Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing OT: Flyttar till Gbg – var bo?

  • OT: Flyttar till Gbg – var bo?

    Publicerad av robin på 2 mars, 2011 vid 21:09

    Jag kommer att flytta till Göteborg med fru och en ettåring och vi letar hus/ radhus för fullt. Någon som har tips om områden som man bör titta på alternativt undvika?

    Det viktigaste är att det är ett bra område för barn. Sedan skadar det inte om det ligger nära havet (ähum) och har vettiga kommunikationer in till stan. Vi bor helst söder eller väster om centrum.

    mick svarade 13 år, 1 månad sedan 17 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • m3lk3r

    Medlem
    2 mars, 2011 vid 22:48

    Fiskebäck ligger ju nära havet, någonstans på norra Hisingen är det väl en del surf? Är inte göteborgare själv.

    Områden man inte vill bo nära är Bergsjön, Angered, Biskopsgården, Hjällbo, Hammarkullen m.m. men där finns det nog inte ens vettiga hus eller radhus så det borde vara cool.

  • davo

    Medlem
    2 mars, 2011 vid 23:10

    Hör med vänner, posta på FB, åk hit o reka. Södra och västra Gbg kostar en rejäl slant, särskilt nära havet. Egentligen får ni börja i andra änden; vad ni har råd att köpa.
    Välkommen till Göteborg!

  • lars_k

    Medlem
    3 mars, 2011 vid 06:03

    Man ska bo här i Majorna. En härlig blandning av studenter, barnfamiljer, tanter på rödtjut, bohemer, kommunister, knarkare, pundare o ja, you name it we got it.

  • jat

    Medlem
    3 mars, 2011 vid 06:17

    Gå in på goteborg.se och som innan nämnt kolla runt med vänner och läs på lite. På goteborg.se kan du läsa om alla nya områden som byggs.
    Det gäller att bedöma om familj eller surf är viktigast för du kommer behöva kompromissa. För mig är familjen viktigast och därav valt att åka 10 min längre med bil till surfet för familjens bästa.
    Tex: Nordvästra hisingen är nära havet, men har kommunens längsta dagiskö och har mkt låg rating på skolorna.
    Här är en lista iallafall:
    – Fiskebäck, tja… trevligt. mkt vägar och hamnar i vägen
    – Västra Askim och Hovås. Bra för barn. Stor skillnad mellan västra och östra askim
    – Kullavik, bra för barn, börjar bli långt till stan
    – Särö, bra för barn, när till surf, långt från stan
    – Örgryte, mitt i stan, en av de kortaste dagisköerna, huspriserna ligger som i Kullavik och Hovås. Ligger dock inte vid havet.

    Underskatta inte norr om göteborg. Det tar med bil ungefär samma tid till centrum från Kungälv som det tar från Kullavik. Vägarna och kommunikationsmedel är bättre från Kungälv.

    Läs på själv för du kommer få spridda åsikter här och för att rekommendera bostad behöver man nog veta saker som:
    1. Vad är viktigast? familjens dagis och skolsystem?, närhet till jobb eller närhet till hav?
    2. Prisnivåer? Storlek på hus? Du kan få ett 3 msek hus i Örgryte, men…. då är det inte stort….
    3. Kommunala transporter? Vi har som sagt ingen tunnelbana. Så om Bil finns med i bilen ser förslagen helt annorlunda ut än om ingen bil finns.

    Göteborg är världens bästa pendlingstad… till surfet.. E6 leder snabbt till Varberg eller norrut. Jag själv åker i stort sett till Varberg så fort det blåser.

  • mes

    Medlem
    3 mars, 2011 vid 08:14

    Jag gjorde flytten från Sthlm för fem år sen med två barn.
    Pristak 3mkr, ville ha ok villa med 1500m2 tomt, inte i knökat område…landade utanför Kungsbacka…enda nackdelen är långt till jobbet i GBG…annars super.

  • dr-masse

    Medlem
    3 mars, 2011 vid 08:28

    Ja, ur ett jobb/liv/surfperspektiv/realistiskt perspektiv så borde ju Kungsbacka-trakten ligga väldigt bra till.

    Eller så flyttar du till Halmstad direkt och långpendlar lite… 😀

  • basse

    Medlem
    3 mars, 2011 vid 09:30

    Vi trivs bra i Eklanda.
    Nära ut till lederna vilket är skönt. Ligger söder om det mesta vilket är på vägen till vågorna. 25 minuter på cykel ner till City/Jobbet. Nära “Torget” om du inte orkar åka till City och shoppa. 150m till Ängårdsbergen för skogspromenader, MTB, löpning osv. Största nackdelarna är att det är svårt att få dagisplats = sjukt mycket kids och att Pizzerian är ganska kass.
    I Eklanda kan du välja boendeform. (Bostadsättsradhus, Radhus, Fristående, Servicehus)

    Vi kollade rätt mycket söder ut också. KBA och Åsa ffa, men kände inte att det var så kul att sitta i köer till och från jobbet samt ha 45min – 1h inställelsetid till dagis när de ringer.

  • basse

    Medlem
    3 mars, 2011 vid 09:32

    Majorna är ju gyttigast i stan om man vill bo i lgh men skall du ha hus/radhus blir det snabbt lite för många millar för ett hus du måste renovera rejält.

  • andersbq

    Medlem
    3 mars, 2011 vid 10:56
    JAT;648296 wrote:
    Läs på själv för du kommer få spridda åsikter här och för att rekommendera bostad behöver man nog veta saker som:
    1. Vad är viktigast? familjens dagis och skolsystem?, närhet till jobb eller närhet till hav?
    2. Prisnivåer? Storlek på hus? Du kan få ett 3 msek hus i Örgryte, men…. då är det inte stort….
    3. Kommunala transporter? Vi har som sagt ingen tunnelbana. Så om Bil finns med i bilen ser förslagen helt annorlunda ut än om ingen bil finns.

    va fan, om man frågar på detta forumet så kan man inte prioritera jobb och barn.
    Klart han ska bo i Kungsbacka kommun där Åsa och Torkelstorp ligger.
    Om man bor 5 minuter från surfet så får man mer än dubbelt så många dagar på vattnet, jämfört dem som bor nån halvtimme iväg.

    Vad är viktigast, att ha jobbat 200 dagar och vindsurfat 25 dagar, eller jobbat 200 dagar och kört 70 dagar per år?

  • mahi

    Medlem
    3 mars, 2011 vid 11:26

    Påbörjade en liknande flytt i Augusti, men arbetar fortfarande i Sthlm så pendlingen är ju en bit…Har en övernattningslya i sthlm så länge.
    Vi har precis fått barn så jag förstår er situation.

    Kort kan man väl säga att det är lite enklare i Göteborg förutom arbetsmarknaden (inte sagt att allt är bättre).
    Hus/lägenhetspriserna lägre, bilköerna mindre och det blåser mer.

    Vi valde Särö med närheten till vatten, grönområde men 2,5 mil från stan, samt nära till TT.

    /Magnus

  • robin

    Medlem
    3 mars, 2011 vid 20:40

    Tack för alla svar! Det är inte lätt att prioritera inte. Familjen går först, den är inte så svår. Men vad kommer sedan, det är inte lika enkelt. Varken jag eller min fru vill egentligen prioritera bort havet nu när vi ändå ska bo där det faktiskt finns ett… Villa är bortprioriterat mot radhus för att ha råd med ett bra område. Att vi vill bo söder om stan beror mest på att min svägerska bor i Mölndal och vi vill inte bo för långt från henne. Bil har vi men det känns så där att bli tvungen att ha två.

    Kungsbacka vore onekligen grymt ur ett surfperspektiv som Anders mfl säger, men det känns lite långt från Göteborg tycker jag när det tar 35 minuter med pendeln eller tre mil i bilen. Men nog finns det en anledning till att jag skriver på ett surfforum, det skulle vara så grymt mycket enklare att komma ut på vattnet om man bodde nära. Om man ser ur den synvinkeln, vilka områden sydväst om Göteborg har hyffsat surf? Fiskebäck och Askim förmodar jag, några fler? Hur är det med Billdal?

  • danneman

    Medlem
    3 mars, 2011 vid 23:09

    viktigaste Frågan är väl vilken boendekostnad du har tänkt! Göteborg är ju inte så stort. Jag bor i Mölndal Åby och har 10min i bilen till askim och fiskebäck i väst. 20 till björlandakile 25 till Getskär i norr. varberg ca.35 Torkelstorp 20..
    detta är inte exakta tider. max 20 minuter med Cykel till Avenyn utan bräda då!
    Här ifrån når man motorväg åt alla håll snabbt. Jag skulle ändå säga att det finns inga riktigt dåliga områden men allt är ju relativt. Har man 3 mille att bränna så hittar man ju nått ganska lätt.
    Lycka till.

    http://www.hemnet.se/beskrivning/1437435?r=44

    http://www.hemnet.se/beskrivning/1509636?r=44 om inte bryr sig om utseendet men läget.

    Fast vill man bo på havet så funkar ju detta med. 😉 http://www.hemnet.se/beskrivning/1494140?r=44

  • per_m

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 07:23

    kul med fler som gör denna resa, om man inte sticker utomlands som nog sker snart igen så är detta ett grymt alternativ, Åsa inom 30 min och sedan en dryg timme till halmstad strander (som torö i tid men utan bomkörning).

    Däremot var vi där ni är nu, vi hamnade vid Kungsbacka fjorden, vackert lugnt och ok till jobbet när man kunde sticka vilken tid som passade köerna. Sedan två barn och dagis hämtning/lämning gick detta bort. Ofta 1h till jobbet olykor som gav snappt två etc. Köpte söder om GBG 15 från centrum vilket är grymt. Du åker ju alltid från jobbet till surfet så den sträckan är ju samma sedan får du en kvart längre hem jämfört med kungsbacka men vad gör det. Du sparar ju 1h pendling om dagen så det är mycket surf tid per år.

    Lyssna på Basse mfl söder om GBG är min röst….
    /P

  • dr-masse

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 08:52
    Robin;648341 wrote:
    Bil har vi men det känns så där att bli tvungen att ha två.

    Med familj och surf kan du redan nu till 100% ställa in dig på två bilar.

    Det är det eller no surf. Tro mig.

  • robin

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 19:32

    Många bra tips, jag är glad att jag frågade här på konfen! Vad gäller huspriser så beror det rätt mycket på vad vi får för huset som vi säljer, men det känns inte helt orimligt att titta på radhus i västra Gbg.

    Masse, din syn på andrabil är väl tyvärr sann, hur deprimerande det än känns. Får se vad som händer på den fronten. Beror nog trots allt mycket på hur bra övriga kommunikationer är där vi hamnar.

    Per och Basse, det där med inställelsetid till dagis var bra att ni skrev, det är lätt att missa när lilltjejen inte har börjat där än.

    Hur som helst ska det bli jäkligt kul att lära känna Göteborg och inte minst att ha nära till bra surf var vi än hamnar. Att ha TT, Åsa, Varberg och Halmstad på mindre avstånd än vad jag brukar köra till Torö känns sjukt bra även om jag kommer att sakna bomkörningsgemenskapen på stranden:laugh: Och var jag än hamnar kommer hemmasurfet garanterat vara bättre än Görväln som jag har nu!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing OT: Flyttar till Gbg – var bo?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.