Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Övergång från äldre generation av brädor

  • canoya

    Medlem
    12 mars, 2009 vid 23:01

    Skaffa en ca 120 liters freeride, men behåll också den gamla för glidarsegling!

  • swe-64-johan

    Medlem
    14 mars, 2009 vid 17:30

    @PatrikS 534172 wrote:

    Tack för alla svar, mycket tillmötesgående svar! :laugh:

    Verkar ju som att ni alla delar samma tips att prova på brädor innan jag köper något. Haga Park verkar ju vara ett rätt trevligt ställe att köra på, men det skulle vara väldigt välkommet om någon känner till något närmare ställe runt Stockholms-trakterna. Jag har sett att de brukar köra med uthyrning i Rålambshovsparken i Stockholm, har dock ingen aning om vad de har för brädor att erbjuda där.

    Justja, en fråga till. Vad bör man köra för storlek på segel till en drygt 130L bräda? Eller snarare, vilka segel bör man köra i olika vindstyrkor?

    Mvh Patrik

    I Rålambshovsparken kommer du från mitten av maj kunna hyra olika typer av brädor från flertalet märken och diverse riggar, du kan även delta på träningskvällar där du kan testa och få hjälp/tips, så kom gärna förbi, jag tror det är ett bra sätt att hitta vilken utrustning som passar dig bäst.

    mvh
    Johan
    vindsurfing.se

  • jumper

    Medlem
    14 mars, 2009 vid 17:40

    Runt 120 liters är mitt tips oxå.

  • hakuna

    Medlem
    14 mars, 2009 vid 17:54

    Välkommen till den här beroendeframkallande hobbyn!

    Lite tips bara, så att inte ovanstående får in dig på fel spår, med trapets menas inte något dessa:

  • jontez

    Medlem
    15 mars, 2009 vid 14:59

    Tjena! Jag ligger lite i samma planer som du med att köpa en bräda till sommaren. Har seglat på en pråm tidigare och en lite ostadigare sak (bifogar bild). Vi har även 2 “sinkboards” (heter det så??) som jag aldrig lyckats segla på så det känns som att något nytt vore skoj. Seglar ute på torö och har tänkt ge mig på stenstrand i sommar om jag hittar någon bräda till schysst pris, men jag vet inte vad jag ska leta efter.

    img0241k.th.jpg
    img0875o.th.jpg

    Edit: den stora har centerbord, det har inte del lilla

  • blabussen

    Medlem
    15 mars, 2009 vid 19:07

    @PatrikS 534345 wrote:

    Tack för alla svar, jätteroligt att se att det finns så många engagerade surffantaster här :laugh:

    Verkar som att de flesta är relativt enade om en bräda runt 120-130L. Fast efter JPS och v-thuns uttalanden blir jag lite sugen på en mindre. Men dessa kan jag tänka mig inte presterar lika bra i något lättare vindar? Och vad gäller kryss fungerar det väl knappast alls så länge det inte blåser på bra? (Kanske gäller de flesta brädor utan centerbord?)

    Detta är verkligen svårt eftersom jag aldrig testat någon liknande bräda innan. Och de flesta ställen som hyr ut öppnar relativt sent på säsongen vilket skjuter fram köpandet av brädan om jag ska testa innan. Känns lite surt att köpa en bräda mitt i högsommaren när det nästan inte blåser någonting, om ni förstår vad jag menar. Det får nog bli att bege sig till en surfingbutik(surfspot) och känna lite på grejerna. Med era åsikter i åtanke känns det nästan som att det inte kan misslyckas. 🙂

    staffomania: Oj, riktigt schysst ju! Precis en sådan bräda jag tror jag är ute efter, får fundera lite över det! 🙂

    Du har fått många tips på stora brädor.. Jag började surfa på en 104a liters bräda, nu har jag en 96a.. jag väger 82kg.

    Mitt tips är att köp en duktigt begagnad freestyle bräda. Gärna en som redan är dingad, så slipper du den oron. Du kan säkert köpa en jvligt bra freestyle bräda för 1000:- iaf om den har en stor ding och några år på nacken, brädans skick har ingen större betydelse den första tiden.

    Alla brädor mellan 90-130 liter kommer du plana bra med och rätt så tidigt också med tanke på din vikt. Jag planar med 5.7-5.9 i 10m/s utan problem på 96l, 08:orna på steffo brukar dock plana lite senare 🙂 att börja plana tidigt har väldigt mycket med teknik att göra och att sedan hålla planingen mellan vindbyar kräver ännu mer teknik. Har man lite mindre teknik kan man alltid ta +1 m^2 segel så ordnar det sig. Men om det blåser 13-15m/s så kommer du önska att du hade ett 4.2 eller 4.5. 7 kvadrat, 130l bräda och 65 kilo funkar inte så bra i kuling..

    Köp något billigt i år som du kan köra skiten ur, typ lära dig grunderna, kastfall och ding teknik, bli spolad på torö och till sist köra fenan i botten på haga. När du sedan har koll på alla dessa grejer kan du börja köpa finare brädor, segel, bommar och master.

    Det är ingen vits att lägga 10-20’000 på bra prylar bara för att sedan få ett kastfall som spräcker brädan och skickar dig genom seglet. Och om du köper en bräda över 110 liter kommer du iaf vilja byta om en eller två sässonger.

    Om du vill köra i vågor när det blåser bra kommer du vilja ha en bräda under 90l och ett segel mindre än 5.3m2. Större grejer än så är inte att rekommendera, men det är inte så lätta att börja med :tongue:

  • blabussen

    Medlem
    15 mars, 2009 vid 19:15

    @Jontez 534912 wrote:

    Tjena! Jag ligger lite i samma planer som du med att köpa en bräda till sommaren. Har seglat på en pråm tidigare och en lite ostadigare sak (bifogar bild). Vi har även 2 “sinkboards” (heter det så??) som jag aldrig lyckats segla på så det känns som att något nytt vore skoj. Seglar ute på torö och har tänkt ge mig på stenstrand i sommar om jag hittar någon bräda till schysst pris, men jag vet inte vad jag ska leta efter.

    Ta det lungt på stenstranden, det är rätt så lätt att bli spolad. Och då kan dina grejer snabbt förvandlas till ett paket.

    Det är nog bättre att inleda sässongen med haga och lära sig planing och vattenstart.

  • jontez

    Medlem
    16 mars, 2009 vid 13:00
    blåbussen;534953 wrote:
    Ta det lungt på stenstranden, det är rätt så lätt att bli spolad. Och då kan dina grejer snabbt förvandlas till ett paket.

    Det är nog bättre att inleda sässongen med haga och lära sig planing och vattenstart.

    Jo det är klart, men som det är nu har jag ingen bräda att lära mig vattenstarta med riktigt… den lilla brädan på bilden är helt omöjlig att komma upp på. I sommras när brorsan skulle visa, blåste runt 15m/s så kom han knappt upp och det var inte ens i närheten på att plana. =/ Så någon ny bräda + rigg är att införskaffa

  • rasmus_w

    Medlem
    16 mars, 2009 vid 13:21

    @Jontez 535072 wrote:

    Jo det är klart, men som det är nu har jag ingen bräda att lära mig vattenstarta med riktigt… den lilla brädan på bilden är helt omöjlig att komma upp på. I sommras när brorsan skulle visa, blåste runt 15m/s så kom han knappt upp och det var inte ens i närheten på att plana. =/ Så någon ny bräda + rigg är att införskaffa

    Lilla brädan på bilden ser inte speciellt liten ut (fast jag känner inte igen modellen) och är säkert en baggis att vattenstarta. Däremot är det inte idealiskt att lära sig vattenstarta på en sinker (fast hela grejen med ett eget ord för brädor som inte bär känns lite 80-tal), däremot lärde jag mig vattenstarta på en bräda (Bic Calypso) som troligen var ungefär lika stor som den på övre bilden.

    En rätt vettig anledning att skaffa nya prylar är däremot att dina nuvarande snart får antikvärde.

    Och som andra sagt, varför bli mos på stenstranden när man har betydligt snällare käringviken alldeles intill. Jag skulle till och med vilja gå så långt som att säga att käringviken är mitt favoritställe i Stockholmstrakten. Risken att bli washad är minimal och samtidigt får man en känsla av att vara ute på öppna havet som man inte får på så många andra ställen.

  • jontez

    Medlem
    16 mars, 2009 vid 13:39
    Rasmus_W;535074 wrote:
    Massa text…

    Det har jag inte tänkt på… kan ju öva vattenstarter även fast inte brädan sjunker. Haha va dumt att jag inte har tänkt på det innan. Bifogar en till bild på “lillbrädan”. Tar även med en till på en till liten bräda vi har in action.
    Tror dom är från mittan av -80

    Hmm hittade ingen vettig bild på den andra lilla, men nånting iaf.

    img0878opx.th.jpg
    img0298f.th.jpg

  • carl-r

    Medlem
    16 mars, 2009 vid 14:13

    Det blåser lite dåligt på bilderna. 🙂

  • kris

    Medlem
    16 mars, 2009 vid 14:26

    @Jontez 535083 wrote:

    Bifogar en till bild på “lillbrädan”.

    Är det en kräfta vid bakre stroppen? Och en bläckfisk lite längre upp där.. Schysst grafik! 😀 Skulle kunna vara en gammal Klepper, skrapa lite och kolla 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    16 mars, 2009 vid 14:57

    @Jontez 535083 wrote:

    Det har jag inte tänkt på… kan ju öva vattenstarter även fast inte brädan sjunker. Haha va dumt att jag inte har tänkt på det innan. Bifogar en till bild på “lillbrädan”. Tar även med en till på en till liten bräda vi har in action.

    Haha, ja det är så de flesta gör. Övar vattenstarter på en bräda med kanske 100-150 liters volym, som går att dra rigg på, och sen när de går som ett rinnande vatten så ger de sig på de riktigt små brädorna. Fast oftast behåller man den stora brädan för svagare vind.

    Främsta skälet till att vattenstarta är inte att göra det möjligt att segla sinkers utan att det helt enkelt i många lägen går fortare och är mindre ansträngande att dra rigg. Allt går att vattenstarta, jag har vattenstartat gamla 70-talare och formulariggar, fast i de fallen är vattenstart mer ansträngande än att dra rigg.

  • jontez

    Medlem
    16 mars, 2009 vid 15:14
    Kris;535092 wrote:
    Är det en kräfta vid bakre stroppen? Och en bläckfisk lite längre upp där.. Schysst grafik! 😀 Skulle kunna vara en gammal Klepper, skrapa lite och kolla 🙂

    Haha nått sånt 😉 Brorsan som målade om den när han hade 30årsfest och hängde upp den på väggen

    Carl R;535089 wrote:
    Det blåser lite dåligt på bilderna. 🙂

    Ah jo, speciellt på första bilden… men där åkte vi efter båten, så de var rätt nice utan vind då

    Fan jag tror den läker också… grymt segt. Ska ställa den på vågen i sommar å se vad den väger… 15kilo kanske?

  • patriks

    Medlem
    16 mars, 2009 vid 22:10
    blåbussen;534951 wrote:
    Du har fått många tips på stora brädor.. Jag började surfa på en 104a liters bräda, nu har jag en 96a.. jag väger 82kg.

    Mitt tips är att köp en duktigt begagnad freestyle bräda. Gärna en som redan är dingad, så slipper du den oron. Du kan säkert köpa en jvligt bra freestyle bräda för 1000:- iaf om den har en stor ding och några år på nacken, brädans skick har ingen större betydelse den första tiden.

    Alla brädor mellan 90-130 liter kommer du plana bra med och rätt så tidigt också med tanke på din vikt. Jag planar med 5.7-5.9 i 10m/s utan problem på 96l, 08:orna på steffo brukar dock plana lite senare 🙂 att börja plana tidigt har väldigt mycket med teknik att göra och att sedan hålla planingen mellan vindbyar kräver ännu mer teknik. Har man lite mindre teknik kan man alltid ta +1 m^2 segel så ordnar det sig. Men om det blåser 13-15m/s så kommer du önska att du hade ett 4.2 eller 4.5. 7 kvadrat, 130l bräda och 65 kilo funkar inte så bra i kuling..

    Köp något billigt i år som du kan köra skiten ur, typ lära dig grunderna, kastfall och ding teknik, bli spolad på torö och till sist köra fenan i botten på haga. När du sedan har koll på alla dessa grejer kan du börja köpa finare brädor, segel, bommar och master.

    Det är ingen vits att lägga 10-20’000 på bra prylar bara för att sedan få ett kastfall som spräcker brädan och skickar dig genom seglet. Och om du köper en bräda över 110 liter kommer du iaf vilja byta om en eller två sässonger.

    Om du vill köra i vågor när det blåser bra kommer du vilja ha en bräda under 90l och ett segel mindre än 5.3m2. Större grejer än så är inte att rekommendera, men det är inte så lätta att börja med :tongue:

    Tack, det låter som ett redigt bra tips!
    Jag har letat lite på begagnat, men måste faktiskt säga att jag tycker det är svårt att hitta det som du beskriver. Men jag antar att det bara är att vänta på att något kommer upp? 🙂

    Har för övrigt en till fråga som gäller val av sele. Vad är skillnaden mellan sit- och midjesele? Och vad bör man satsa på som nybörjare? Vill helst att det ska fungera i samband med flytvästen också 🙂

    EDIT: Vad innebär dingteknik? 🙂

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Övergång från äldre generation av brädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.