Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Pimp my ride!

  • erree

    Medlem
    25 juni, 2014 vid 14:23

    Ohoh respekt! Mycket snyggt jobbat! Vad har du för kvalitet på XPS:en då? 250? 300? Möjligtvis fjädrar den tillbaka mindre än EPS men har mycket högre tryckhållfasthet, så helt dåligt är det nog inte. Du får tänka att luftskruven inte kan placeras i styro (stängda celler) så där igenom reser ingen luft, antingen en luftskruv var per EPS sida eller skita i dem helt? Om du inte ska flyga med brädan kanske det är försummbart?

  • canoya

    Medlem
    26 juni, 2014 vid 07:44

    Man kanske kan göra en kanal åt var sida ut till EPSen från luftskruven (som är inbyggd i mastboxen som jag tänkte återanvända.

    Glasade däcket igår (inatt snarare). Ligger 8 lager 150 gr/m2 väv från bakstropp till mastboxens framkant och 4 lager från mastbox till nosen som fått ett extra lager. Det borde ge tillräcklig styvhet i laminatet för att motverka bucklor från hälar.

    Jag monterade fotstroppspluggarna med microballonger innan glasningen för jag ville få glasfibern ovanpå som förstärkning.

    Brädan ser väldigt assymetrisk ut på bilden, men riktigt så illa är det inte :).

    Nästa steg blir montering av fenboxar. Är dock lite brydd över mini-tuttleboxarnas höjd, eller snarare brist på höjd på skruvkanalen. Den var ju tänkt att gå rakt upp genom brädans däck för att sedan slipas ned jäms med däcket, men de når inte igenom. Nån som har nåt tips på hur man löser det?

    /Håkan

  • jlhp

    Medlem
    27 juni, 2014 vid 06:19

    Oj, vilket projekt – häftigt! Hade varit roligt att få höra hur den funkar i vattnet sen. Lycka till med slutförandet 🙂

  • canoya

    Medlem
    27 juni, 2014 vid 18:42

    Igår blev det infräsning av fenboxar. Tack vare att det är gropar under häldämpningen nådde MT-boxarnas skruvrör helt igenom till däcket, så det problemet löste sig. Nu ska de bara limmas in med microballonger och glasfiberskrot. sedan samma med mastboxen. Jag tänkte lägga ett lager glasfiber över alla boxarna också.

    Tyvärr hann jag inte klart som jag hoppats. Jag ska vara i Halmstad nästa vecka, men får klara mig utan denna bräda.

    /Håkan

  • mag

    Medlem
    27 juni, 2014 vid 21:10

    Kul projekt!
    Och kul att du visar upp det, det byggs (om) alldeles för lite brädor i Sverige nuförtiden.

  • stoorfaen

    Medlem
    28 juni, 2014 vid 18:59

    Häftigt bygge Canoya! Jag vet inte om jag vågar lägga upp bilder på mitt bygge nu… 😉

    Jag är i all fall redo att lacka min nu och jag har för mig att jag läst nått inlägg av Svenne att billack ska fungera men jag kan inte hitta det nu, är det någon som vet om det kan stämma? Vad tror ni om klarlack i så fall, funkis eller?

  • svennebanan

    Medlem
    29 juni, 2014 vid 08:14

    @stoorfaen 724536 wrote:

    Häftigt bygge Canoya! Jag vet inte om jag vågar lägga upp bilder på mitt bygge nu… 😉

    Upp med en guide för faen. Ju funktionellare och oproffsigare desto bättre. Helst utfört i en trappuppgång i ett flerbostadshus så det blir lite reality över det hela. Alla verkar ju ha fullutrustade montertrucksgarage att tillgå samt nått typ av gesällbrev i epoxI finlireri.

  • stoorfaen

    Medlem
    29 juni, 2014 vid 13:39

    Nu är boxarna på plats och lacken bortslipad, dags för ny lack!

  • joloo

    Medlem
    29 juni, 2014 vid 14:16

    @stoorfaen 724548 wrote:

    Nu är boxarna på plats och lacken bortslipad, dags för ny lack!

    Ser ut att bli riktigt fint det där.

  • svensson61

    Medlem
    29 juni, 2014 vid 15:08

    Byggt ett par brädor i vinter men tänkte höra vad ni har för tips på fäste. Inte valla utan “non slip surface” har själv kört med salt och lackspray men det blir inte riktigt snyggt och håller inte i längden. Nu verkar det finnas många experter i den här länken så man kanske kan få några bra tips.

  • raggarn

    Medlem
    29 juni, 2014 vid 18:27

    @svensson61 724551 wrote:

    Byggt ett par brädor i vinter men tänkte höra vad ni har för tips på fäste. Inte valla utan “non slip surface” har själv kört med salt och lackspray men det blir inte riktigt snyggt och håller inte i längden. Nu verkar det finnas många experter i den här länken så man kanske kan få några bra tips.

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?93261-Free-Wiily-aka-rädda-min-gammelbräda

  • slim_jim

    Medlem
    29 juni, 2014 vid 20:00

    @svensson61 724551 wrote:

    Byggt ett par brädor i vinter men tänkte höra vad ni har för tips på fäste. Inte valla utan “non slip surface” har själv kört med salt och lackspray men det blir inte riktigt snyggt och håller inte i längden. Nu verkar det finnas många experter i den här länken så man kanske kan få några bra tips.

    http://www.boardcorner.se/material-1/material-2/halkskyddspulver.html

  • stoorfaen

    Medlem
    30 juni, 2014 vid 19:34


    Jag har precis dunkat på Svennes sörf-säänd på brädan och det känns jäkligt greppigt! Lacken är på och fenorna på plats! Bara padsen kvar…trodde jag, men efter att ha klämt lite extra så märkte jag att det va kexigt under framhälarna…suck. Men men, one step forward two steps back. Så har hon fått sig ett namn också.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    30 juni, 2014 vid 20:07

    @stoorfaen 724536 wrote:

    Häftigt bygge Canoya! Jag vet inte om jag vågar lägga upp bilder på mitt bygge nu… 😉

    Jag är i all fall redo att lacka min nu och jag har för mig att jag läst nått inlägg av Svenne att billack ska fungera men jag kan inte hitta det nu, är det någon som vet om det kan stämma? Vad tror ni om klarlack i så fall, funkis eller?

    Jag kör med 2k “billack” men den är ju lite rivig mot hälsan så att säga. Har ibland kört med vanlig sprayburk på lagningar och det har gått bra.

  • alexasu

    Medlem
    30 juni, 2014 vid 20:55

    @stoorfaen 724582 wrote:

    Vad har hänt med center-fenan?

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Pimp my ride!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.