Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Plattenvattenspot i Mars/April

  • Plattenvattenspot i Mars/April

    Publicerad av erre på 2 februari, 2011 vid 21:17

    Tjoflöjt!

    Eftersom Egypten envisas med en massa trubbel så blir resan till Dahab i Mars/April väldigt mycket inställd.

    Jag och mina två surf-desperata fellows behöver därför alla tips vi kan få om något annat bra plattvattenspot som är hyfsat vindsäkert!
    Har kollat lite på Grekland och svenskarnas favoritholmar, ex Fuerteventura.

    Någon med tips?

    imported_macts svarade 13 år, 2 månader sedan 12 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • apelbapel

    Medlem
    3 februari, 2011 vid 09:09

    Hej, Grekland är för tidigt! Fuerte el ngn annan kanari Ö är OK, (kan vara lite kass vindstatistik), Cap Verde är ett annat alt.

  • erre

    Medlem
    3 februari, 2011 vid 10:06

    Misstänkte det. Får spana in holmarna lite noggrannare och ja Cap Verde hade varit fett.
    Finns det några tips på just plattvatten i Cap Verde!

  • jlaser

    Medlem
    3 februari, 2011 vid 11:13

    Aruba ska vara bra vid den tiden med, om du kan tänka dig att resa lite längre…

    Var där i somras, var riktigt trevligt.

    http://www.velawindsurf.com/html/pages/destinations/aruba.php

  • pgvirtual

    Medlem
    3 februari, 2011 vid 15:11

    Vad menar du med plattvatten?
    Betyder det “allt annat än brytande vågor”, eller “windvågor är helt OK”, eller “vågorna får vara höst 5 cm”?

    Ifall det är OK med litet chop så tycker jag att El Medano på Teneriffa är ett rätt bra kort. Litet tidigt på säsongen för Kanarieöarna, men Medano har en bra vindeffekt tack vare berget ovanför. Men visst kunde södra Fuerte också fungera.

  • gnutten

    Medlem
    3 februari, 2011 vid 15:42

    Om du menar South Bay i El Medano så är det väl ganska stora chop… Visst det är ju en definitionsfråga. Men såg många som hade problem att komma ut från stranden, enligt mig är det mer än chop. (iofs min ref är från juli, kan var helt annorlunda i mars/april)

    Spotten La Tejita skall väl ligga rint hörnet och ha mer plattvatten. Var aldrig där själv.

    Gillade själv Teneriffa, men jag tycker inte man kan sälja in det som plattvatten ställe.

  • erre

    Medlem
    3 februari, 2011 vid 21:05

    Tack för alla svar =)

    Kan absolut tänka mig åka lite mer “chopit”.
    Får spana in holmarna ordentligt. Lutar åt att det blir där någonstans man hamnar.

  • badjanne

    Medlem
    3 februari, 2011 vid 22:16

    Bonaire, Aruba, Curacau.
    Bonaire är det absolut bästa jag upplevt.
    Finns flera länkar

  • vigla

    Medlem
    4 februari, 2011 vid 11:01

    Någon som har erfarenhet av Flag Beach på Fuerte runt mars/april ?

    Vattenstatus – relativt platt / chopp / 0-2 m vågor med platta sektioner emellan / kraftigare och brantare vågor ?

    Nivån och utbudet på surfcentret ? vilken typ av bräda rekommenderas under denna tidsperiod ?

    boende och kommunikationer till och från stranden ?

    Någon som vet nåt :confused2:

  • sode

    Medlem
    4 februari, 2011 vid 12:27
    Badjanne;645942 wrote:
    Bonaire, Aruba, Curacau.
    Bonaire är det absolut bästa jag upplevt.
    Finns flera länkar

    Hur står sig Bonaire mot Aruba i jämförelse (både surf- och familje-/barnmässigt)?

  • nachoman

    Medlem
    4 februari, 2011 vid 13:13
    vigla;645970 wrote:
    Någon som har erfarenhet av Flag Beach på Fuerte runt mars/april ?

    Vattenstatus – relativt platt / chopp / 0-2 m vågor med platta sektioner emellan / kraftigare och brantare vågor ?

    Nivån och utbudet på surfcentret ? vilken typ av bräda rekommenderas under denna tidsperiod ?

    boende och kommunikationer till och från stranden ?

    Någon som vet nåt :confused2:

    Flagbeach ligger på norra sidan så ska du bo nära så finns det två st Riu-hotell i stort sett på stranden. Annars är det byn Corralejo som gäller, några km från stranden. Vindmässigt vågar jag inte uttala mig nåt om, för stor statistisk osäkerhet. Däremot kommer det vågor under vinterhalvåret även då det inte blåser. Centret har väl det man behöver och det verkar som att utbudet av utrustning varierar på plats beroende av vindförhållanden.

    Själv drar jag till GC/Pozo i mars.

  • imported_macts

    Medlem
    4 februari, 2011 vid 13:34

    Angående Fuerte och Coralejjo vid mars/april så är det inte helt fel att ha en hyrbil för att dra ner till Sotavento (ca 1,5 h enkel resa) dom dar det inte blåser i norr. Väldigt ofta kan du ha bra drag på Sotavento fast det är vindstilla i norr

  • vigla

    Medlem
    4 februari, 2011 vid 14:42
    MacTS;645986 wrote:
    Angående Fuerte och Coralejjo vid mars/april så är det inte helt fel att ha en hyrbil för att dra ner till Sotavento (ca 1,5 h enkel resa) dom dar det inte blåser i norr. Väldigt ofta kan du ha bra drag på Sotavento fast det är vindstilla i norr

    Tack för tipset ! Har kollat närmare på Sotavento och René Egli Windsurf Center samt i nya Kite and Windsurfing Navigator nu som app !! – riktigt kanon och som kan rekommenderas.

    Sotavento ser bäst ut på Fuerte – helt klart – någon som har något värt att förmedla om detta ställe.

  • tdk

    Medlem
    5 februari, 2011 vid 07:16

    ELyaque…

  • chris

    Medlem
    5 februari, 2011 vid 09:13

    Naturligtvis El Yaque. Dessutom betydligt lägre prisnivå än ex Aruba.

  • erre

    Medlem
    6 februari, 2011 vid 15:06

    Har börjat kolla lite närmare på Sotavento.
    Behöver alla tips jag kan få! Boende surfcenter etc etc!
    Tack på förhand 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Plattenvattenspot i Mars/April

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.