Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing O’neill Mutant Vinterdräkt?

  • O’neill Mutant Vinterdräkt?

    Publicerad av josse på 26 augusti, 2010 vid 20:36

    Då höst/vinterdräkten sjunger på sista versen har jag sneglat lite på O’neills dräkter. Någon som har testat O’neil mutants 5/4 med avtagbar huva? Kommer i första hand användas till vindsurfing men även vågsurf vid några få tillfällen. Håller dubbelneopren-dräkterna emot kylan i vinden?

    /Mattias

    htn svarade 13 år, 7 månader sedan 13 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • c-engene

    Medlem
    27 augusti, 2010 vid 13:43

    Jag kör mutant 4/3 och tycker att den är klockren. Kanon att kunna byta huva och lätt att ta av och på.
    Bästa dräkt jag ägt.

  • bicless

    Medlem
    27 augusti, 2010 vid 13:55

    Jag ara aldrig testat oneill mutant men körde neil prydes varmaste dubbeldräkt ett år och den var klart kallare än singel blåsiga vindsurfingdagar. Som vågsurfdräkt är det funkis.

  • basse

    Medlem
    27 augusti, 2010 vid 20:44

    Har kört dubbelneopren de senaste 3 vintrarna och upplever det inte som ett problem eftersom man oftast inte står så mycket på land och softar de kallaste dagarna. Man sticker ut och kör och sedan är man nöjd. Det blir liksom inga 4-timmar surf. Iaf har det varit så för mig.
    Jag tycker även hållbarheten på en dubbel är så pass mycket bättre än i en enkel att det är värt problemet med kyleffekten, om den nu upplevs som störande.

  • haze

    Medlem
    28 augusti, 2010 vid 19:33

    Kolla istället på deras Pscyho 2 eller Pscyho Freak. Det är betydligt bättre dräkter än mutanten. (ursäkta ev stavfel på Pscyho)

  • culing

    Medlem
    28 augusti, 2010 vid 20:43

    En Mutant kostar nu bara 2999:-
    Psycho 2 5/3 kostar nog 3999:-
    Psycho freak kostar nog 4699:-
    Om man vill ha löstagbara huvan så är det nog inte så mycket annat att välja på.
    Mutant är en grym dräkt.
    Själv har jag nu en windfreak, riktigt nöjd med den, funkar helt ok även att paddla i.

  • mag

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 11:47

    Jag seglar med Mutant sedan 2 säsonger och värmen räcker till för min ofettiga kropp. På land kyls den av efter ett tag, men Man står inte och softar på stranden ändå när det är kallt.

    Framförallt gillar jag att den är så mjuk och smidig att röra sig i.

    Bra kvalitet på sömmar och limning dessutom.
    /Magnus

  • josse

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 20:12

    Tack för svaren. Provade o klämde på dräkten i helgen. Måste säga att den kändes fantastiskt mjuk och smidig jämfört med min gamla enkelneopren dräkt. Plussar man på med ett underställ så kanske den klarar kylan lika bra som en klassisk dräkt.

    /Mattias

  • john1

    Medlem
    30 augusti, 2010 vid 08:40

    Har själv tänkt att köpa en Oneill “windfreak”. Vid köp av vinterdräckt, tänk på att många dräckter är gjorda bl. annat för Kiting/vågsurfing (dubbelneopren) utan vårt behov för bättre utrymme i armar / axlar gör att minimera problemet med trötta armar (ischemi (blodbrist)/nervpkompression (pga muskelsvullnad) vid hård segling. Efter relativt kort tid blir det snabbt svullnad i muskler (ödem) under hårdt arbete.
    Därför måste en windsurfingdräckt ha bra funktionel plats för armarna, inte bara i affären när du provar den, men när du är riktig trött.
    Oneill skriver spec. att windfreakmodelen är sydd på detta sätt.
    JJ.

  • alexasu

    Medlem
    30 augusti, 2010 vid 08:49

    Jag har en wind mutant som jag kört med det senaste året. Grymt bra dräkt!

  • oaxen

    Medlem
    30 augusti, 2010 vid 08:51

    Jag har WindFreaken, den matchar mina segel* så bra : ). Tycker att den sitter tajtare än alla mina tidigare dräkter, MEN neoprenet är också väldigt flexibelt så det funkar.
    Ett minus dock: innerdelen innanför dragkedjan är så svår att dra upp själv så att jag alltid måste ha hjälp. Nu har jag i och för sig bara använt den tre ggr. Obegripligt att de inte kör med den variant som dras över huvudet för de kan man dra på helt själv. Lite sniket.

    * HSM SuperFreak

  • john1

    Medlem
    30 augusti, 2010 vid 10:22

    Till Oåxen:
    En liten fråga. Är den tät runt halsen/tar den in vatten där om du spolas?
    JJ

  • oaxen

    Medlem
    30 augusti, 2010 vid 11:34

    I jämförelse med en NP torrdräkt kommer det en gnutta framför allt i vattenstartsläget. Har inte testat den ihop med huva med väst vilket troligen täpper igen.

    Utöver det tyckte jag att den var varm och god trots rikligt med spolningar i onsdags.

  • oscar

    Medlem
    30 augusti, 2010 vid 15:48

    Märker lite ord då det väl egentligen heter dubbelnylon? Det är ju nylon på båda sidorna om neoprenet….

    På engelska double lined dvs dubbelt foder….

  • john1

    Medlem
    2 september, 2010 vid 16:09

    Angående O’neill Windfreak (Kr. 3995,00).
    Dräckten annonseras nu som “nyhet” på Skidsport (Bromma). Vet någon om det är förändringar på dräkten i år eller är det en nyhet att Skidsport (Bromma) har dräkten. Priset är det samma som året innan alltså 2010 modelen.
    Tacksam för hjälp.
    JJ.

  • endy

    Medlem
    2 september, 2010 vid 17:03

    Hej John!

    Det är möjligt att det är en nyhet hos Bromma, annars är modellen oförändrad, priset i våras låg på 4999.-

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing O’neill Mutant Vinterdräkt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.