Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Quickrelease på hängselelinorna?

  • marden

    Medlem
    14 september, 2008 vid 16:57

    @cosmosurfer 499590 wrote:

    I tråden om skador, har Mården tydligen gjort en egen variant av utlösningsmekanism. Vet någon om det finns att köpa färdiggjorda? På http://www.freepatentsonline.com/CCL-114-39.180.html finns ju många tankar beskrivna om förbättring av säkerheten för windsurfare. Borde väl producerats några grejor?

    jag tror inte det finns andra att köpa utom dom jag säljer;)

  • cosmosurfer

    Medlem
    14 september, 2008 vid 17:55

    Jasså du, vad skulle du ta för dem då?

  • marden

    Medlem
    14 september, 2008 vid 20:48

    kanske ska förklara lite.
    tanken som jag har med utlösning på hängselelinorna är inte att undvika kastfallen,då hade den löst för lätt så det släppte när man inte vill.
    utan tanken är att undvika rygg o rigg skador när man väl bjuds på den där lilla extra flygturen när man satsat för hårt.
    då ska linorna släppa så rycket i hängselen mildras när seglet slår i vattnet o tar tvärstopp o man skjälv flygger vidare som en projektil.
    tråden innan handlade om axelskador o det kan man nog få här också liksom mosad för på brädan.
    inte tror jag det är något för erfarna vågridare heller utan mer än grej för freeriajdare som gillar att va överriggade eller som jag, speedare som kännde mig obekväm när det började de gå för fort över chopen

    sen undra du om priset?
    alltså jag är ingen kinesisk sömare som kör så symaskinen glöder o tar 50 öre i timmen.
    utan jag jobbar som svensk snickare som brukar ta 350kr +momsi timmmen,
    o tyvärr tar det mig minst 2 timmar att få ihop ett par så priset blir lite där efter men ca 400-500kr
    och jag tycker väl skjälv det är hälften för dyrt bla för sykvaliteten inte blir på topp, risk man hinner slita ut dom innan man gör ett moderskastfall så dom kommer till anvädning men den blir bättre för varje par.
    sen blir det också lite sladdriga linor med en led till.
    men o andra sidan kan dom va värda en del om man sparar en bom eller en rygg

  • rasmus_w

    Medlem
    15 september, 2008 vid 08:54

    Jag tror risken för mosad för ökar om linan löser ut jag. Däremot kan jag tänka mig att det är bra om man får kastfall på brant slör.

  • bjornen

    Medlem
    15 september, 2008 vid 11:06

    Såg ju även en konstruktion på haga i våras där utlösningsmekanismen satt på hängselekroken. Kroken vek sig vid ett visst drag/moment och gick sedan att vika tillbaka. Den var väldigt seriöst byggd. Mårdens ide är nog inte helt fel, bättre att slungas iväg framför istället för ned i bom/mast/bräda sedan går ju konstruktionen att finslipa men grundidén är bra tror jag. Jag har haft några (o)sköna kastfall och dom värsta är ju när man sitter kvar och prylarna inte ger med sig.

    //Björn

  • cosmosurfer

    Medlem
    15 september, 2008 vid 11:20

    Mården, det tycker jag var ett rimligt pris för att göra något sådant! Björnen; vet du var man kan få mer information om den böjbara kroken du såg på Haga?

  • marden

    Medlem
    15 september, 2008 vid 13:38

    det är ulf som gjort den böjbara kroken o jag måste också säga att det är en bättre ide o konstuktion men ulf tror jag inte hänger så mycket på konfen och om han vill komma ut ur gaderoben me sin ide vet jag inte heller?

    bjornen är en av mina testobjekt efter att han slet sönder sin hängsele förra året villa han prova men tyvärr fegade han i år o hann nöta ut ena fästet inan han bjöd på någe groft kastfall.

  • tsss

    Medlem
    15 september, 2008 vid 19:21

    @Mården 499890 wrote:

    det är ulf som gjort den böjbara kroken o jag måste också säga att det är en bättre ide o konstuktion men ulf tror jag inte hänger så mycket på konfen och om han vill komma ut ur gaderoben me sin ide vet jag inte heller?

    bjornen är en av mina testobjekt efter att han slet sönder sin hängsele förra året villa han prova men tyvärr fegade han i år o hann nöta ut ena fästet inan han bjöd på någe groft kastfall.

    Jag ser att du kapat av den högra delen av H-seletampen och monterat någon sorts bricka med slits i. Är du beredd att visa en närbild för oss som vill försöka kopiera idén, eller vill du hålla designen för dig själv. (Ingen kritik om du väljer det senare, det är ju din idé.) Själv har jag sygrejer och tillgång till metallverkstad, så jag tänkte ev kopiera. (Du får gärna en flaska skumpa i copywright om du är på!)

  • cosmosurfer

    Medlem
    15 september, 2008 vid 20:16

    Någon som vet hur man kan få tag på denne Ulf? Att hitta på ngt som gör att vi slipper kastfallen tycker jag borde vara uppgift nr 1 för alla ingeniörer och tekniker som hänger här!

  • carl-r

    Medlem
    15 september, 2008 vid 21:55

    Fast det är ju inte för att slippa kastfallen.

  • cosmosurfer

    Medlem
    16 september, 2008 vid 06:08

    Borde gå att klura ut en konstruktion där linorna eller kroken släpper så att man inte behöver flyga med.

  • carl-r

    Medlem
    16 september, 2008 vid 06:23

    Fast vissa kastfall är ju så långsamma att kraften troligtvis är mindre än vid normalt chopspeedande. Det är ju inte så kul om man krokas ur när man tar en by med selen.

  • marden

    Medlem
    16 september, 2008 vid 06:47

    @cosmosurfer 500136 wrote:

    Borde gå att klura ut en konstruktion där linorna eller kroken släpper så att man inte behöver flyga med.

    precis som carl har jag svårt att se hur det skulle gå till

  • steos

    Medlem
    16 september, 2008 vid 07:24

    Enkelt fixat… man fäster en bult av typen http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/310840_2134_0845_X_2007-06-26_093814_697.jpg i aktern på brädan… därefter börjar man använda kitesele med handtag på ryggen. I handtaget fäster man an lina som man förankrar i öglan i aktern(det kanske även kan gå att fästa den i fotstroppen). Linan får ej vara för lång. Detta i kombination med den flexande hängselekroken kommer garanterat göra att man inte följer med riggen när den far iväg i kastfall. Den enda nackdelen som jag ser det är att slagvändningar blir något knepiga.. Enbart gippar fungerar.

    Seså nu när jag droppad idén så förväntar jag mig att någon snabbt slänger ihop en prototyp och sen kan vi göra big business 🙂 .

    /Baltazar

  • badjanne

    Medlem
    17 september, 2008 vid 08:58

    Fick ett rejält kastfall i 27 knops hastighet förra veckan när jag körde på en sandbank.
    Det som räddade mig var att hängseletampen brast.
    se bild.
    Efter detta har jag funderat mycket på olika lösningar.
    Ulf:s krok ser väldigt fin ut.
    Av de 29 patent som Cosmosurfer plockat fram ser jag inget som rikigt löser kastfallsproblemet.
    Quick release harness device, se bild, är mer en säkerhetskrok som säkert kan utvecklas vidare med fjäderbelastad utlösning ala Ulf.

    Finns det överhuvudtaget någon som åker skidor utan sälerhetsbindningar?????
    Denna mekanism kan man ställa in efter vikt och jag tror vi talar om ungefär samma utlösningskrafter.
    Att spänna ett par skidor på bommen är ju lite häftigt men det finns nog fina lösningar att hämta från hur konstruktionen är gjord.
    Återkommer med lite ideer.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Quickrelease på hängselelinorna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.