Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Osynlig och hållbar segelreparation

  • henryk

    Medlem
    12 augusti, 2015 vid 18:50

    Tack för tipsen, nu gäller det bara att få der gjort 🙂

  • Aquario

    Medlem
    12 augusti, 2015 vid 20:41

    Har kontaktat en segelmakare, borde väl inte bli så dyrt att fälla in en liten bit X-ply, sprätta upp och sy om en decimeter i skarven. Annars verkar Liquisole i kombination med märkduk vara värt att prova.

  • tsss

    Medlem
    13 augusti, 2015 vid 21:15

    @aquario 735069 wrote:

    Har kontaktat en segelmakare, borde väl inte bli så dyrt att fälla in en liten bit X-ply, sprätta upp och sy om en decimeter i skarven. Annars verkar Liquisole i kombination med märkduk vara värt att prova.

    Lagade mitt storsegel på båten nyligen. Det sjunger på sista versen och ett nytt är på ingång. Använde märkduk samt Simson Construktion Adhesive. Detta är som Sikaflex ungefär. Tror mer på dessa “gukkor” än på Liquisol. Lagningen kommer att överleva seglet
    Märker att vi kommit långt från trådstartarens rubrik ang “osynlig” reparation. Men det finns nog inga såna, annat än när ett proffs byter en hel panel. Dj-t svårt för en amatör (Jag har också sett segelmakare utan kännedom om brädsegel göra sorgligt dåliga jobb)

  • Aquario

    Medlem
    14 augusti, 2015 vid 18:47

    Att smälta ihop revan tror jag skulle kunna ge en relativt osynlig lagning, men det vill jag först pröva på ett segel som är redo att pensioneras,.

  • Aquario

    Medlem
    15 augusti, 2015 vid 21:39

    Ja någon form av transparent gegga som blir mjuk och smidig efter torkning i kombination med monofilm eller liknande ger nog det närmaste man kan komma en hållbar och osynlig lagning, men det är frestande att testa om man kan smälta ihop materialet utan att orsaka en eldsvåda.

  • smurff

    Medlem
    17 augusti, 2015 vid 09:56

    Nej Nej! Ingen gegga 😀
    Tejpa med en bra tejp eller sy dit film/ply med märkduk såsom tips i annat inlägg. Inte gegga dit lim och annat och förstör dina utsikter för en ordentlig lagning. Men du gör som du vill 🙂

  • bjorn-daniels

    Medlem
    11 september, 2015 vid 07:42


    Så här blev min lagning, får vara nöjd med tanke på betyget man hade i syslöjd.
    Inte heller helt lätt att trycka in seglet i symaskinen på jobb som står i ett litet rum. Hade hellre kört zickzack men finns inte på den maskinen ( vad begär man av en industrimaskin för 40 papp?)
    Limmade trådändarna med lite liquidsole vid start/stopp så de inte ska lossna.

  • Aquario

    Medlem
    11 september, 2015 vid 22:47

    ser ju ut som ett proffsjobb på gränsen till overkill med egen logga och allt, tänkte gå på min egen lagning imorgon med lite transparent segeltejp kombinerat med nål och tråd, skickar upp några bilder om resultatet blir bra.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    12 september, 2015 vid 11:38

    @aquario 735777 wrote:

    ser ju ut som ett proffsjobb på gränsen till overkill med egen logga och allt, tänkte gå på min egen lagning imorgon med lite transparent segeltejp kombinerat med nål och tråd, skickar upp några bilder om resultatet blir bra.

    Njae, proffsjobb var väl att ta i och loggan satt där innan lagningen. La bara upp de trasiga delarna kant i kant, lappade i på några ställen med byggfolietejp där det saknades lite monofilm, tejpade på segelreparationstejp från Hjertmans och sen sydde med maskin.
    Stora skillnaden är att jag hade tillgång till en “riktig” industrisymaskin som klarar av att sy i många lager och att den verkligen matar fram ordentligt.

    Har använt en “vanlig” hemma maskin ett par gånger och de mår inte alltid så bra efteråt, lånade kompisens mors symaskin en gång, hon blev inte så glad:crazy:

    Men är inte alltid “proffsen” gör så bra jobb heller. Jag har lämnat in ett segel en gång för länge sen till en segelmakare i Hbg för att byta ruta. Han klippte ut den gamla (sprättade inte utan lämnade en kant) la på en ny ruta och avslutade med att sy dit 10cm dacron runt om på bägge sidorna. Såg för djävligt ut och han tog 800 spänn för det, ett helt nytt segel då kostade 2000. Efter det började jag laga själv, kunde ju liksom inte bli sämre…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Osynlig och hållbar segelreparation

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.