Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prylfrossa på konfen – ofog eller OK?

  • svenne

    Medlem
    18 oktober, 2011 vid 07:46
    Jesper B;673355 wrote:
    Läste just igenom reglerna. Spontant några frågor:

    1) Reklam

    2) Länkar till andra delvis “kommersiella” platser.

    3) Var drar ni gränsen?

    4) Inte tillåtet att klaga?????

    /JB

    Jesper är rätt på rödbetan, det är nog fler än JB och jag som undrar samma sak.

  • challgren

    Medlem
    18 oktober, 2011 vid 08:59
    Jesper B;673355 wrote:
    Läste just igenom reglerna. Spontant några frågor:

    1) Reklam
    Är moderatorn och tillika den trevliga pricken Dr Masses ohämmade reklam av Gaastraseglet i en annan tråd tillåten. Om så varför då?

    2) Länkar till andra delvis “kommersiella” platser.
    Är till exempel S-66s, tillika trevlig prick, ripper och SPONSRAD vindsurfare, och andra team-seglares inlägg som uppmanar läsaren att läsa en blogg eller en hemsida fullspäckad med reklam tillåtna. Om så varför då?

    3) Var drar ni gränsen?
    Mellan privatpersoners superstok och kommersiella inslag. Om någon som jag skulle skriva upp ett Hotsailsmauisegel, här eller på en sida jag länkar till. Är det ok. Om någon som ej har med hotsailsmaui skulle skriva exakt samma text, är det mer ok? Masse som har en “relation”, bland annat omfattande jobb, med Skidsport, är det ok om han skriver upp en produkt de säljer? Hur ska ni dra gränsen?

    4) Inte tillåtet att klaga?????
    Personligen tycker jag nog det är mycket bättre att vara tillåtande och sedan låta folk klaga och diskutera öppet just här inne, snarare än att ha en regel som förbjuder klagan på konfen. Den regeln gör ju att diskussionen blir icke-offentlig och att godtycke från er moderatorer kan få mycket större utrymme. Jag säger inte att det skulle ske, men regeln uppmanar nästan till det. I synnerhet som övriga regler MÅSTE tolkas hela tiden så kommer tolkningarna bli mycket mer subjektiva om de inte får prövas i offentlighetens ljus. Kommersiella krafter, till exempel moderatorernas egna affärsintressen och deras relationer till andras affärsintressen får större utrymme. Är det bra för konfen?

    Kul att du äntligen gick in i denna diskussion Challis!

    /JB

    Hej!

    1. Kan hålla med om att doktorns hyllningsinlägg kan tolkas som smygreklam om man är känslig för detta… 😉
    Tror att han var så stokad över att ha satt sin första framåt att det smittade av sig i hyllningen av seglet. För mig som vet hur glad han var och som känner doktorn lite närmare så är jag nog i andra spektrat av bedömningsskalan och inte lika känslig, och det har inte att göra med någon konspiration att göra. Jag tror att det viktiga är att försöka undvika ren reklam och framförallt vara tydlig i sin avsändare. Alla som på något sätt har en kommersiell koppling till det man skriver om ska skriva det i inlägget eller i sin signatur.

    2. Länkar till andra delvis kommersiella platser är ok i signaturer men från och med nu så kommer vi att vara hårda på inlägg som enbart syftar till att driva trafik från Surfzone, som tex. “Bloggen uppdaterat – kolla in här” etc…

    3. Relationen till en produkt/handlare, om den är kommersiell, skall redovisas i inlägget eller i signaturen.

    4. Dålig regel…vi tar bort den.

    Så Jesper, se nu till att uppdatera din signatur! 😉

  • challgren

    Medlem
    18 oktober, 2011 vid 09:04

    Komplettering:

    Vi kommer inte att gå igenom tidigare inlägg och censurera reklam…och ni förstår säkert att det är administrativt omöjligt. Däremot kommer vi nu bli hårdare när man bryter mot reglerna…då vi upptäcker det. Ni får gärna hjälpa oss om vi missar något.
    T.ex så drar jag nu och laddar järnet på Torö och kommer inte ha tid att jaga er 😉

  • challgren

    Medlem
    18 oktober, 2011 vid 09:10
    Svenne;673263 wrote:
    Det är inte så lätt som att bara annonsera. Trots flera försök har vi inte lyckats få en bannerplats och nu annonserar vi på annat sätt.

    Då vi tidigare haft fullt på de annonsplatser du varit intresserad så har det självklart inte varit enkelt. Hör av dig till oss så ska vi se om vi kan klämma in dig…

  • dr-masse

    Medlem
    18 oktober, 2011 vid 09:11

    En direkt följd av dessa regler, som jag tycker är bra med de ändringar som nu gjorts (och säkerligen regelbundet kommer behöva ses över) är att det inlägg jag gjorde om Gaastra seglet nu inte är OK så länge jag är moderator här. Då behöver jag åtminstone skriva det på ett annat sätt, mer framåtloopstoke och mindre prylfrossa, helt enkelt. No problems.

    Tydligt. Bra, tycker jag.

    Sedan kommer diskussionen om vad som är och inte är reklam och vad som är och inte är direkt kommersiella relationer att återkomma med jämna mellanrum och det är väl precis som det skall vara. Det är ju ett forum, det här.

  • imported_macts

    Medlem
    18 oktober, 2011 vid 09:52

    Känns som en lite tråkig utveckling (även om jag förstår konfen-ägarnas argument kring reklamintäkter osv).

    Borde det inte räcka med tydlig signatur om vem man ev företräder? Tror att konfen blir tråkigare utan den “prylreklam” som finns lite här och där ibland.

  • canoya

    Medlem
    18 oktober, 2011 vid 10:04

    Jag tycker att det kan vara tillåtet med en länk i till en “kommersiell” eller för den delen ideell websida i signaturen, åtminstone till de handlare som betalar för reklamplats (eller vill men inte får plats). Kan ju ge bra uppslag för annonsförsäljning.

    Inlägg som länkar till resebloggar och liknande tycker jag ska vara OK. Skulle inte tex Kulingvarning få finnas länkad heller? Tack vare dessa länkar så har man ju breddat sitt informationssökningsområde oerhört mycket. Surfzone är bra men räcker inte som enda källa till livsnödvändig upplysning.

    Var aktsamma för att begränsa för mycket!!! Då riskerar det att blir det tråkigt.

    Om någon gör övertramp så brukar ju detta uppmärksammas snabbt och inte sällan leda till ganska roliga trådar. Moderator kan ju i tveksamma fall även offentligt kommentera ett inlägg för att “markera gränsen”.

    Att däremot moderatorerna samordnar sig för en mer lika bedömning är väl vettigt.

  • challgren

    Medlem
    18 oktober, 2011 vid 10:19

    Nej, Kulingvarning kommer inte få vara länkad om inläggets enda syfte är att driva trafik till den sidan. T.ex. “Kulingvarning uppdaterad! Check it out! ” . Såna inlägg raderas….punkt. Det finns länkar till dessa bloggar i högerspalten under bloggar. Där ser man direkt om det uppdaterats på alla bloggar vi följer. Saknar du en blogg? Maila så lägger vi upp den.

    Om det däremot är en diskussion där det är naturligt att man länkar in t.ex. Kulingvarning, Surfers, Skidsport, Hotsailsmaui., S66-bloggen…etc, för att det driver diskussionen framåt, så är det ok.

    Vafan…jag skulle ju dra och surfa…nu skriver jag inget mer förräns ikväll!!

  • Knatte

    Gäst
    18 oktober, 2011 vid 12:09

    Många här lägger ju upp kort och filmer från tävlingar andra händelser. Väldigt ofta ligger ju filmerna på Youtube, Vimeo eller på egna bloggen mm. Så i dessa fall länkar man ju vidare till annan sida.
    Om jag tolkar ditt svar rätt så kommer det vara okej/oförändrat i framtiden..

  • robin

    Medlem
    18 oktober, 2011 vid 12:18

    Vad är syftet med att förbjuda direktlänkning till andra sidor? Så tuff konkurrens kan det väl inte vara för surfzone, det är ju den sida man alltid återvänder till även om man klickar sig vidare till en annan sida, må det sedan vara S66, Kulingvarning eller en reklamsida för en affärs demodag.

  • dr-masse

    Medlem
    18 oktober, 2011 vid 13:41

    Direktlänkning i sig är väl inte fel (om jag fattar det rätt), utan det är snarare inlägg som enbart har som syfte att direktlänka när det finns andra verktyg för det här på Surfzone. Som rss-flödet, t ex.

    Självklart skall man få lägga in länkar å annat i sina inlägg, annars lär det här forumet bli bra trist rätt snabbt. Å håller med MacTS att det finns risker med att för hårda regler = tråkigare inlägg. Så en viss följsamhet lär behövas, även om vissa då och då kommer att känna sig felbehandlade å andra mer nöjda.

    Viktigast är nog, som redan konstaterats många gånger, en tydlig signatur om vem man företräder åsså kan nog den hyggligt rutinerade Internetpubliken här dra sina egna slutsatser. Jag tror vi har rättså begåvade besökare här!

  • canoya

    Medlem
    18 oktober, 2011 vid 16:45

    Föredrar ju att filmer etc. ligger inbäddade direkt i inlägget istället för att bara annonseras med en länk. Jag tycker också att intresset för att kolla någons reseblogg eller liknande blir mycket större om en större bit av bloggen finns med i inlägget och avslutas med “vill du läsa mer kolla här” eller nåt liknande.

  • doc

    Medlem
    18 oktober, 2011 vid 17:17

    Hade varit enklare om man kunde använda embed-koden för att lägga in filmer.

  • challgren

    Medlem
    18 oktober, 2011 vid 19:03

    Enklare än att klistra in URL:en till videon kan det väl inte bli…

    Bra dag i Kärringviken förresten!

  • dr-masse

    Medlem
    19 oktober, 2011 vid 06:31

    Det är lite märkligt det där med att klistra in URL:en till filmen – ibland funkar det fin-fint, ibland inte.

    På jobbet (med IE8) spökar ganska mycket på konfen – citera funkar inte, film URL:er funkar inte, klicka på “senaste inlägg” symbolen funkar inte etc… kanske ett problem för fler?

    Najs med Kärringsurf! 😀

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prylfrossa på konfen – ofog eller OK?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.