Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Planerar köpet för mitt första kitekit (NV Skåne)

  • Planerar köpet för mitt första kitekit (NV Skåne)

    Publicerad av steffeeh på 20 februari, 2017 vid 10:15

    Har lärt mej nästan allt om grundläggande kitesurfing under min vistelse på Santa Maria, Sal, Kap Verde för några veckor sen (på Titik-skolan om nån känner till den).
    Behöver eventuellt bara ta 1 lektion till då jag inte hann längre än att lära mej försöka stå upp på brädan mitt ute i vattnet, så att jag kan lära mej hur man gör rätt för att hålla sej uppe när man börjar åka.
    Tills dess lär jag hålla mej på land och helt enkelt bli bättre på att manövrera kiten, då jag behöver förfina den tekniken.

    Hursomhelst, jag bor i nordvästra skåne, och planerar huvudsakligen att åka i Skälderviken i det område där vinden är bäst för de mesta. Annars kan jag tänka mej att jag nån gång besöker Lomma-bukten söderut, alternativt bukten vid Halmstad.
    Men vilken kitestorlek skulle ni rekommendera för en nybörjare i Skälderviken (Ängelholm/Höganäs), om nu nån har varit där?
    Tror jag övade för de mesta på 7 kvm på Kite Beach vid Santa Maria på Kap Verde, men vinden är såklart annorlunda här.

    Har lite tajt budget så tanken är att jag ska ha kitekitet ett tag, så har inte möjlighet att byta kite så snart jag blivit duktigare (som de ser ut nu iaf).
    Å andra sidan behöver jag en kite som jag också kan hantera såhär i början.
    Hursomhelst, siktar just nu på 10 kvm, men har hört att man kan tröttna på de ganska fort och vill skaffa 12 kvm samt 9 kvm för när de är starkare vindar.
    Men även detta beror på var man bor antar jag?

    Vattnet i sej där jag bor är någorlunda långgrunt, så vågorna är rätt snälla.

    Är som sagt noob på detta :p

    skye10 svarade 7 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • skye10

    Medlem
    21 februari, 2017 vid 08:19

    Hej Steffeeh,

    Välkommen till sporten! Kul att du vill fortsätta.

    Kitestorlek bestäms bl.a av din vikt, storlek på bräda och snittvindarna där du ska surfa mest. Du har inte skrivit din vikt, och vilken brädstorlek du tänkt kombinera kiten med.

    Skicka ett mail till mig bjorn@kiteboardcenter.se med din vikt, budgetnivå, så hjälper jag dig att hitta något som passar.

    Läs gärna vår guide här: http://www.kiteboardcenter.se/kitesurfing_utrustningsguide.html

    Björn

  • steffeeh

    Medlem
    22 februari, 2017 vid 15:58

    Väger ca 75kg för närvarande, men lär öka till kanske 80kg inom ett år då jag är fysiskt aktiv. Storlek på bräda vet ni nog bättre än mej, snittvindarna vet jag inte riktigt, delvis därför jag frågar 🙂

  • skye10

    Medlem
    23 februari, 2017 vid 06:48

    Du skulle nog kunna klara dig på en 10a och en runt 137×42 cm bräda, men du får bättre valmöjlighet och vindrange i 9 + 12 m2. Större bräda ger tidigare planing och du kan köra i lättare vindar, mindre bräda ger dig fördelar när det blåser starkare. Siktar du mot 80kg så kanske 12 m2 är den storlek du ska kika efter, som ger dig vingar i vindar ungefär 6-12 ms.

  • milkman

    Medlem
    23 februari, 2017 vid 07:50

    Tjena Steffe

    Gött du är på med att börja surfa och superkul att du bor så rätt för att hålla på 🙂

    Innan du köper prylar så tycker jag du skall ta den där extra kursen du pratar om. Det är kanske helt rätt med en 10m drake, kanske som komplement till lättvindsdrake i nästa steg om du väljer den vägen. Om du går kurs så kan du snacka med din mentor om sånt.

    Angående den extra kursen så är det viktigt att du fått göra alla de tråkiga delarna i kursen och många skolor på turistorter brukar hoppa den tyvärr. Men om du ändå tror att du kan behöva en lektion till så kan vi fixa det samtidigt som du tar den. Du bor supernära en utav våra mest erfarna kite-mentorer som också kommer hjälpa dig ta nästa steg.

    Maila mig så lägger jag in dig så du får kontakt med Mårten på Kiteskolan Båstad. Då har du en lokal kontakt och ni kan bestämma hur ni tar er vidare där ifrån. jens@surfbussen.nu

    Du kan också överväga att boka en kitelektion löst och bygga din egen kitekurs därifrån. Då blir du inskriven direkt hos oss och vi skickar kursdagbok som du kan ha nytta av för att säkerställa att du fått med allt från Kap Verde. Det kan du läsa om här: https://www.surfbussen.nu/kiteskola-kitekurs

  • skye10

    Medlem
    24 februari, 2017 vid 08:19

    Steffeeh,

    Skolan på Kap Verde verkar ha lång erfarenhet och det är lätt att kolla och checka av dina kursmoment och om du saknar något i din träning. https://www.ikointl.com/content/discovery-course-certification-detail . IKO är världens största organisation för utbildning, säkerhet och standardisering. Det är dock alltid lätt att känna sig osäker på vissa moment, även om de har gåtts igenom, så ta en privatlektion eller anpassad refresh.

    Kontakta gärna någon av våra partnerskolor, som också utbildar enligt IKO. I Lomma har du licensierade och erfarna instruktörer på kite.se , där har du också en enormt stor yta med långgrund sandbotten och platt vatten som gör det väldigt enkelt och tryggt att komma vidare.

    En annan sak är att komma i kontakt med andra kitesurfare, gärna på samma ort, då kan ni samåka och hjälpa varandra. Det finns lite olika lokala grupper på facebook, sök där om du hittar något i området, eller säg hej in i Malmö-gruppen https://www.facebook.com/groups/161772593844547/

    Lycka till! …och hör av dig om du behöver mer hjälp, info@kiteboardcenter.se eller 070 046 40 42

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Planerar köpet för mitt första kitekit (NV Skåne)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.