Pimp my ride!

This topic has 40 svar, 15 deltagare, and was last updated 5 years sedan by  canoya.

  • Författare
  • #838205
     stoorfaen 
    Deltagare

    Jag ska trycka dit ett par thrusters på min gamla newwave 81L från -08 så att den ser lite fräckare ut har jag tänkt (man kan väl inte köra runt med single nuförtiden, hur skulle det se ut!). MEN, jag är lite tveksam till hur och framför allt vart dom ska sitta (fenboxarna alltså), hur skulle ni tänkt?

    #1471969
     dr Masse 
    Deltagare

    Se till att få någon att mäta en sådan här:

    http://www.windsurf.co.uk/test/fanatic-2013-triwave-79-team-edition-review/

    Det är exakt samma shape som den twin Fanatic hade åren innan. Den brädan är i sin tur faktiskt inte helt väsenskild från din NewWave från 2008, så borde funka skapligt som “mall”.

    Annars lär Ola H. kunna ge ett bra svar på din fråga.

    #1471971
     Ola H. 
    Deltagare

    Jag utgår alltid från bakstroppens framskruv. Jag brukar sätta mitten på framboxen ca 1-1.5 cm framför denna punkt. Ibland lite längre fram om brädan uteslutande skall köras med små framfenor (10cm eller mindre). Men mitten på boxen 1.5cm framför bakstroppens framskruv är en bra start (i mitt fall är framboxen alltid 10cm lång).

    Sedan har vi positionen i sidled. Jag sätter ofta framboxarna så att bakkant på boxen (dess centrum) är 4.5cm från tucked under-kanten. (Kör du väldigt långa framboxar blir det lite lurigt här).

    Till slut har vi toe in (boxen pekar inte “rakt fram” utan framkanten är lite längre mot centrum än bakkanten). Jag kör oftast 1.5-1.8 grader toe in. Skall du enbart köra små framfenor så kan du ev ha lite mindre toe in för att få lite mer “fenpower” av mindre fenyta. Men risken med för lite toe in så fort framfenan börjar växa en bit över 10cm är att brädan blir lite sketchy in ingången till bottensvängen. Så jag skulle absolut inte gå under 1.3 grader toe in.

    #1471974
     canoya 
    Deltagare

    Jag håller också på med liknande projekt. I mitt fall breddning från 56 till 61 cm och installation av 5 boxar istället för 1 så man kan välja mellan single, twin, thruster och quad. Min fråga blir då hur “twinboxarna” ska monteras. I längsled som singleboxen? Någon toe in? Hur brett isär?

    /Håkan

    #1471975
     stoorfaen 
    Deltagare

    Tack för tipsen Masse och Ola! Vad blir resultatet av att köra mer toe in? Vad händer när man skjuter dem längre fram respektive bak?

    #1471976
     Ola H. 
    Deltagare

    @canoya 724383 wrote:

    Jag håller också på med liknande projekt. I mitt fall breddning från 56 till 61 cm och installation av 5 boxar istället för 1 så man kan välja mellan single, twin, thruster och quad. Min fråga blir då hur “twinboxarna” ska monteras. I längsled som singleboxen? Någon toe in? Hur brett isär?

    /Håkan

    Wow. Ambitiöst, men jag minns att Jeppe breddade en SOS-sup en gång i tiden. Twinboxar körs oftast rakt (dvs som centerboxen) men speciellt om de sätts långt isär och nära railen kan man köra lite toe in. På Simmer Frugal kör jag t ex 0.7 grader toe in på twinboxarna (och boxarna sitter närmare railen) men på alla andra Simmer produktionsbrädor är twinboxarna raka.

    @stoorfaen 724384 wrote:

    Tack för tipsen Masse och Ola! Vad blir resultatet av att köra mer toe in? Vad händer när man skjuter dem längre fram respektive bak?

    Toe in anpassar dels fenans vinkel till den faktiska strömningsriktningen under brädan. Brädan “plogar” ju lite och pressar därmed vattnet lite åt sidorna. Så lite toe in är inte långsammare utan snarare aningens snabbare. Men den stora grejjen är som sagt i svängen. I princip kan man tänka sig att det bara är innerfenan (eller fenorna) som gör något jobb i svängen och för att fenan skall göra något jobb så måste tailen på brädan sladda lite utåt (vilken den alltid gör i en sväng, även om man inte tänker på det). När du går in i svängen går brädan först rakt, men börjar snabbt sladda lite. Det man kan göra med toe in är att fördröja tidpunkten i svängen när framfenorna börjar greppa. Om man kör stora framfenor utan toe in så kan fenan rent av börja greppa innan man riktigt har kommit in i sväng och då känns det som att brädan skär fast och bara går rakt fram (kan hända även med single fin ibland). Så enkelt (?) uttryckt så vill man ha tillräckligt med toe in så att detta inte händer men inte så mycket att brädan blir trög. Mellan dessa punkter så är det lite av en justeringsfråga mellan mycket driv i bottensvängen (aningen mindre toe) respektive grepp en loose och oproblematisk känsla i bottensvängen (lite mer toe). För toppsvängen spelar det mindre roll. Men om man vill få mer grepp i toppsvängen så vill man troligen ha lite större framfenor och då vill man typiskt ha lite mer toe in för att inte få den där oberäkneliga känsla i bottensvängen. (På finlirsfronten spelar även fenans flex in och om man kör asymetriska framfenor så måste man ha avsevärt mer toe in… men det är kanske överkurs).

    I längsled kan man säga att ju längre fram, desto mer effekt får du av framfenan (i sväng). Kör du stor framfena (>10-11cm) så blir det helt enkelt inte bra att ha den för långt fram. Men med mindre framfenor kan man få lugnare gång i bottensvängen med fenorna lite längre fram. Men ju längre isär man sätter fram och bakfenor, desto mer känsligt blir också trimmet (att fram och bakfenor funkar bra ihop).

    På din bräda är det nog bäst att inte satsa på en allt för extrem setup. Sikta på ca 11-12cm framfenor och ca 17cm bakfena för vågsegling. Då har du kvar lite single-känsla och pulver i bakfenan som hjälper till att lyfta nosen på brädan lite, men samtidigt är an 17-fena så pass mycket mindre än en single fin att brädan kommer att svänga mycket bättre och dessutom få bättre kontroll i chop och mycket vind. Kör framfenorna i den position jag rekommenderade dvs 4.5cm från (tucked under) rail, centrum 1.5cm framför främre bakstroppsplugg och 1.5-1.8 graders toe in. Utan att skryta kan jag säga att Simmers 17cm Black tip-fena nog är det bästa du kan hitta som centrumfena. Kolla med Surfers. Sedan kan du komplettera med t ex K4 stubbies eller (1-grads) asymmetriska Ezzy 10 eller 12cm fram (beroende på hur mycket fenpower du vill ha).

    #1471977
     jopi 
    Deltagare
    66201

    Ola, slog mig att jag inte återkopplat på min moddning som du och Svenne guidade mig med för lääänge sedan.
    Blåste fasen inte för denna lilla bräda på två år tror jag efter den var klar, men körde en runda till slut och kändes klart bättre! Nu var det nog Gudrun eller stormen efter henne så löjligt överriggad även med 3.5 så svårt att bedömma en bräda då men klar positiv känsla i alla fall.

    Och Svennes boxar var riktigt fina, nästan Flikka quality 😉

    #1471978
     Ola H. 
    Deltagare

    Ser fint ut. Jag har dock glömt vad det var för bräda du startade med.

    #1471980
     jopi 
    Deltagare

    En SOS RF68 är det.

    #1471981
     Ola H. 
    Deltagare

    Just det. Fina grejjor.

    #1471982
     canoya 
    Deltagare

    Tack för tipsen. Fick lådan med epoxy, väv, boxar osv från Svenne idag så nu är det bara att göra klart!
    Breddningen är redan gjord så det blir glasning och sedan montering av boxar.

    /Håkan

    #1471984
     stoorfaen 
    Deltagare

    Jäklar vad intressant det är att läsa dina utlägg Ola, man blir sugen på att bygga en hel uppsättning och testköra! Tack för hjälpen, nu drar jag igång!

    #1471985
     canoya 
    Deltagare

    Nu är botten glasad. Får se om jag hinner däcket i morgon. Boxplaceringen utmätt och markerad.

    #1471987
     dr Masse 
    Deltagare

    Satan så ambitiöst att bredda en bräda. Släng upp lite bilder!

    S-faen, tror faktiskt ingen har lärt mig att förstå mina prylar, segling och set-up lika mycket som Ola har gjort. Har testat nästan allt han gett råd om och aldrig blivit missnöjd och alltid lärt mig något nytt.

    Det är mycket snack om att man skall lära sig att “tänka själv” i vårt moderna samhälle, men att lyssna på och följa de som bevisligen kan mer är många gånger bättre. 😀

    #1471989
     canoya 
    Deltagare
    66202 66203 66204 66205 66206 66207 66208 66209 66210 66211 66212 66213

    Lite bilder på breddningsprojektet som utgått från en Tiga 267 Wave från slutet på 90-talet. 56 bred och 92 liter.

    Startade med ett “nosejob” för att korta längden, minska risken för segelpunkteringar från den spetsiga nosen och ge ett lite modernare intryck. Nosen kapades och en kil längs botten togs bort för att få en tunnare nos med mer scoop på undersidan. Tyvärr tog jag inte bort tillräckligt så den ser lite tjock ut i nosen.


    Efter bara ett par gångers användning kom idén att bredda och sätta dit fler fenor så då startade nästa fas – ta bort fenbox, mastbox och pluggar till bakstroppen för att klyva brädan och slipa ner ytan intill snittet.



    Brädans orignalkonstruktion ser rätt seriös ut med dubbelsandwich i stora delar av både botten och däck och träförstärkningar under ståytorna.

    Jag velade lite angående vad jag skulle använda att bredda med, EPS eller styrofoam. Jag ville ha ett ganska hårt skum eftersom jag tror att jag behöver tryckhållfasthet. Det blev styrofoam eftersom det var det de hade hemma på Beijer. Visade sig sedan att EPS nog varit bättre eftersom det fjädrar tillbaka mer om det blivit lite intryckt, i styrofoam blir det ett märke (precis som du sa, Svenne)

    Inlimmat med uretanlim och slipat till form blev det så här:




    På de sista bilderna är boxplaceringen inritad.

    Igår glasades botten. Fortsättning följer…

    /Håkan

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2019 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

 Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account