Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing onshore wave i skåne

  • onshore wave i skåne

    Publicerad av john1 på 19 november, 2015 vid 14:19

    Måste ha ny våg bräda ca 86-90 liter för segling upp till 5,8 segel och enbart onshore i skåne.
    Jag har en gammal SB-acid 88 som är perfekt i vågorna, men är svår att komma genom “whitewater” när jag planar dåligt.

    Har läst in mig på
    RRD Wave cult V6
    Fanatic Triwave
    Simmer quantum
    Har just sätt reklam på: Simmer Helix också
    Tacksam för goda råd, gärna inside råd från Ola H också

    Med hälsningar,
    JJ

    john1 svarade 8 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • snaffe

    Medlem
    19 november, 2015 vid 18:15

    Var i skåne seglar du?

  • john1

    Medlem
    19 november, 2015 vid 18:26

    Hej,
    Jag seglar i Lommabukten för det mästa (vindvågor). förövrigt lite länger upp runt om Ängelholm som Jonstorp/Ängelbeckstrand etc var det är större vågor man kan surfa på. Kommer att använda brädan mest i choppigt vatten.
    JJ

  • mag

    Medlem
    19 november, 2015 vid 19:22

    JPs trefening är det många som är nöjd med. För din segling och brädönskemål är en trefening en riktigt bra idé. Schysst höjdtagning, planingsegenskaper och acc.

  • ola-h

    Medlem
    19 november, 2015 vid 21:20

    Nya Quantum (och gamla) är superbra i onshorevågsegling. Helix är mer en klassisk freewave och mer B&J. Bra om du fokuserar på hopp och de lättare vindarna, men om du i stort har varit nöjd med Acid 88:an (en klassiker!) så är Quantum med en modern variant av den, kan man säga.

    De andra är dock också bra. Av dem tycker jag nya Culten är den som är bäst kompromiss mellan livlighet och kontroll.

  • cajan

    Medlem
    20 november, 2015 vid 08:58

    RRD Firewave

    En vågbräda som klarar de flesta förhållanden perfekt, så mångsidig!
    Vågbräda med trifin. Volymplaceringen gör att man kan kombinera volym med en reducerad tail jämfört med en freestylewavebräda, som ger Firewave riktigt bra svängegenskaper och kontroll. RRD Firewave öppnar upp en ny väg att använda en vågbräda. Brädan är snabb och har tidig planing vilket gör den perfekt att ta sig över vitvattnet med och att hoppa högt på utvägen. Firewave gör det möjligt att ta din vågriding till en ny nivå i små till medelstora vågor med bibehållen fart i både front och backside förhållanden.
    Har två tillsalu pga ändrade förhållande om du är intresserad
    Med vänlig hälsning, Cajan

  • gustavl

    Medlem
    20 november, 2015 vid 09:22

    Nya Wave Cult v6an är en riktigt bra bräda i onshore. Lite åt de nya “stubbyhållet” men inte fullt lika radikal som Fanatic och JP. Riktigt tidig planing och gott driv i bottensvängen! 90litarn skulle kunna va nåt!

  • snaffe

    Medlem
    20 november, 2015 vid 11:21

    @john1 737049 wrote:

    Hej,
    Jag seglar i Lommabukten för det mästa (vindvågor). förövrigt lite länger upp runt om Ängelholm som Jonstorp/Ängelbeckstrand etc var det är större vågor man kan surfa på. Kommer att använda brädan mest i choppigt vatten.
    JJ

    Om det är mycket i Lomma( tror jag vet vem du är) skulle jag tro att det inte är frontside vågridning som står högst på din lista. Skulle tro att du (rätta mig om jag har fel) är ute efter en bräda som är skön och bra att köra omkring på bland vågorna när det blåser bra. Jag hade satsat på tex en starboard kodewave eller en freestylewave om jag var du. Lättplanande och effektiva att köra omkring på. Till det du ska använda den tror inte jag det finns någon poäng med att ha en quad då inte själva vågridningen står överst på listan.

    Om det blåser bra kan du skicka ett med. till mig så kan jag ta med min quad till Lomma eller Habo så kan du få prova om du vill.

    Med vänlig hälsning: Ola

  • john1

    Medlem
    20 november, 2015 vid 17:59

    Tack alla för hjälpen.
    Har haft Starboards i 15 år nu, säkert en av dom första i Sverige som köpte Carve 99 som är still going strong.
    Kode wave´n är säkert bra, men det känns spännande att prova annat märke, tack endå. Har dessutom läst att Kode brädan kan vara för styv och “hård att segla (test i Windsurf magazine).

    Det lutar nog åt Simmer Quantum eller Cult V6an. Frågan är bara: Är den centrala slotboxen lika stark som US box vid truster approach? Har inte hört något negativt, men jag börjar jo bli konservativ med åren, egentligen skulle jag nog mata fåglar etc enligt min ålder!

    JJ

  • dr-masse

    Medlem
    20 november, 2015 vid 21:20

    @john1 737067 wrote:

    Tack alla för hjälpen.
    Har haft Starboards i 15 år nu, säkert en av dom första i Sverige som köpte Carve 99 som är still going strong.
    Kode wave´n är säkert bra, men det känns spännande att prova annat märke, tack endå. Har dessutom läst att Kode brädan kan vara för styv och “hård att segla (test i Windsurf magazine).

    Det lutar nog åt Simmer Quantum eller Cult V6an. Frågan är bara: Är den centrala slotboxen lika stark som US box vid truster approach? Har inte hört något negativt, men jag börjar jo bli konservativ med åren, egentligen skulle jag nog mata fåglar etc enligt min ålder!

    JJ

    Lugnt med slotbox i tri. Ere ett problem köru med för stor mittfena.

  • john1

    Medlem
    22 november, 2015 vid 17:39

    Om jag vill segla med enbart centrala fenan, tror Ni att slotboxen pallar en 26 weed fena? Jag tycker det är nödvändigt med så stor fena i onshore/mkt shoppigt vatten och ett 5. 8 Ezzy Wave.
    jj

  • ola-h

    Medlem
    22 november, 2015 vid 19:42

    Tveksamt. Vi har inte systematisk testat boxen med single fin. Mao jag själv och några andra har gjort det och det har gått bra så här långt, men vi behöver testa längre tid för att veta. Skall du köra med singe fin är vår eller någon annan Freewave (med center us box) ett bättre val.

  • john1

    Medlem
    23 november, 2015 vid 09:51

    Tack så mkt. Ola, nyttig information, det är jo bra att segla innanför rävet med singelfena för att “speeda lite. Skal läsa in mig på freewave brädorna.
    JJ

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing onshore wave i skåne

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.