Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport prognoser el medano

  • prognoser el medano

    Publicerad av swerouge på 6 januari, 2013 vid 00:47

    undrar om någon har koll på hur bra prognoserna på windfinder och windguru stämmer med verkligheten i el medano.. ser minst sagt dystert nästa vecka då jag landar:/ kan även passa på att fråga om någon känner till något bra boende och uthyrare. såg att ett center hade stängt nu… tips på andra aktiviteter?

    fsb1975 svarade 11 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • lars_k

    Medlem
    16 januari, 2013 vid 11:18

    Kom just hem från Teneriffa. Inte mkt vind så jag stack aldrig ens upp till El Medano och kollade. Och det är ju allmänt inte mkt vind på vintern.
    Det kom dock mkt fint swell vid Playa De las Americas så jag hade ett antal fina SUP-dagar i glassiga 1-3m vågor. Jäkla fint! Dock är det lite sisådär att få tag i en SUP att hyra, det finns dock ett gäng surfschools som hyr ut nära stranden. Vanliga surfbrädor finns det gott om att hyra dock.

  • hartwig

    Medlem
    19 januari, 2013 vid 11:43

    Jag var i El Medano(Teneriffa) vecka 1 och 2. Seglade 7 av 12 dagar i vindregistret 8-12m/s. Hade med mig en 105 liters slalombräda, 7,0 och 7,8 racesegel samt Select V-max fenor 35 och 39. Seglade 4-5 timmar varje dag. Jag är väldigt nöjd med denna utdelning då jag vet att vinden på vintern kan vara väldigt nyckfull vid dom Canariska öarna. Jag bodde i Los Christianos, c:a 2mil från El-M. Dom flesta av dagarna var det helt vindstilla i Los Christianos men luftade på bra i El-M. Med andra ord så skall man inte rätta sig efter hur förhållandena ser ut i Los Christianos och närliggande Los Americas. Det vara många Tyska och Italienska toppseglare på plats. Blandannat Vincent Langer och Andrea Cuchi ( Point-7 segel designer och ägare ) Andrea ser ut att ha fått till en segelkollektion (race) med mycket bra bottendrag och samtidigt väldigt snabba. Vincent med Severne-segel, hade stora problem att hänga med i tempot, tills han fick testa ett Point-7 och genast kunde hålla jämn fart med övriga. Skriver detta eftersom Point-7 hitintills inte haft något vidare rykte här i Sverige. Men jag tror att det blir ändring på detta snart. Jag planerar redan för nästa vinter och kommer då att hyra lägenhet i El-Medano.
    Mats Hartwig. Formula-och slalomseglare.

  • swerouge

    Medlem
    20 januari, 2013 vid 10:52

    jag fick ett par dagar med vind iaf. Verkar generellt blåsa 6-7 knop mer än vad prognosen säger (windguru/windfinder) iaf under den veckan jag var där. Va rätt gött att ha möjligheten att vågsurfa på morgonen (Las americas) och sedan åka 20 min med bilen till el medano och windsurfa. Kan varmt rekomendera att hyra moutainbike på bikepoint. riktigt bra cykelleder 10 min cykling från el medano…

  • fsb1975

    Medlem
    25 mars, 2013 vid 20:01

    Sjekk denne: http://www.boardseekermag.com/travel_features/tenerife/tenerife_028-2.html

    NB ” key tip is to double whatever Windguru is predicting when in a north easterly direction”.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport prognoser el medano

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.