Varberg i morgon. De ser ju ut o bli kanonväder med både sol o blåst :D.
    Kan inte bli bättre för en åskådare.
    Iof inte helt dumt när man e på vattnet heller 😉 Lycka till!

    Yoga låter inte dumt. Får testa de. Låter kanon o kombinera de me styrketräning. Tack för tippset!

    Ha de gott!

  • snygging

    Medlem
    15 september, 2012 vid 07:37

    Jag har kört en massa år och ser hjälmen som en livförsäkring! Finns mycket oväntat som kan ske och då vill jag inte se mitt huvud kläckas mot en sten eller staket. På kabel klantade jag mig i en sbend och landade med bakhuvudet först och tuppade av men efter några minuter var allt bra (tack Nicco). Nej jag slutade inte med hjälm utan bytade min för stora hjälm på nocomply till en mindre som sitter som en smäck. Det är djkl få som kör så hårt på kite att de behöver oroa sig för vattenytan (okej har man som pepe verkligen varit med om det har extremt lätt för hjärnskakning men det måste vara ovanligt).
    En kompis slog i botten med huvudet i apelviken 2år sedan och fick åka ambulans, han fortsatte utan hjälm för att se cool ut.
    Har kitat 2 dagar i Sardinien nu och sett fler olyckor på två dagar än på ett år i Sverige, av 30 åkare har bara jag hjälm, hahaha!!
    Nu skall jag köra bil utan bälte för jag tror det är farligt med bälte!!

  • karlkarl

    Medlem
    15 september, 2012 vid 07:59
    SkånePaul;698351 wrote:
    Golfboll kanske istället? Top Flite Magna hade jag rekommenderat då om det går att få tag i en sådan längre, den var nämligen en aning större.

    Eller squashboll kanske är bättre.

    Jag vettefan hur bra det skulle fungera med en ytbrytare, antagligen kommer det leda till att nacken får sig ett vrid varje gång man ramlar.
    Någon som testat att ha på hjälm vid launch och sedan snällköra ut till djupt vatten, och där spänna fast hjälmen i brädans handtag? Hade det varit mycket ivägen om man spänner den hårt tror ni?

  • pepa

    Medlem
    15 september, 2012 vid 08:31

    Helt riktigt Snygging, det är ovanligt att få hjärnskakning så lätt som jag, så jag ska nog vara tystare i hjälmfrågan. Vet ingen annan som fått 7-8 hjärnskakningar bara av att spela fotboll. Som jag sagt innan, på med hjälmen!

  • ninoh

    Medlem
    15 september, 2012 vid 09:35

    först vill jag bara ge credd till att du är så positiv trots skadan, sjukt bra förmåga! hoppas du blir bra så fort som möjligt.

    ang. hjälm:

    när jag började köra så hade jag hjälm, sen efter ett tag slutade jag.. vet inte riktigt varför, kanske för att se cool ut eller nåt?? i år började jag använda hjälm igen för vi har riktigt mke sten på våran spot och fattar inte varför jag kört utan innan, riktigt dumt.
    men en sak jag märkt efter jag börjat med hjälm är just att huvudet och nacken får ta mke mer stryk när man krashar trick (tåhugg och hälhugg) känns som hjälmen fångar upp vattnet, vilket borde göra att risken för hjärnskning på djupt vatten är betydligt större.. eller?
    var och körde kabel för ett tag sen också, har gjort det ett par gånger bara, men nu råkade få ett tåhugg efter en raley och åkte på lätt hjärnskakning och tror inte jag hade gjort det utan hjälmen..

    så det känns som att hjälm har större negativ effekt på djupt vatten och kiten lågt/poppade trick eftersom risken för hårda hugg är större..?

  • erikponti

    Medlem
    15 september, 2012 vid 09:40

    Om man är rädd för den hårda vattenytan så är ju faktiskt en cykelhjälm av modell cykla fort i tajta kläder lämplig. Mycket liten kontinuerlig yta och väldigt lätt. T ex en sådan här: http://www.xxl.se/cykel/personlig-utrustning/cykelhjalmar/sempione-cykelhjalm-12-1059546

Sida 5 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Olycka i Rågelund 4/9-12

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.