Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Osynlig och hållbar segelreparation

  • Osynlig och hållbar segelreparation

    Publicerad av Aquario på 30 juli, 2015 vid 13:22

    Hej!
    Köpte ett begagnat Simmer Icon, nästan i nyskick bortsett från en liten reva längst ned. Har tidigare lagat segel med hjälp av Biltemas strålkastarskydd, vilket fungerade bra. Men efter lite användning brukar det komma in vatten som ger en mjölkaktig hinna under lagningslappen. Funderar lite på att klistra fast filmen med transparent sikaflex och pressa ihop med två brädbitar och en skruvtving under torktiden eller kanske värma fast lagningen med strykjärn och bakplåtspapper.

    Har någon här provat något liknande eller skall man få det riktigt gjort med nål och tråd?

    bjorn-daniels svarade 8 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • hakuna

    Medlem
    30 juli, 2015 vid 14:04

    Åldersbeständig tejp är bra, vet inte om detta är för stort för det.

  • electric

    Medlem
    30 juli, 2015 vid 14:43

    För partier som inte är dragbelastade tycker jag det fungerar bra med tesas premiumtejp http://www.tesa.se/consumer/tejp/tesa_extra_power_perfect,c.html . Av ditt foto är det svårt att se hur stort området är, men den finns i bredd 38 mm. Och täcker denna bredd hela området så bör det funka.

    Allra viktigast är att tillse att underlaget är rent. Väldigt rent! Skölj/torka av med trasa och ljummet sökvatten. Ordentligt!! Vid klippning av tejpen se till att runda alla hörn. Gör inte en onödigt stor bit (ju större kant – desto större risk). Självklart ska den överlappa revan ordentligt, men nån cm utanför räcker. När du fäster tejpen så var noga med att inte beröra fästytan. Och så tejpar du förstås på bägge sidorna.

    På detta sätt har jag lagat många mindre revor, och det håller hur länge som helst. Men som sagt, är revan större än att den täcks av tejpen (och du måste skarva) så garanterar jag inget.

    Osynlig lagning? Nej! (Men det spelar väl ingen roll?)

    /Lars

  • mtsa60

    Medlem
    31 juli, 2015 vid 08:09

    Har använt åldersbeständig tejp avsedd för husbygge många gånger. Se till att det är torrt och rent. Fäst en remsa på varje sida och se till att det inte blir några luftbubblor.. Om du hittar genomskinlig ofärgad tejp blir det nästan osynligt dessutom.
    Har alltid fungerat perfekt för mig.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    8 augusti, 2015 vid 19:41

    @Electric 734755 wrote:

    För partier som inte är dragbelastade tycker jag det fungerar bra med tesas premiumtejp http://www.tesa.se/consumer/tejp/tesa_extra_power_perfect,c.html . Av ditt foto är det svårt att se hur stort området är, men den finns i bredd 38 mm. Och täcker denna bredd hela området så bör det funka.

    Allra viktigast är att tillse att underlaget är rent. Väldigt rent! Skölj/torka av med trasa och ljummet sökvatten. Ordentligt!! Vid klippning av tejpen se till att runda alla hörn. Gör inte en onödigt stor bit (ju större kant – desto större risk). Självklart ska den överlappa revan ordentligt, men nån cm utanför räcker. När du fäster tejpen så var noga med att inte beröra fästytan. Och så tejpar du förstås på bägge sidorna.

    På detta sätt har jag lagat många mindre revor, och det håller hur länge som helst. Men som sagt, är revan större än att den täcks av tejpen (och du måste skarva) så garanterar jag inget.

    Osynlig lagning? Nej! (Men det spelar väl ingen roll?)

    /Lars

    Fungerar den även på dacron?

  • electric

    Medlem
    8 augusti, 2015 vid 20:14

    @Bjorn Daniels 734968 wrote:

    Fungerar den även på dacron?

    När jag lagat på detta sätt har jag alltid bara fäst tejpen på foilen, och klippt tejpen så att den undvikit att “komma upp på” dacronen. Så svaret är att jag inte vet.
    När lagar dacronsegel (för segelbåtar) så använder jag spinnakertejp, vilket funkar rätt hyfsat (de har en tendens att lossa lite i kanterna, i synnerhet där man inte rundat hörnen ordentligt).
    /Lars

  • bjorn-daniels

    Medlem
    9 augusti, 2015 vid 08:07

    Ok då vet jag. Har ett segel med reva i monofilmen längs dacronen vid mastfickan så finns inte något att klistra mot . Får väl trycka in seglet i symaskinen.

  • Aquario

    Medlem
    9 augusti, 2015 vid 11:56

    Tackar för alla svar, min reva löper också längs med en söm, så det får väl bli symaskinen, men är mycket sugen på att testa något mjukt transparent lim med Biltemas strålkastarskydd på båda sidor så att lagningen tål lite stryk vid hårt väder. Är det någon som har ett gammalt oanvändbart segel att skänka skulle man även kunna testa att smälta ihop lagningen på samma sätt som man smälter barnens pårlplattor med bakplåtspapper och strykjärn. Vågor dock inte testa dessa okonventionella metoder på ett annars fullt användbart segel.

  • tws

    Medlem
    9 augusti, 2015 vid 18:37

    Usylig reparasjon? hehe.

  • _frippe_

    Medlem
    10 augusti, 2015 vid 21:11

    Jag har lagat en trasig masstrumpa genom att limma på “tyg” från en slaktad mastbag (typ dacron gissar jag) med Liqiusole. Den lagningen håller ännu över tio år senare (seglet används iofs inte längre). Men en lagning mellan monofilm och dacron blir svårare, jag tror inte Liquisolen kommer att fästa så bra på monofilmen.
    Revor på ren monofilm har jag med framgång lagat med ett självhäftande monofilmsark som jag köpte på Skidsport för länge sedan. Den var ganska tjock och sitter fortfarande bra. Har även köpt en rulle med tunnare genomskinlig lagningstejp där men den tycker jag inte sitter lika bra.

  • Surf4Life

    Medlem
    11 augusti, 2015 vid 09:53

    Jag kör också Tesa tejpen Electric nämnde och det funkar väldigt bra på områden som inte är för blandat mellan typ dacron och monofilm/xply lr annat.
    Om jag måste sy något, exempelvis lattficka lr mastficka, så använder jag tandtråd efter tips från en kompis. Funkar förvånansvärt bra.
    Har funderat på att kombinera båda varianterna någon gång men inte provat än. Eventuellt skulle man kunna göra det i ditt exempel för att få struktur och tejp att sitta kvar. Dock tveksamt om man vill köra nål och tråd genom xply-delen där…

  • staffomania

    Medlem
    11 augusti, 2015 vid 10:20

    Har en monofilmspanel som lossnat i sömmen. Går det laga utan att sy på någon sätt? Utseendet spelar mindre roll.

  • smurff

    Medlem
    11 augusti, 2015 vid 14:14

    Hej!
    Ditt hål sitter på ett jobbigt ställe. Tejp kommer hålla ett tag om du vill använda det nu. Allra bäst är att sprätta där och sy dit en patch med samma matrial i övergången och sy ihop igen. Men du behöver isf riktiga maskiner. Jag hade lämnat in det om det är ett segel som jag vill behålla länge.

    Hade en liten diskusion med en segelmakare om detta som är väldigt duktig. Hon brukar laga ett antal vindsurfingsegel varje år och syr mycket i olika matrial såsom, Dacron, monofil x-ply, 2,3-ply segelväv osv. Detta är hennes erfarenheter om man kokar ner det.

    Hennes grundtips är:
    *Satsa på en ordentlig lagning med en gång om det går. Dvs byt panel eller lämna in till segelmakare för att sy ditt rätt matrial som håller samma kvalite/egenskaper. Håller bättre i längden och de vet ju hur man gör. Många som har förstört sina vanliga båtsegel med gaffatejp på väv osv.

    *Sy för hand endast i nödfall exvis fältlagning håller väldigt dåligt annars. Laga på riktigt när tillfälle ges.

    *Laga alltid lika med lika om det går. Dvs om du har dacron så lagar du med det. Revor i monofilm med med filmtejp etc.

    *Kladda inte till det med gaffatejp och lim på väv och övergångar mellan olika matrial där det sitter en sömm.

  • henryk

    Medlem
    11 augusti, 2015 vid 16:15

    Lämplig tråd för segellagning, var köper man det !? Tandtråd va ju ett bra tips iofs – fast den pajar ju alltid när man använder den till just tänder ….

  • electric

    Medlem
    11 augusti, 2015 vid 16:48

    @henryk 735051 wrote:

    Lämplig tråd för segellagning, var köper man det !? Tandtråd va ju ett bra tips iofs – fast den pajar ju alltid när man använder den till just tänder ….

    Båttillbehörsaffärer.
    /Lars

  • tsss

    Medlem
    11 augusti, 2015 vid 20:13

    om du ska ha tråd för att sy i symaskin så kan du köpa på segelmakeriet i Råseglarhuset. När jag handlade där sist var det en tjej som drev det. Du måste ha grövsta möjliga nål.
    Om du ändå är hos en segelmakare så be snällt att få köpa märkduk. Tunn dacron med klister på. När du ser ett färdigt brädsegel med ett tunt lager dacron på och ingen söm så är det nästan alltid märkduk eller liknande produkt. Funkar grymt bra på monofilm, om det bara är skador i monofilmen så räcker det med en lapp märkduk på vardera sidan, man trycker den mycket hårt mot filmen med en mjuk träbit (t ex lind eller furu). Om skadan även går ut över dacrondelen på seglet så får man sy igenom märkduken och genom seglets dacron.
    Om man laga monofilm med en lapp så måste man lägga på märkduk innan man syr. Värdelöst att sy direkt i monofilm. Men som sagt: Lagar du monofilm med märkduk så behövs ingen söm
    Tyvärr är märkduk dyr, och ligger på 140 bredd eller något ditåt

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Osynlig och hållbar segelreparation

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.