Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Pics och spotrapport Alacati Turkiet

  • Pics och spotrapport Alacati Turkiet

    Publicerad av jonasm på 28 juli, 2013 vid 18:15

    Tjena gott folk – tänkte dela med mig av lite bilder och tips från ett rätt okänt ställe i Turkiet: Alacati, ligger vid medelhavet nära Rhodos.

    Har nu varit i Alacati 2 somrar och haft vind 16 dagar av 17 med 8-12 m/s varje dag.

    Alacati verkar inte ha några charterturister alls utan det är ett “turkiets båstad” med mycket bra käk (inget Alanya…). Mix av stekar-turkar, vindsurfare och ett fåtal kitare.

    Primära spotten är i en bukt med endast kiting den har har plattvatten och lite chop, inga vågor. Finns även en 3 km lång badstrand man kan köra från med lite mer vågor men det är onshore och en hel del badare att se upp för där.

    Finns även ett bra vattenland för oss som har barn att åka till de dagar man vill vila från kitningen.

    Finns vindsurfingskola att sätta barnen i ifall de är för små för att kita, min 8 åring gick en 5 dagars kurs som var bra och han lärde sig åka lite fram och tillbaka., Pris 1700 kr med en egen instruktör 1h per dag

    Prisläge: bra middag 90 kr, öl 20 kr
    Hyrbil: 2600 kr för 10 dagar Opel midsize
    Hotell: 600-2000 kr per natt, 3 – 5 stjärnor. Vi bodde på Alacati 24 suits för 820 kr per natt för 2 rums lgh med AC, TV och frukost
    Flyg: 3700 kr, Istanbul vidare till Izmir (Turkish Airlines)

    jonasm svarade 10 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • milkman

    Medlem
    28 juli, 2013 vid 18:48

    Nice! 🙂

  • pepa

    Medlem
    28 juli, 2013 vid 19:27

    FIn rapport! Men hur är vinden? Byig, jämn, superjämn?

  • jonasm

    Medlem
    28 juli, 2013 vid 19:37

    @Pepä 713566 wrote:

    FIn rapport! Men hur är vinden? Byig, jämn, superjämn?

    Varierar under dagen: byigt fram till kl 12 när vinden svänger lite, sedan jämn och konstant vind på eftermiddagen de flesta dagarna. Fördelen med att sticka ut innan kl 12 är att man kan köra själv, localsen kommer mellan 13 och 14.

    Jag väger 85 kg och har kört med en 9a de flesta dagarna. En sjua bäst när det blåser upp ordentligt. Har haft med en 13 båda resorna men bara kört med den 2 timmar.

  • pripps

    Medlem
    29 juli, 2013 vid 18:21

    Vilken månad och vilka veckor ? Låter ju kanon 🙂
    /Tommy

  • jonasm

    Medlem
    30 juli, 2013 vid 18:01

    @pripps 713594 wrote:

    Vilken månad och vilka veckor ? Låter ju kanon 🙂
    /Tommy

    Jag har varit där i juli vid båda tillfällena. Som jag förstått det är det bra vind hela sommaren, juni till augusti. Blir sedan mindre till hösten.

    Windgurus prognos p Alacati får man öka på enligt min kompis som bor där p sommaren, det blåser alltid några m/s mer i kitebukten än vad prognosen visar – vinden verkar pressas samman av bergen på kitespotten.

    Kan rekommendera att åka dit! Av de ställen jag varit på runt Europa verkar detta vara ett av de mest vindsäkra.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Pics och spotrapport Alacati Turkiet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.