Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Passar denna kite en nybörjare?

  • sailortrash

    Medlem
    19 april, 2014 vid 12:13

    Nej jag ska inte snacka för mkt. Men de är enklare idag än 2004 att lära sig, och det hindrade ju inte direkt er som driver skolor idag. Så varför skulle det inte gå idag, med bättre kiter och mer medvetenhet bland ALLA kitesurfare?

    Jag funderar på kurs främst eftersom jag inte har ngn att kitea med, och det är lite väl dumdristigt att försöka helt ensam. Sen har jag en del kitekontroll i bagaget redan.

    Ang. Priset: det går att hitta en bräda och en kite för 5-6000:-. En heldagskurs går på 2500:-(11 h va?) det är halva materialkostnaden, och en rätt vanlig budget skulle jag tro för många unga som är intresserade av sporten…är de för fattiga enligt dig att ens försöka menar du? Har du hört om folk som hjälper till på stranden utan att fakturera?

    Aloha…

  • skanepaul

    Medlem
    19 april, 2014 vid 12:55

    Oftast så har du inte en kite som kan släpa dig in i hårda objekt på en skidort efter du kraschat.

    MEN om du nu envisas med att inte gå en kurs ska jag ge dig ett tips, träna aldrig på land eller själv i vind starkare än 5-6m/s, håller du detta kanske du ska kunna klara dig från de värsta skadorna.

    Jag hade själv en incident i söndags då vinden helt plötsligt ökade markant, försökte snabbt köra in men min 12a blev snabbt alldeles för stor och jag blev lyft rakt upp i skyn och in över land precis när jag nått stranden, tack vare min 12 åriga erfarenhet klarade jag mig med en öm vänster skinka, men det hela kunde gått käpp rätt åt helvete likväl!

    Tänk efter före!!

  • sailortrash

    Medlem
    19 april, 2014 vid 13:31

    Jag säger inte att det är ofarligt, och inte att kurser är onödigt. Men precis alla behöver inte gå kurs. Att det är en stående rekommendatione är ju bra, men det är faktiskt färre som bryter ryggen idag än för tio år sedan trots att antalet kitare ökat med några tiopotenser. Ibland får man ju känslan av skräckpropaganda när man ifrågasätter kursmantrat.

    Sen vill jag påstå att kite i fjällen är bra mkt farligare än på vatten. Vindarna är mer oförutsägbara, granar, isblock, stup och bara mkt hårdare och nedförsbacke.

    Tack för tippset btw

  • ptsproet

    Medlem
    19 april, 2014 vid 13:37

    Åkte till stugan på Öland idag och såg ett gäng som kitade i Färjestaden och snackade lite med dem. Duktig killar som tyckte att de var bra storlek samt att de inte gått nån kurs när de startade, jag har dock skaffat mig en för tunn våtdräkt för Öland. De sa som du att det är kul att nya vågar testa och kommer nya personer ner hjälper man gärna till med tips. Verkar vara skön mentalitet med hjälpande människor inom kitesamhället.

    Hoppas vi ses i sommar!

  • sailortrash

    Medlem
    19 april, 2014 vid 17:12

    Är det ngt man ska tänka på som nybörjare med kite är det vattentemp. Vet inte om det gås igenom i kurserna, men att bli nedkyld kan vara mkt farligt faktiskt. Blir man hypotermisk och inte får upp värmen snabbt är man i princip d**d. Jämförelsevis vindsurfing, så kan man ju klättra upp och vila sig på brädan, och hålla sig varm om överkroppen.

    Jag har plurrat några gånger i år med min 5.4+3 mm väst med huva. När vattnet börjar rinna ner via halsen efter ett slag är det inte skönt…skulle inte vilja ligga och öva bodydragging än på minst en månad…

  • pjoter

    Medlem
    21 april, 2014 vid 23:43

    Vilken skön tråd. tack sailor för att du fått steffo lite roligt även om ämnet är rätt uttjatad och lite ledsamt.

    Det klart du inte behöver gå en kurs! Alla kan lära sig själv med lite vilja. För egen del har jag aldrig förstått grejen med körkort å flygcert, herregud de är ju bara att prova och vara lite försiktig i början. De kostar ju så mkt också. Mina barn ska minsann inte ta något körkort, jag känner en kille som kan köra jättefort så det klart han kan lära dom. Då kan jag ju lägga dom 10-20kkr på en fin bil till dom istället.

    Det vanliga felet många gör är att dom tänker på kite som i första hand en brädsport som andra. Det stämmer till viss del när man väl lärt sig hantera kiten men innan dess är det betydligt farligare. Och ja, det är fortfarande rejält farligt trots bättre grejer. Som sagts innan är det på ett sätt farligare nu. Jag tillhör en av dem som började för 10 år sen (gick då en kurs, så jo, det fanns kurser då). På den tiden kände man direkt man tog upp kiten hur mkt tryck det var i den. Det fanns inte så mkt depower.
    Som ett exempel så kan jag idag stå med min 12:a i luften och knapra gifflar i lugn och ro i bortåt 10m/s. För 10 år sen behövde jag någon som höll mig nere och hjälpte mig ut i vattnet för att ta på brädan i samma vind. Det jag lärde mig då var att herrej*vlar vilket ös det är, nu gäller det att vara försiktig. Idag står jag som sagt och knaprar gifflar i samma vind. Det är ju toppen med så mkt depower ända tills något oväntat händer och båda kitesen sliter iväg en med samma kraft. Då var jag på helspänn och kunde snabbt dra safetyn, nu måste jag ju tugga i mig min giffel först och slinter sen mot safetyn för att handen är full av kanelkräm. Resultat, då, släpad några meter och sen trassla up en safety, eller i värsta fall hämta kiten ur ett träd. Nu, jag blir hämtad ur trädet och får tillbringa en massa tid på sjukhus.

    När man pratar om kite och kurs måste man lämna bort själva brädtänket, det är inte därför man går en kurs. Man går en kurs för att lära sig hantera ett stort jäkla tygstycke som kan generera massvis med kraft och som man sitter fastkrokad i.

    Men lycka till hur du än väljer att göra. Det är som tidigare sagts fullt möjligt att lära sig själv, se bara till att ta det lugnt och förstör inte för oss andra genom att ordna förbud å liknande.

  • pjoter

    Medlem
    21 april, 2014 vid 23:56

    Angående kurspriser förresten:
    vi gör en busenkel generell räkning på det:
    2000:-/deltagare * 2 = 4000:-/kurs
    en kurs tar ca 10h att genomföra med förberedelse, sköljning mm.
    dvs ca 400:-/h
    Så att det är så dyrt vet jag inte, då har vi inte räknat bort moms, skatter, pension, försäkringar, utrustning, bensin, reklam, hemsida, osv osv.
    Får man så många hantverkare eller andra tjänster för det priset?

  • skanepaul

    Medlem
    22 april, 2014 vid 12:51

    @pjoter 722615 wrote:

    När man pratar om kite och kurs måste man lämna bort själva brädtänket, det är inte därför man går en kurs. Man går en kurs för att lära sig hantera ett stort jäkla tygstycke som kan generera massvis med kraft och som man sitter fastkrokad i.

    Men lycka till hur du än väljer att göra. Det är som tidigare sagts fullt möjligt att lära sig själv, se bara till att ta det lugnt och förstör inte för oss andra genom att ordna förbud å liknande.

    Så enkelt sammanfattat!

  • sailortrash

    Medlem
    22 april, 2014 vid 18:51

    @pjoter 722616 wrote:

    Angående kurspriser förresten:
    vi gör en busenkel generell räkning på det:
    2000:-/deltagare * 2 = 4000:-/kurs
    en kurs tar ca 10h att genomföra med förberedelse, sköljning mm.
    dvs ca 400:-/h
    Så att det är så dyrt vet jag inte, då har vi inte räknat bort moms, skatter, pension, försäkringar, utrustning, bensin, reklam, hemsida, osv osv.
    Får man så många hantverkare eller andra tjänster för det priset?

    jobbigt att det inte går att leva på för er heltidskitare…(även om det nog förekommer kurser med upp till 5 pers/instruktör också, och då blev det lite bättre timlön…)

    Känslan är nuförtiden tyvärr att viljan att lära ut till andra och ge tipps och råd har ersatts av ” gå kurs hets, det är så farligt så en certifierad måste lära dig alla risker”..

    fast det gick inte för “instruktörn” låg på sjukhus efter att käkat kanelbullar med en 12:a surrad i ländryggen i 10 m/s…jag får nog vänta en säsong med att lära mig kita för det är så farligt att prova själv..

    ..

    nä skoja bara…lite uttråkad eftersom det blåser från fel håll här hemma..=)

  • skoldpadda

    Medlem
    22 april, 2014 vid 20:18

    @sailortrash 722622 wrote:

    Känslan är nuförtiden tyvärr att viljan att lära ut till andra och ge tipps och råd har ersatts av ” gå kurs hets, det är så farligt så en certifierad måste lära dig alla risker”..

    Ärligt talat Sailortrash, skälet till att vi är lite irriterade, är att dina inlägg är så uppenbart okunniga. Att skriva om riskerna med en sport man själv inte har erfarenhet av, är ungefär lika begåvat som att gå in på ett forum för fallskärmshoppare och tipsa om hur man packar skärmen (utan att nånsin ha hoppat själv).

    De flesta av oss som kitesurfar ger gärna råd till andra som surfar och de flesta har nog ungefär samma upplevelse som forumstartaren (det är en trevlig stämning och lätt att få hjälp). Vilket du hade vetat om du hade kitesurfat. Liksom du hade vetat att nybörjare i kitesurfing inte heller löper större risk rörande farlig nedkylning, då de endast skall köra på grunt vatten och aldrig i frånlandsvind).

    Eller för att fatta mig kort: Ge fan i att ge råd till folk rörande kitesurfing innan du själv utövat sporten. Du är farlig för dig själv, för den du ger råden och dessutom riskerar du att stänga våra få kitebara stränder.

    Vänligen

    Anders

  • joakim_a

    Medlem
    24 april, 2014 vid 05:27

    @ptsproet 722518 wrote:

    Har nu tänkt köpa min första kite och vet egentligen inte riktigt vad jag skall gå efter.
    Jag har aldrig åkt kite innan och där jag kommer åka är i närheten av Färjestaden på Öland. Jag tittade på detta paketet http://www.kitesverige.se/shop/best-begynder-kite-2525p.html med 11.5 m2 kite med trapets
    http://www.kitesverige.se/shop/mystic-artistic-youri-1556p.html . Hur mycket blåser det på öland och är storleken bra för en nybörjare?

    Jag har egentligen ingenting att gå på förutom att den heter begynder(nybörjare?) men jag åker en del snowboard vintertid där jag gillar parken och jibba samt långboard på sommaren så det är mer jibbing (om det heter så inom kite?) än fart jag är ute efter.

    Jag är 178 och väger 73kg vilken typ av drake samt bräda bör jag gå efter? Priset bör inte överstiga 13000 inkl trapets.

    Skall jag ha en C-kite, Bow-kite eller Hybrid-kite storlek för vind på öland? och vilken längd på brädan bör jag ha?

    Skulle vara mycket tacksam för svar och tips på vad som passar mig eller vad jag bör titta på för typ

    — svar

    När du väljer kite är det bra att börja med något lite lättare än en C-kite. En bow-kite kommer göra att du kommer upp på brädan snabbare och du spar en hel del tid. Hybrid-kite är även bra, men kräver lite mer arbete av dig som åkare.
    Man väljer storlek på kite efter vindstyrkan. t ex 12kvm mellan 6-11m/s om du väger mellan 80-100kg.
    Du kan även ha en twintipbräda i hårdare vind och sedan en vågbräda när det blåser för lite.

    7-9kvm används i vind mer än 10m/s och lite beroende på vikt.

    Därav håller jag även med resterande åkare om att en kurs är att föredra. Du får testa en kite med instruktör och du kommer spara mycket tid på vattnet.
    Du får även hjälp med storlek på kite och val av bräda som är rätt viktigt.
    Du kommer att få en hel del viktiga tips i kursen om saker som kan hända under start, landning, krash och hur du reder ut allt sånt.
    Så det är guld värt med en liten kurs.

  • pelle-surf

    Medlem
    24 april, 2014 vid 06:40

    @ptsproet 722553 wrote:

    Jag är nog en väldigt ivrig människa för nu köpte jag BEST Kahoona + V5 och tänkte träna med att bara flyga den på land tills vattnet blir lite varmare. Vill känna att jag kan ta mig ut och träna på att dragga mig själv så fort tillfälle ges.
    Ni har alla rekommenderat att ta kurser så det är nog någonting som jag kommer ta tag i i slutet på maj när jag blir ledig och kommer vilja köra på riktigt.

    Detta kommer bli en grym sommar!

    Kursen som jag gick var tyvärr inte den bästa iaf ur säkerhetssynpunkt, man missade flera viktiga saker. Det höll på att gå riktigt illa dom första gångerna när jag skulle öva själv efter kursen, men jag fick bra hjälp här på forumet och har kollat mycket klipp på tuben ang säkerhet, vilket jag sedan övat. Detta är absolut inget bra sätt att lära sig säkerheten på, utan jag borde nog från början ifrågasatt kursen, men då är det inte lätt eftersom man förlitar sig på att man får rätt utbildning och har själv dålig insikt i sporten.
    Däremot lärde jag mig på kursen att efter launchning ( när man fått upp kiten i luften ) komma ut i vattnet så fort som möjligt, inte stå på land och snacka, fippla med kiten, eftersom på land är skaderisken som störst. Då förstår du kanske att det inte är så lämpligt att öva med din best kahoona på land. Vill du öva så köp en övningskite, dom kostar inte mycket och är sen lätt att sälja om du vill. Ta sen tag i att gå en kurs som du skriver, och välj en seriös instruktör/kurs som du får/har fått tips om här.
    Lycka till.

  • sailortrash

    Medlem
    24 april, 2014 vid 07:23

    @Skoldpadda 722624 wrote:

    Du är farlig för dig själv, för den du ger råden och dessutom riskerar du att stänga våra få kitebara stränder.

    Vänligen

    Anders

    jag kan ju knappast stänga några stränder om jag inte håller till där. där skulle jag snarare oroa mig för den kanelbulleätande instruktrören som kör i frånlandsvind..annars är ju “danger” mitt middlename liksom..

    men för att du ska känna dig på den säkra sidan så ska jag gå en kurs igen (jag gick en 2006 på snö med samma erfarenheter som tidigare besvikna inlägg), och då kan jag ju räknas in i skaran som inte stänger kitebara stränder och känna mig som en del av denna varma kite-community..

    sen vet jag inte vad för tipps jag givit till trådstartaren? däremot hävdar jag att det är lättare att lära sig kitesurfa idag än 2006 samt att har man en kompis och en lya i färjestaden så lär man sig lätt som en plätt utan att gå ngn kurs för 2000:-, och det tror jag de flesta som kitar, speciellt ni som lärt er själva med gårdagens prylar vet och håller med om.
    så om man inte gör sina första försök i juli med proppfulla badstränder (som kanske ni gjorde, därav alla kiteförbud? ni var ju först ut liksom…)..så kan man nog traggla på i godan ro och så går det nog tillslut..

    klart slut..

  • skoldpadda

    Medlem
    24 april, 2014 vid 09:11

    Trevligt att du skall gå kurs, tråkigt om din kurs inte varit bra.

    @sailortrash 722647 wrote:

    däremot hävdar jag att det är lättare att lära sig kitesurfa idag än 2006 samt att har man en kompis och en lya i färjestaden så lär man sig lätt som en plätt utan att gå ngn kurs för 2000:-

    Det är just det att du hävdar t.ex. detta som är problemet. Vi som kitat en del tycks föredra att nybörjare lär sig med kurs, det blir lite konstigt när någon som inte kitar har så säkra åsikter om kiteinlärning. (T.ex. huruvida hus i färjestaden är en relevant faktor eller ej). Nu är ju inte Öland min hemmaplan, men gissar att de som kör på Haga park är ungefär lika osugna på sällskap av folk som “tragglar i godan ro” utan kurs som vi på västkusten är.

    Ett skäl till skillnaden i åsikt kan ju vara att vi fått lägga en hel del tid på att nödlösa problem som uppstått pga. kitare utan kurs. Jag har t.ex. tre(!) gånger förra året fått frågan om leashen verkligen behövs. Kitar du förstår du hur absurd den frågan är och vad det skulle innebära om någon med den kunskapsnivån kitar i närheten av andra kitare, hundar och bilar.
    Vi hade också ett par alvarliga olyckor förr-förra året och slipper helst sådana igen.

    Men som sagt, trevligt att du vill höja säkerhetsnivån i sporten genom att gå kurs.

    Varmt välkommen!

  • ptsproet

    Medlem
    24 april, 2014 vid 10:50

    Ja nu är ju tanken att jag skall ut med polaren på obesökt strand nästa vecka då har mina grejjer kommit. Det verkar bli en massa pajkastning på varandra här nu och kurs verkar det som att man bör gå och det är något jag tänkt göra närmare sommaren när jag är ledig och det blir många kitare på liten yta om jag känner att kitehanteringen blir för svår. Safety och en hel del både text och youtube tutorials har jag redan plöjt igenom. Allt handlar om full medvetenhet om sin kapacitet och inte överskattata sig själv så ska allt gå.

    Nu säger jag inte att min polare är proffs på något sätt men ni borde inte underskatta alla utanför kiteskolorna heller. Det gäller väl att man tar safety i första hand och att man inte ger sig ut själv i början.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Passar denna kite en nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.