Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Oversizedfena på slalombräda ="freeride-formula"?

  • Oversizedfena på slalombräda ="freeride-formula"?

    Publicerad av kinabalu på 21 juni, 2016 vid 21:24

    Lite funderingar…

    Vilka har testat att slänga på en alldeles för stor fena på sin största slalombräda för att kunna ta höjd och kryssa runt i lättare vindar?

    Som ni vet tar slalombrädor (hyfsat) bra höjd när man får tryck i grejerna, men i lättvind är det svårt att ta bra höjd. Jag funderar nu på om jag skulle kunna slänga på en mycket större fena och ta höjd redan strax efter planingsfart?

    Mitt lättvindskit idag är Isonic 124, 82cm bred (rek fena: 44cm med 8.6) samt ett Severne Reflex 8.6:a. Jag har kört med 44 resp. 46 fena (ZSL). Perfekta storlekar för slalomsegling och planar redan runt 6m/s. Höjdtagningen kommer väl igång ordentligt någonstans strax före 8m/s.

    Hur stor fena tror ni jag kan klämma på det kittet? Vilka fenstorlekar har ni själva testat som störst på liknande brädor?

    Nästa fråga är Era erfarenheter av vilka fenor som tar bäst höjd? Är det t:ex någon som testat Hurricane SR2?

    Slalombrädor och slalomfenor utvecklas ju idag i första hand för downwindslalom, så det är inte så mycket fokus på höjdtagning.

    /Anders

    mick svarade 7 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • billie

    Medlem
    22 juni, 2016 vid 07:04

    Du kan mäta one foot of . Ca 30 cm på brädan . Det måttet du får där , så stor fena klarar brädan lätt. På min 85 cm breda slalombräda som är rek. 53 cm till 9.3 m2 segel har jag satt på en 60 cm fena . Skillnaden som jag märker är att brädan blir väldigt stabil planar upp fort höjdar rätt så bra men farten blir lite lidande.Jag skulle tro att seglet skulle vara en halv kvadrat större för att utnyttja fenan bättre. Fenan jag har en rrd monster fena som är ganska tung. Kompisen satte på en 57 cm select race fena på sin 85 cm breda rrd bräda .Fruktansvärd skillnad att komma igång säger han.

  • canoya

    Medlem
    22 juni, 2016 vid 07:34

    Har aldrig testat en stor, modern slalom (min är en Falcon 113 som jag kört med 46 cm fena och 8,6 segel som störst och just för att få tidig planing och höjdtagning i klen vind) men hade en gammal Starboard Formula 155 som var 85 cm bred och den var körbar med 70 cm fena. Jag tror att man mycket väl kan överskrida Ofo-måttet när man pratar segling i undre vindregistret och det är väl det du menar här. Kan du låna en formulafena av någon så testa!

  • kinabalu

    Medlem
    22 juni, 2016 vid 16:25

    Intressant! 60-fena på en 85cm slalom och 46-fena på en Falcon 113 är ju klart oversized… 😉

    Måste försöka låna en 55-fena eller nått och se hur det funkar!

    Hur små formula fenor finns det egentligen? Idag är väl alla 70cm, men fanns det mindre formulafenor förr? I så fall kanske det ligger några sådana och skräpar i ett garage någonstans…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 juni, 2016 vid 20:21

    Kul ide! Jag måste testa min iSonic 127 med 52-fena!

  • falcon

    Medlem
    26 juni, 2016 vid 20:11

    Anders.
    Jag körde black project fins på isonic 117 wide. 80 cm bred.
    Använde 50 cm fena som störst och det blev tidig planing med 9,5 segel då jag vägde vid det tillfället runt 76 kg.
    Tror mig minnas att det fanns lättviktare som använde 52-53 cm fena på den brädan oxå med framgång. typ deboichet .

    Kolla onwater.se, de har lite äldre drake RS (äldre formula fenor) i större storlekar.
    Bara och prova.

    Matte

  • mackee

    Medlem
    27 juni, 2016 vid 18:50

    tror inte på så stora fenor , jag kör 48 som störst på rrd 129 85 cm bred till min 9,6 45 till 8,6 an
    jag kör med z sl soft —
    väger 98 kg
    skulle verkligen inte vilja ha större
    antigen har ni kass fenor eller måste ni nog jobba med trimmet och tekniken
    slänga på för stora fenor blir nog mest långsamt och okontrollerat

  • kinabalu

    Medlem
    29 juni, 2016 vid 19:02

    Matte: Tack för tipset! RS fanns i 54 storlek. Måste låna lite olika storlekar först och testa bara innan jag lägger pengar och köper något…

    Mackan: Det här handlar inte om att segla fort eller hitta något som “passar”, utan bara om det skulle gå att kryssa som en formula (ja, nästan i alla fall… ) i riktigt lätta vindar med en slalombräda (Jag har svårt att uppskatta vindstyrka i m/s, men vi pratar nog snarare runt 5m/s än runt 6m/s som jag skrev ovan).

    Dålig kontroll blir det garanterat med en jättefena, men man får väl testa sig fram till vart det blir okontrollerbart…

    Jag vet att du kan matcha formulakillarna på Haga med ditt slalom-kit, men dig kan man ju inte jämföra sig med… du är ju onaturlig!! 😉 När jag hittat min “freeride-formula-fena” får jag väl utmana dig på en 5m/s kryss på Haga i sommar, haha!

  • nouse

    Medlem
    29 juni, 2016 vid 20:37

    Varför inte köpa en foil? Eller ghettomodda en av en gammal formulafena? Lite pyssel. Snacka med mården han är händig som få.

  • kinabalu

    Medlem
    30 juni, 2016 vid 17:42

    Ja en foil är ett intressant alternativ för lättvindsdagar! Tobbe (Vindsökaren) har ju skaffat en, så den måste ju kollas in… 🙂

    Annars om någon har en gammal formulafena att sälja för några få hundringar är jag intresserad!

  • mick

    Medlem
    4 juli, 2016 vid 20:19

    Anders, jag har Select S12-53 och Vmax-53 som du gärna får testa. Du vet var jag bor.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Oversizedfena på slalombräda ="freeride-formula"?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.