Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Problem med Van’en

  • Problem med Van’en

    Publicerad av basse på 9 maj, 2004 vid 15:57

    Tjena,
    vi behöver lite hjälp. Idag när vi var ute och körde lite så började vanen hacka en del. Det kändes som att det inte kom fram bränsle för med jämt gaspådrag fick den ingen fart och liksom hostade sig frammåt stötvis. Vi tror att detta bara uppstod när vi körde uppför branta backar. Vi hade den inne på service precis innan påsk då de bytte lite bränsleslangar och jag tror även att de skruvade ner tomgången en del för ibland, när den är varm och man kör sakta (på tomgång typ), så kan den bara dö. Inte så himla kul.

    Någon som har några tips eller kanske varit med om detta tidigare?? Det är för övrigt en Dodge -88.

    -Basse

    basse svarade 19 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • fiskmas

    Medlem
    10 maj, 2004 vid 08:13

    Är det en förgasarmotor kan det vara förgasarmembranet. Går den kass när den är kall kan det vara kallstarten. Är det alltjämt så kolla luftfiltret. Det är de billigaste grejerna att börja med.

  • basse

    Medlem
    10 maj, 2004 vid 08:48

    Luftfiltret skall vara bytt på servicen. Har iof inte kollat efter själv, måset väl göra det för att vara säker. Man vet aldrig… membranet låter klurigt. Får kolla min Hejns bok och se om jag kan lista ut vad det är.

  • fiskmas

    Medlem
    10 maj, 2004 vid 09:23

    Det är inte så svårt. skruva loss överdelen av förgasaren och lyft bort överdelen, kolla om membranet är helt, om inte så pilla bort det och sätt i det nya, montera tillbaka överdelen av förgasaren.

  • basse

    Medlem
    11 maj, 2004 vid 05:13

    Tjena,
    det är insprutning på den. Har snackat med ett par stycken och alla verkar tro att det är bränslepumpen sombörjar lägga av. Hur svårt kan det vara att byta tro.

  • fiskmas

    Medlem
    11 maj, 2004 vid 10:11

    Verkar vara ett fall för Get Wet att svara på. Ofta sitter bränslepumpen i tanken när det är insprutare. Största problemet då är att skruvarna som håller tanken är fastrostade. Annars så är det inte svårt att byta pumpen. Man måste dock ta bort tanken oftast. Så några mil för att få ner soppamängden får man köra. Sen brukar det vara geggigt som fan runt bultarna som håller pumpen. Kolla med en VAN meck på hemaplan vad de tror.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 maj, 2004 vid 10:52

    För att vara en fiskmås så kan du ovanligt mycket om Van`s 🙂 Är det så att du har haft/ har 2 st ?
    / Herman hedning

  • fiskmas

    Medlem
    11 maj, 2004 vid 12:49

    Ja du Herman Hedning, lilleman eller gammelman. Många stora och små bilar har jag varvat sönder.

  • emil

    Medlem
    11 maj, 2004 vid 23:17

    Jag hade exakt samma problem med en gammal Granada. Det var en elsladd som var glapp, kommer dock inte ihåg vilken. Ingen till tändstiften i a f.

  • poppo

    Medlem
    14 maj, 2004 vid 10:46

    mmm.. Granada – a trip down memory-lane! saknar min gamla 2.0L kombi som fanken, bästa surfbil jag haft. nu funderar jag på van istället för den här: 245 till salu

  • tdk

    Medlem
    14 maj, 2004 vid 20:39

    Byt bränsle filtret först. Om det nu inte är bytt. Byts sällan på en “vanlig” service. Skall inte behövas heter det tydligen…

  • basse

    Medlem
    17 maj, 2004 vid 05:58

    Har den stående hos våran servicekille nu och hanhade mätt pumpens tryck och det var tydligen OK. Kanske kan vara något med filtret då men jag har förmig att de bytte det när de bytte bränsleslangar…. fan vad jobbigt det var i helgen när vi inte hade bil och alla var ute och surfade.

  • basse

    Medlem
    24 maj, 2004 vid 06:18

    ja ja.. det var lambdasonden. Den skickar ingen signal som man kan mäta på så den är lite svårtestad tydligen. Som tur var så fick vi tillbaka vanen innan ölandsresan men det blåste ju fan inte ändå…..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Problem med Van’en

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.