Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Öronbekymmer och vindsurfing

  • Öronbekymmer och vindsurfing

    Publicerad av chrille på 4 februari, 2012 vid 14:28

    Hej!
    Vi gör en undersökning på Lunds Universitet som kartlägger samband mellan öronproblem och surfing (i alla dess former).

    Vi hade varit väldigt tacksamma om ni ville hjälpa oss att fylla i en kort enkät.
    Det tar bara två minuter och era svar är värdefulla för studien!

    https://www.surveymonkey.com/s/PYCM5R7

    Tack!

    Christian Dittrich

    snaffe svarade 12 år, 2 månader sedan 13 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • svenne

    Medlem
    4 februari, 2012 vid 15:10

    Missade ni inte sakfrågan, varför man väljer att använda pluggar?

  • dude

    Medlem
    4 februari, 2012 vid 16:04

    Det finns för få alternativ, t ex Stand Up Paddling finns inte.

    Det var ett problem för mig när jag hade sämre huva. Nu, med en väl fungerande integrerad huva är det inga problem.

    Jag gjorde inte klart formuläret.

  • davo

    Medlem
    4 februari, 2012 vid 16:28

    Gjorde den, men tunn studie tyvärr.

  • andersbq

    Medlem
    4 februari, 2012 vid 18:52

    jösses, öronbekymmer är väl mitt andra namn, men den här enkäten handlar ju om pluggar..!

    Mina bekymmer är att trumhinnan pajar när man slår i, det händer ju varje år.

  • ola-h

    Medlem
    4 februari, 2012 vid 20:22

    Själv har jag nog en sväng av surfers ear, där örongångarna liksom verkar växa igen + lite vätska och halvont i öronen då och då. Brukar bli värst på Maui.

    Vet inte om det är relaterat, men inte ens de minsta pluggarna till “in ear” hörlurar passar längre i mina öron. Eller beror detta på att jag pratat för mycket och lyssnar för lite så att öronen växer igen av denna anledningen?

  • doc

    Medlem
    4 februari, 2012 vid 20:34

    Servern svarar inte. Eller har ni tagit ner studien för att göra om den?

  • fantasten

    Medlem
    5 februari, 2012 vid 17:52

    Inte att leka med hade precis som Ola samt feber och halvsidig ansikts förlamning. Inflamationen startar vid kyla för mig, pluggar och bra huva har gjort mig besvärsfri.

  • pripps

    Medlem
    5 februari, 2012 vid 18:02

    Man kan alltid borra upp hörselgångarna , sa min läkare,låter inte alls kul !

  • poppo

    Medlem
    6 februari, 2012 vid 08:01

    tips på bra pluggar och var man köper dem?

  • bohm

    Medlem
    6 februari, 2012 vid 09:51

    Jag förstår inte vilken fråga man vill besvara, Enkäten kommer inte ge många svar som man kan klassa som vetenskapa. Men om det handlar om surfers ear är det väldigt intressant fråga; hur vanligt är surfers ear i Sverige (eller exostosis som det egentligen heter). För att förklarar det kort så är det bentillväxt i hörselgången pga kyla. Vissa sufare som alltid surfar på samma bryt och där vinden alltid kommer från samma håll utvecklar detta i endast ena örat… I australien är detta ett välkänt fenomen (särskilt hos havs-simmare, trots att det är relativt varmt.)
    Detta fenomen borde vara utbrett i den surfande populationen i Sverige.

  • svenne

    Medlem
    6 februari, 2012 vid 10:49
    bohm;681047 wrote:
    Jag förstår inte vilken fråga man vill besvara, Enkäten kommer inte ge många svar som man kan klassa som vetenskapa. Men om det handlar om surfers ear är det väldigt intressant fråga; hur vanligt är surfers ear i Sverige (eller exostosis som det egentligen heter). För att förklarar det kort så är det bentillväxt i hörselgången pga kyla. Vissa sufare som alltid surfar på samma bryt och där vinden alltid kommer från samma håll utvecklar detta i endast ena örat… I australien är detta ett välkänt fenomen (särskilt hos havs-simmare, trots att det är relativt varmt.)
    Detta fenomen borde vara utbrett i den surfande populationen i Sverige.

    Undersökningen är tunn i sig, och det är inte heller något som påvisar att de söker fakta runt “surfers ear”. Kan ju lika gärna vara en marknadsundersökning.

    Jag kör med vanliga gula verkstadsproppar. Om det gör ont med dem i öronen så finns det olika storlekar, eller så kör man med MC-åkarknepet att klippa av en tredjedel i ytteränden. Det gör att de inte kommer lika långt in (och hjälmen inte trycker på dem).

    Jag har inte öronproblem, men när jag var utomlands en gång så förstod jag inte varför alla locals körde med öronproppar. Tills jag blev spolad…
    Helvete vad öronen tog stryk och som bonus på det var balansen helt väck efter det. Körde med pluggar dagen efter (och i princip alltid efter det). Stor skillnad att både ta sig ut och bli spolad. Vilket är ungefär lika många av vardera varje gång jag surfar. 😉

  • fantasten

    Medlem
    6 februari, 2012 vid 11:51

    Apotecket har öronproppar i något silicon liknande formbart ämne, blir tätt samt perfekt passform.

  • nachoman

    Medlem
    6 februari, 2012 vid 12:59

    Jag har inte direkt någon doktorstitel i ämnet “öronpluggar” men jag har lagt ned viss tid och efterforskning för att hitta de bästa.

    Det finns mängder av öronpluggar, gäller bara att hitta den som passar ens örongångar. Nu kan jag inte påstå att jag surfar med proppar särskilt ofta men det har hänt. Däremot sovar jag med proppar (varje natt) och det ställer stora krav på att de ska sitta bra och att de inte ger smärta.

    Jag har nog testat de flesta märkena och modellerna som finns och de jag fann sitta bäst är de gula Bilsonpropparna som man hittar på järnhandeln. Förut tog jag alltid strl “Large” vilket resulterade i smärta i hörselgången. Testade strl “Small” som sitter bättre och ger ingen smärta trots 6-8 timmars användning per natt.

    Apoteket har en hel del flotta varianter att välja mellan, t ex de silikonbollar som formas och använder utanför hörselgången. De sitter dåligt på mig och trillar lätt ur.

    För alla som tycker att propparna sitter dåligt och får ont av dem är mitt tips att testa minsta storleken, eller åtminstone en storlek mindre. Det är ok även för en man att ha små hörselgångar 😉

    Fan vad tråkigt man har när det inte går att surfa:-( det är då såna här inlägg kommer

  • fantasten

    Medlem
    6 februari, 2012 vid 15:19

    Prova att forma bollarna så att det fyller upp en del av hörselgången (det villsäga det tillverkaren varnar för för att kunna svära sig fri om någon trycker hål på trumhinnan) och jag lovar att de inte trillar ut.

  • snaffe

    Medlem
    6 februari, 2012 vid 17:03

    Jag har kört rätt mycket med apotekets siliconproppar och har aldrig haft något problem med att de trillar ut. Tycker de funkar jättebra.

    http://www.windsurflund.se

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Öronbekymmer och vindsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.