Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prisjusteringar 2009?

  • Prisjusteringar 2009?

    Publicerad av Knatte på 18 mars, 2009 vid 05:48

    Om man kollar årets kataloger och prislägen på brädor och segel mm. så känns det som prisnivån har ökat rätt mycket:crazy:
    Ifs. inte så konstigt med dagens dollarkurs och den svaga kronan, men det var väl länge sedan vi hade brädpriser uppåt 15-16000 kr för nya brädor..Speciellt JP-brädorna toppar ju listan map prisbilden…

    Det fanns ju spekulationer att lågkonjunkturen skulle utjämna prishöjningen som var väntad pga kursfallet.
    Är det samma prisbild över hela världen eller Sverige speciellt drabbad? Någon som har koll??

    hollister svarade 15 år, 1 månad sedan 21 Medlemmar · 40 Svar
  • 40 Svar
  • nissex3m

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 06:32

    [IMG]http://chart.ecovision.se/scripts/chart.dll?profile=1600&methods=0&yscalechangepercent=1&forcetimescale=1&curveStyle=1&curveWidth=2&width=615&height=150&id=Z6&name=EUR%2fSEK&mode=0&days=0&startdate=2008-03-18&enddate=2009-03-18&curveFill=1&curveFillColor=B1CACD&gridontop=1&gridcolor=CCB4AD&axiscolor=CCB4AD&backcolor=ffffff&altercolor=ffffff&imagebackcolor=ffffff[/IMG]Känns som det här kan ha en bidragande orsak till höjningen:

  • nissex3m

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 06:37

    Bara att inse att vi går från B-nation till C-nation. Snart får vi åka till Polen och plocka jordgubbar…

  • Knatte

    Gäst
    18 mars, 2009 vid 07:08

    @NisseX3M 535516 wrote:

    Bara att inse att vi går från B-nation till C-nation. Snart får vi åka till Polen och plocka jordgubbar…

    Ha,ha snart kanske vi är där…. Hoppas att vi i framtiden fixar Euro även i tröga Sverige och kan slippa dessa svängningar:crazy:

  • calle_b

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 07:23

    Jag hade exakt samma tanke där Knatte! Det hade väl varit trevligt att för länge sen klivit med i evro-spåret, då kronan var starkare.

    En egen tes som jag besitter i största hemlighet, är följande:

    Då företag, stat, kommun och privatperson har mindre kronor, borde efterfrågan på kronan öka. Och då efterfrågan ökar, ökar värdet. Logist, japp. Jag räknar kallt med att kunna inhandla en ny bräda för ca 2361 kr i oktober. 🙂

  • hanko

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 07:35

    Ja man skäms nästan att vara EU-medlem och traska runt med snart värdelösa kronor! Visst höjdes alla priser i typ Grekland när dom “passade” på i alla led att höja vid Eurons intågande men men…nja..vi är nog snart på G att bli jordgubbsplockare som nån skrev. !

  • rasmus_w

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 09:19

    Låter jätteskoj att ha euron. Kolla in Krugmans kommentar om spanien, som just upptäckt att euron är en tvångströja: http://krugman.blogs.nytimes.com/2009/03/14/spanish-doldrums/

    Okej, vi får stå ut med lite höga priser ett tag, men glöm inte att det bara var ett drygt halvår sen vi var officiella valutasvin som reste runt i världen och levde som kungar för småpengar.

  • rasmus_w

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 09:23

    Själv tycker jag inte prisökningarna ser så våldsamma ut. Den stora skillnaden verkar vara att alla har släppt varenda bräda i en riktigt kolkrispig (och dyr) modell, och en standardversion som kostar nån tusenlapp mer än förra året.

  • roding

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 09:26

    Jag vill fortfarande vara valutasvin.. bara ordet låter så himla mysigt tycker jag! 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 09:29

    Vi får glädjas åt att engelsmännen befinner sig i samma utförsbacke… eller värre, i deras fall.

    För första gången sidan vikingarnas härjningar kan man ju kika på UK för sitt årliga “surfprylsplundringståg”, ha, ha!

  • rasmus_w

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 09:37

    @Roding 535555 wrote:

    Jag vill fortfarande vara valutasvin.. bara ordet låter så himla mysigt tycker jag! 🙂

    Det finns fortfarande länder i Afrika där man kan få en trerätters på landets flottaste restaurang för en hundring. Jag har inte kollat men jag är rätt säker.

    Å andra sidan vet jag inte om jag tycker det är så bra. Jag vill hellre se en värld där allt fler länder närmar sig vår västerländska standard och allt färre länder kan lönekonkurrera. Helt enkelt för att det är himla trevligt att ha det så himla bra som vi har det i Sverige. Se även http://www.gapminder.org/videos/yes-they-can/

  • adde

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 10:06

    SP tog 19.995 för en Thommen limited edition redan 1993…

  • bjornen

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 10:38

    Denna har ju ganska najs pris :tongue: tror iofs att den alltid har varit dyr. Förhoppningsvis får man mera för pengarna…

    http://www.htsboarderdivision.com/boards-boards-slalom-racesr-c-56_91.html?sort=3a&page=1

    //Björn

  • kinetic

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 10:39

    Adde: Har för mig att min bror gav 18995 för sin PTE, detta var iofs -95. Själv gav jag knappa 14″ för min Kinetic 272 -94, så om man beaktar att kronan har försvagats samt hur mycket övriga saker gått upp i pris (bensinen tex…) så har ju priserna snarare sjunkit än stigit…Men ja håller med 15″ för en bräda är rätt saftigt…

  • Knatte

    Gäst
    18 mars, 2009 vid 10:41

    @adde 535567 wrote:

    SP tog 19.995 för en Thommen limited edition redan 1993…

    Men då var väl kronan ungefär lika svag väl ?? 93 och 94 var det skaplig lågkonjunktur och en krona som var värt nästan ingenting….:crazy:
    Men visst, allt var inte billigare förr så att säga :cool2:

  • ola-h

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 10:45

    Nu är det läga att sälja sina begagnade brädor i Tyskland, känns det som. Eller Norge eller Finland kanske.

    Och framförallt är det läga att köpa svenskproducerade brädor.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prisjusteringar 2009?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.