• skrellet

    Medlem
    17 augusti, 2015 vid 20:23

    @MartinC 735172 wrote:

    Att börja plana är inte så stort problem bara vinden är där. Svårare då att fortsätta plana när jag väl fått upp farten. Jag är nybörjare och inne på min tredje säsong. Denna sommaren har jag brottats med att jag lätt planar, men så fort det börjar gå undan och jag backar bak och får i fötterna i fotstropparna vill brädan lova uppvind och jag tappar farten. Jag pressar seglet framåt men lyckas sällan få det där coola bekväma hänget.
    De få gånger jag lyckas är det en smått religiös känsla.
    Ganska kul även när man ett par sekunder senare ligger med fötterna upp i skummet efter en katapult…

    Känns mycket bekant. Fast jag har aldrig kommit i stropparna ens. Dock tror jag att ja märkte skillnad på en detalj nu i helgen, jag tokhöjde bommen (typ en dm högre än vanligt, nästan högst upp) för att få mer mastfotstryck och fick samtidigt selen att fastna under revbenen istället för att åka upp i armhålorna och då kändes det som jag både fick mkt mer mastfotstryck och paradoxalt nog kontroll (trots att jag kände mig “väldigt ikrokad”), och nu kunde jag plana i halvvind och nästan fundera lite på de där hänget och t om lite kryss vilket jag tror knappt hänt förr (enbart slörat eller planat helt okontrollerat i halvvind, överriggad). Vet inte om det är rätt men det kändes bra 🙂

    Åker till prassonisi om 3v med Guy Cribb, då hoppas jag lära mig lite om denna sjukt svåra sport, vill i stropparna och plana me den där omtalade religösa känslan som ibland kommer till en utan att förstå varför!

  • malibu

    Medlem
    18 augusti, 2015 vid 08:41

    Nu är jag med nybörjare (2:a säsongen) men beror inte det på för lite tryck på fenan (fenorna)? Jag har några gånger haft för mycket tryck på framfoten när jag kliver i stropparna och då tappar jag planing, brädan svänger upp, men numera ser jag till att inte ha något tryck alls (nästan) på den främre foten och då är det inga problem.

  • tsss

    Medlem
    18 augusti, 2015 vid 10:54

    Hejsan. Sorry att jag la på, batteriet tog slut. Jag skulle gärna komma ut till tyresö nån dag. Seglet låter ju bra. Vet ej hur stor bommen är men inte över 2 meter. Masten är 460 cm. Jag hör av mig imorrn, kanske kan jag komma ut då. // Anton.

    Anton dök upp på söndagen, med privatchaufför, och fick glädje av planingsvindarna. Vi sålde en ok bom o segel billigt o sekreteraren i TWC donerade en icke delbar kolmast. Och på en lånad Fanatic Bee 130 liter (60 cm bred) så visade Anton att han är en talang. Och dessutom med mycket bra ork och envishet. Han har gått en kurs tidigare o kört ensam på Torsbyfjärden med delvis gamla svårhanterade grejor.
    Kul med ungdomar, det är ju sparsamt med såna. Just det, Anton har något år kvar till moppekörkortet så han är purung

  • enlight

    Medlem
    19 augusti, 2015 vid 06:14

    @malibu 735193 wrote:

    Nu är jag med nybörjare (2:a säsongen) men beror inte det på för lite tryck på fenan (fenorna)? Jag har några gånger haft för mycket tryck på framfoten när jag kliver i stropparna och då tappar jag planing, brädan svänger upp, men numera ser jag till att inte ha något tryck alls (nästan) på den främre foten och då är det inga problem.

    Är det full macka så är det bara den sista delen av tailen på brädan som som ligger i vattnet. Som du skriver känns det kanske som om när du hade tryck på framfoten då även tryckte ner den sidan av railen och därför svänger brädan uppåt vind. Se till att hålla brädan plant. När du planar är det lätt att fotstyra brädan genom att bara vinkla den.
    …men jag är ingen “mästare” på teknisk finlir. Det är lite som att cykla. När man väl börjar plana och får känslan förstår man nästan inte hur man inte kunde göra det förut! :smirk:

  • malibu

    Medlem
    19 augusti, 2015 vid 06:24

    @Enlight 735211 wrote:

    Är det full macka så är det bara den sista delen av tailen på brädan som som ligger i vattnet. Som du skriver känns det kanske som om när du hade tryck på framfoten då även tryckte ner den sidan av railen och därför svänger brädan uppåt vind. Se till att hålla brädan plant. När du planar är det lätt att fotstyra brädan genom att bara vinkla den.
    …men jag är ingen “mästare” på teknisk finlir. Det är lite som att cykla. När man väl börjar plana och får känslan förstår man nästan inte hur man inte kunde göra det förut! :smirk:

    Precis. Jag har dessutom en kvick twin fin så det gäller att inte trycka ner railen när man inte vill, för den sticker direkt! 🙂 Men det är jävligt kul i vågorna!

  • staffomania

    Medlem
    19 augusti, 2015 vid 08:30

    @tsss 735196 wrote:

    Hejsan. Sorry att jag la på, batteriet tog slut. Jag skulle gärna komma ut till tyresö nån dag. Seglet låter ju bra. Vet ej hur stor bommen är men inte över 2 meter. Masten är 460 cm. Jag hör av mig imorrn, kanske kan jag komma ut då. // Anton.

    Anton dök upp på söndagen, med privatchaufför, och fick glädje av planingsvindarna. Vi sålde en ok bom o segel billigt o sekreteraren i TWC donerade en icke delbar kolmast. Och på en lånad Fanatic Bee 130 liter (60 cm bred) så visade Anton att han är en talang. Och dessutom med mycket bra ork och envishet. Han har gått en kurs tidigare o kört ensam på Torsbyfjärden med delvis gamla svårhanterade grejor.
    Kul med ungdomar, det är ju sparsamt med såna. Just det, Anton har något år kvar till moppekörkortet så han är purung

    Kul att höra!

  • martinc

    Medlem
    20 augusti, 2015 vid 13:38

    Goa tips! Hoppas på vind till helgen. Gäller att öva. Vill ju inte bli omseglad av Anton!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.