Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Pro Assault vs 4000 torr.

  • smjole

    Medlem
    2 september, 2007 vid 11:50

    Ett annat tips.Har inte provat 4000 torrisen men jag köpte en Mystic Torris förra hösten och blev helt frälst i den. Sjukt smidigt, känns nästan lite konstigt lätt att ha på sig och jo man blir lite fuktig, men man fryser aldrig och skulle men det tar man bara på sig lite mer kläder under eller byter till ett bättre underställ.
    Har kört hösten 2006 och våren 2007 här uppe i Umeå och det har funkat mycket bra. Bästa av allt är att när man ska ut efter en paus så är man varm och det är bara att segla på.
    Och har man problem med händerna testa Dakines tum handskar.

    Mvh anders

  • tim-eriksson

    Medlem
    2 september, 2007 vid 11:56

    Hur är det med skor till dessa dräkter, är det skillnad på torrdräkt och våtdräkt ?

  • smjole

    Medlem
    2 september, 2007 vid 12:06

    @Tim.Eriksson 410900 wrote:

    Hur är det med skor till dessa dräkter, är det skillnad på torrdräkt och våtdräkt ?

    Vej ej, men jag kör vanliga skor till min torris.

  • supasonic

    Medlem
    2 september, 2007 vid 19:25

    Hade en 4000 torris och kommer aldrig köpa en igen. Dragkedjan är av riktigt dålig kvalitet. Min kedja började fransa upp sig efter några månader och efter 2 år är den helt trasig och jag har köpt ny dräkt. Dessutom är 4000 trots att den har torrkedja inte så varm. På grund av den stela kedjan har man gjort vida ärmar för att man skall kunna röra sig men har också fått en kallare dräkt. Inte så mycket heatlockneopren heller, det finns däremot i elite-dräkten som jag kör i nu.

    Elitedräkten är grymt varm men för jävlig att ta av och på eftersom de har gummitätat alla sömmar från insidan (dubbelt så mycket sömmar som i 5000) så man får en gratis epilering av benen när man tar på den. En annan grej är att eliten har nån slags hydrofob beläggning på ytan vilket gör att midjeselen inte “klibbar” mot dräkten och lättare åker upp mot bröstkorgen. Å andra sidan är det lättare att vrida selen runt kroppen vilket en del verkar gilla att hålla på med.

    .s

  • Oregistrerad

    Gäst
    2 september, 2007 vid 19:26

    Korkad fråga men förlåt då.

    Är inte en torrdräkt varmare än en våtdräkt?
    Man är ju åtminstone nästan torr…

    Eller tänker jag fel?

  • rasmus_w

    Medlem
    2 september, 2007 vid 19:39

    Jag har en 4000 från -99 och den håller fortfarande ihop.

    En torrdräkt behöver inte vara varmare än en våtdräkt, är gummit tunt så blir man rätt kall även om det inte kommer in vatten. Men om två dräkter är lika tjocka och sitter lika bra så fryser man naturligtvis minst i den dräkt som släpper in minst vatten, och det brukar vara torrdräkten.

  • rookie

    Medlem
    2 september, 2007 vid 19:47

    @highflyer 410837 wrote:

    -2 i vattnet och det fungerade bra så länge men inte gjorde jättevurpor.

    Detta är ett forum för vindsurfing och inte isjakt! Vi sysslar med vatten i flytande fas. Is gör det ont att ramla på. 😀

    Visserligen sjunker fryspunkten med ökad salinitet. För en fryspunkt på -2 motsvarar ungefär salinitet av 38 promille. Med andra ord var du i centrala Medelhavet. Men jag tror inte det blir så kallt där.

  • rasmus_w

    Medlem
    2 september, 2007 vid 20:12

    Det kan ju vara underkylt vatten också såklart. Fast jag tror inte jag skulle vilja segla i det.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Pro Assault vs 4000 torr.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.