• quad fenor

    Publicerad av snaffe på 26 december, 2014 vid 10:51

    Kör just nu quad fenor med 9 fram och 14 bak. Vad kan jag förvänta mig för skillnad om jag slänger på ett par 12 fram och har kvar 14 bak.

    God Jul!

    mag svarade 9 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • mag

    Medlem
    26 december, 2014 vid 11:25

    Monstergrepp i svängen, som på räls, men mindre lekfull från kant till kant sannolikt.
    Lite trögare i sväng men stabil känsla. Typ
    Marginellt lägre fart men något bättre höjdtagning.
    För mycket fenyta gör väldigt sällan en bräda roligare tycker jag.

    Du kan också prova de stora 14 fram och 9 bak för att uppleva annan känsla.

  • snaffe

    Medlem
    26 december, 2014 vid 13:05

    Blir det lättare att hålla högre fart genom bottensvängen. Tycker min bräda gör det lätt när det är lite mindre vind. Den har en riktigt smal och tunn häck. Kan större framfenor hjälpa här. När det är bra tryck har jag inga såna problem.

  • mag

    Medlem
    26 december, 2014 vid 14:28

    Du menar nog att brädan tappar farten när du har mindre tryck, eller hur?

    Ja, det kan bibehålla fart med större framfena även om svängradien ev kan bli lite större. men det är ju inte alltid en nackdel. Beror lite på din bräda också hur den reagerar på olika fensetup. Du kanske måste trycka med mer kraft på kanten när du ökar fenytan.

  • dude

    Medlem
    27 december, 2014 vid 14:30

    Även jag har känt att jag vill ha fenorna längre fram för skarpare mer flowig sväng på våra mindre vågor, och tycker det funkat bra de tillfällen jag kunnat testa.

    Så testa om du kan, som Mag skriver, de större fram och mindre bak. Eller kan du, så testa att skjuta fram alla fenorna i boxarna, men tänk på att avståndet mellan fram- och bakfenorna påverkar, jag har för mig att jag upplevt att längre avstånd mellan fram- o bakfenorna gör det lite stelare och vice verse, men att för nära mellan fenorna kan göra att de stör varandra.

    Även jag har funderat på att ha större framfena och mindre bakfena, men som Ola H har skrivit, så verkar det kanske inte funka med lika stora bak- som framfenor. Det kan finnas en gräns för hur nära i storlek man kan gå mellan fram- och bakfenorna.

    Lycka till!

    /Niklas

  • snaffe

    Medlem
    28 december, 2014 vid 16:23

    Tack för hjälpen, låter som det kan va värt att testa. Funkar det att köra en annan modell på fena fram som tex K4 som är klart billigare.

  • svensson61

    Medlem
    28 december, 2014 vid 16:33

    Säg bara till så får du testa (utan köptvång) med Makani 🙂

  • mag

    Medlem
    28 december, 2014 vid 18:11

    Ja, du kan blanda fenor. Mixar själv friskt mellan 4 – 5 olika typer och olika märken.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.