Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Punktering på bladder, men hittar inget hål

  • Punktering på bladder, men hittar inget hål

    Publicerad av carlkite på 19 september, 2012 vid 07:04

    Hejsan

    Har en Best Bullaroo årsm 2007 16m som har en pyspunka. Man kan vara ute kanske 1 timme och surfa tills luften har pyst ut så mycket att den inte kan flyga längre. Jag har tagit ut samtliga bladders och kollat efter hål, men kan inte hitta något. Bullaroon har ett one-pump system med interna ventiler. Jag trodde att det kanske kunde läcka där, så jag tejpade på lite gängtejp i utrymmet (i ventilen) mellan struttbladder och LE bladder, men det hjälpte inte. Testade också att sätta spännband runt alla deflateventiler, hjälpte dock inte heller.

    När man lämnar kiten uppblåst över natten så verkar det som att (en av?) läckorna sitter i center-strut, eftersom den är nästan tom på luft. De övriga struttarna är trycker mellan “ganska hårt” och “ganska mjukt” (eftersom det är onepump så kommer ju även LE deflata genom struttarna). Detta är efter ca 8 timmar. När man flyger är det ju mer belastning på bladders, så då går det ju snabbare.

    Alla kites kommer ju deflata efter en viss tid, hur snabbt är “för snabbt”? Har som sagt lämnat kiten över natten, hur pass bra tryck bör det vara kvar efter den tiden? Anledningen till frågan är om det är värt att också byta ut de struttar som är “ganska mjuka”.

    Jag har ju som sagt inte lyckats hitta något hål, detta kan till viss del bero på att jag inte kan blåsa upp bladdersena så mycket, eftersom det inte finns något tyg som håller ihop dem. Det kan vara så att läckan bara syns vid tillräckligt högt tryck. Är jag “out of options” här, eller finns det något annat alternativ till att skaffa ny strutt/ar. Om man skulle köpa nya bladders, vad finns det för bra ställen att göra det på? Man kan ju köpa genom diverse surfbutiker, men de beställer ju ändå från tillverkarna av aftermarket bladders, så då kanske det är bättre att köpa därifrån direkt. De jag känner till är Wanikou och Air time. Finns det några fler?

    nolcap svarade 11 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • milkman

    Medlem
    19 september, 2012 vid 07:57
    carlkite;699092 wrote:
    Hejsan
    Man kan ju köpa genom diverse surfbutiker, men de beställer ju ändå från tillverkarna av aftermarket bladders, så då kanske det är bättre att köpa därifrån direkt.

    Vi har allt från Air Time på lager. Det kan vara en anledning att köpa lokalt? 🙂

    Men om det är en pyspunka så ska du hitta hålet/hålen. Stäng mellan LE och strutt så ser du vart det läcker. Sen är det bara att plocka ut och söka. Här finns lite tips: http://surfbussen.nu/kitesurf-snowkite/laga-leading-edge-pa-en-kite/

    Glöm inte kolla One-pump slangarna. 🙂

  • viktor77

    Gäst
    19 september, 2012 vid 08:03

    Du kan väl stänga av struttarna från LE, så du kan se ifall hålet är i LE eller någon av struttarna?

    Riktigt små hål kan vara svåra att hitta. Jag brukar använda en sprayflaska (en sån för blommor) med vatten+såpa och sen tar jag inte ut bladdern, utan har kvar den i kiten. Spreja på rikligt och se var det bubblar. Tar du ut bladdern kommer vattnet enkelt rinna av och det blir svårare att hitta hålet. När du lokaliserat ungefär var hålet är, tar du ut bladderna och gör om processen. Hittar du ändå inget får du fylla upp ett badkar och trycka ner bladderna i det.

    Glöm inte att spreja ventiler och slangar, samt struttarnas avslutningar.

    När jag låtit kites ligga uppblåsta över natten, har små kites (typ 6:a) hållit sig mycket bättre än de större.

  • blizzy

    Medlem
    19 september, 2012 vid 08:55

    Tryck ner kiten i grannens pool o se var det bubblar.
    Ingen granne? Använd havet..

  • solomin

    Medlem
    19 september, 2012 vid 09:53

    För det första så bör du fundera på hur mycket pengar du skall lägga på en så gammal drake.

    Sedan bör det gå att stänga slangarna i onepump systemet så att en läcka i en strutt inte tömmer hela draken, förslagsvis köper du några påsklämmor på Ica eller liknande affär. Så får du reda på i vilken bladder det läcker.

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    19 september, 2012 vid 18:58

    Gjorde själv som Blizzy föreslog när jag hade ett hål. Förutom att jag använda en balja istället för havet eller en pool. Kanske bökigare än att spraya med flaska etc, men gör man det så blir det rätt från början och slipper att eventuellt gå en andra gång och spraya för att man missat något.

  • acemattias

    Medlem
    19 september, 2012 vid 21:42

    Föredrar att spraya på såpvatten, det är inte helt lätt att trycka ned och dränka en väl uppblåst LE, tycker det är lättare att missa områden om man vänder och vrir på den i en balja.

  • nolcap

    Medlem
    20 september, 2012 vid 21:14

    Jag hade pyspunka på LE som var helt omöjlig att hitta. sprayflaska med såpavatten, svamp, läcksökare på biltema, badkar. havet. Tillslut gav jag upp och köpte en ny bladder. Pool eller spa tror jag är det bästa alternativet. Pumpa inte upp bladdern för hårt, den blir oanvändbar om den deformeras (ormbuk). Om mittenbladdern blir platt först så är det där läckan sitter. Inte så sannolikt att du har två puspunkor. Normalt ska en kite defenitivt hålla trycket minst en vecka.
    /CC

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Punktering på bladder, men hittar inget hål

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.