Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rapport Maui

  • ola-h

    Medlem
    22 januari, 2011 vid 19:28
    Mats_O;644922 wrote:
    Swiiiit!! Ett par av jawsbilderna ser inte ut att vara tagna från Klippan. Var du på en ski eller?

    Nej det var från klippan, men jag klättrade ned en bit så jag satt nästan vid själva klippkanten.

  • koa

    Medlem
    22 januari, 2011 vid 19:40
    Ola H.;644940 wrote:
    Ja, det är svårt att visa storleken eftersom man fotar från så låg nivå. Men denna kanske säger något (och det rullade in en del som var större än så)

    web.jpg

    Kolla sprayet!

    Vackert Ola. 🙂

  • per_m

    Medlem
    22 januari, 2011 vid 19:58

    Tack Ola ny bakgrund, känns att det närmaste surf man är förtillfället är när Silas kollar surf’s up på kvällarna, Grymma pingviner i all ära men nu har våtdräkten hunnit torka sen furte….

    Fortsätt att förse oss med lite ögon godis!
    /PM

  • koa

    Medlem
    23 januari, 2011 vid 07:01

    Tack Ola & Jesper, vi behöver meeeera! 🙂

  • ola-h

    Medlem
    24 januari, 2011 vid 07:53

    Jeppe on Fire idag:

    web.jpg

    Även Magnus och jag seglade lite.

    web.jpg
    web.jpg

    Mer på http://gallery.me.com/ola.helenius#100149

  • koa

    Medlem
    24 januari, 2011 vid 08:20

    Grymt skönt!!!

  • lars_k

    Medlem
    24 januari, 2011 vid 11:20

    Fint som fläsk!

  • jesper-b

    Medlem
    24 januari, 2011 vid 18:40

    Tja vad ska man säga… Jag har varit lite off-line ett gäng dagar och det beror att det är så stressigt här på ön. I vart fall när det både går perfekta små glasiga vågor på sydsidan och är perfekt rippig side off vindsurfing på nordsidan. Upp med tuppen och lasta brädor för morgonsurf. Rätt mellow med de små cleana lättsurfade sysideförhållandena men det är både kul och lärorikt för alla. Min dotter Toras surf håller på att släppa och hon inte bara glider utan börjar röra sig lite på facet. Häromdagen stod jag och fotade och blev helt totalt knäckt av att se hur hon manövrerade omkring ute på den minst sagt packade helg-lineupen.

    Senaste 4 (eller är det fler?) dagarna har traden dragit igång redan före lunch, men före sådan lek är det bad, strandlek, lunch och läxläsning. Kanske inte lika actionsportigt men samtidigt svårt att inte njuta av familjen i vattnet, strandschacket, och bättre klassrum är svårt att tänka sig.

    Sen bär det av… till favovindsurfingspotet Kuau!

    Sedan ett par dagar dessutom i sällskap med Ola med familj och Mag med flickvän. Plötsligt har Kuaustenstrand fått en lite annan karraktär:

    Familjen Helenius har i år inte enbart med sig sin extremt dyra fotoutrustning. Jag vet ingenting om kameror men Ola och Giselas kanon imponerar stort på Kuau gänget. Men i år ligger det även en massa goa gräddfärgade quaddar utspridda över den lilla stenstranden. Någar med Simmerloggor, alla shapade av Ola. Jag har inte kollat så noga, och jämfört med alla teoretiserande inlägg i tråden om dessa brädor har jag nog ändå inget att bidra med. De ser fina ut, ser välbyggda ut, snygga färger, har fyra fenor, lite tunnare än Quatro-varianten men smalare/snyggare häckar än SB-varianten. Nosen (det kanske viktigaste rent estetiskt) ser ut som ett mellanting mellan Quatro och Starboard. Gasnka parallell outline. Rails, bottenkurva mm har jag som sagt inte kollat.

    Dessutom har det simmats lite mer än vanligt. Och simmats av svenskar. Jag är inte på något sätt oskyldig och börjar se mig själv som Jesper-som-tapparbrädan-i-sista-svängen. Min segling går väl lite bättre och bättre, men även om jag kan få till en och annan radikal sväng och även om jag ibland lyckas plocka den där perfekta branta men icke-stängande skuldran och få till en hel serie av glada svängar, tycks jag alltid tappa grejorna i sista svängen. Antingen när jag möter läppen lite sent på en större våg, eller när jag landar mina inte så värst höga arials/floaters så av någon outgrundlig anledning har jag svårt att stå kvar på/hålla i grejorna = simma. Helt ok dock med lite simturer – vattent är varmt och vackert – och förhoppningsvis kan jag sitta kvar lite bättre i eftermiddag – det är i vart fall dagens vindsurfingmål nummer ett.

    Magnus hade en lite värre simtur, delvis tillsammans med mig. Både lite typisk men också lite värre grej. Dvs det är första dagen på ön man får det där lite onödiga skärsåret som irriterar och inte läker på hela tiden här, eller den där första dingen på brädan som alltid kommer första dagen, ibland till och med innan den blir våt. Hur som helst hade Magnus extrem oflyt och hamnade i Kuaukanalens nedre yttersta kant där små freakvågor, ström och avsaknad av vind kan göra det svårt att både vattenstarts och simma iväg med grejorna. Vi stod alla på stranden och tittade på Magnus kämpande mot ström mm. Bommen låg nedåt och stömmen/småvågorna och tryckte allt mot närmaste vassa sten. Magnus sprattlade som en nyfångad fisk i hoven. Efter rätt mycket kommenterande och dividerande på land kände jag mig tvungen att simma ut till undsättning. Jag var dock för sent ute. När jag väl var ute på plats var Magnus redan inne bland de vassa lavastenarna, revet och sjöborrarna. Om ni inte sett hur det ser ut på Kuau så tänk lite “Surf’s Up” och det där klippiga farliga området… Ola med skor undsätter till fots inninfrån och jag får simma in…

    Det gick nog rätt bra. Magnus hade både skor och långarmat på sig. Men han såg rätt radikal ut med blod rinnande över halva sig. Inga problem att plåstra ihop dock och vara på vattnet dan efter med nytt stort smajl.

    Men ja, sedan vi svenskar gått upp lite i antal har det som sagt blivit lite annorlunda. Kamerakanoner, brädor, simturer, drama. Bortsett från Magnus skärsår enbart positivt dock, även för gubbarna på den lokala ljugarbänken!

    Seglingsmässigt har det varit bästa tänkbara förhållanden med ett redigt svall som håller i sig om än gradvis minskar. Traden ska fortsätta och fler svall på gång. Den senaste månaden har varit fint hela tiden men dagarna har varit antingen surf eller vindsurf. Senaste knappa veckan har det varit grymt fin vindsurf varje dag och det känns nästan som om det kan bli en sån där riktigt ihållig vindsurfingsenvinter/vår som det ibland blir på den här ön. Dvs med mastsvall på mastsvall och tradedag på tradedag hur länge som helst. Visst kommer svallen gradvis tunnas ut när vintern övergår i vår och visst talar statistiken för starkare och oftare trade. Men hur som helst har vi haft fullpung 4.7 och finlir 5.0 i rätt många dagar nu och det ser ut att forsätta. I’m stoked! (som alla smöriga prosurfare säger i varenda intervju). Min sista vecka på ön ser ut att gå av.

    Och när var det jag skulle orka med och göra alla jobbgrejor som måste vara klara om en knapp vecka?

    Hilfe! Panik!

    /JB

  • koa

    Medlem
    24 januari, 2011 vid 19:00

    Underbart!!!

  • mats_o

    Medlem
    24 januari, 2011 vid 19:25

    Ser underbart ut. Låter underbart. Som alltid på Maui! Bra laddat allihop!! Önskar jag kunde va me, men jag ska knappast klaga, sitter med en snusande 12 dagars tjej på magen. Nästa år är vi med o leker igen;) Kör järnet!!!!!!!!!!!!

  • rrd

    Medlem
    24 januari, 2011 vid 19:52

    Jag trodde att vinden var lite osäker i jan/feb men det verkar ju riktigt bra. Men för att få lite riskspridning känns det som att man vill vara i paradiset minst 4 veckor i allafall. Det känns så bra att läsa rapporter o sakta planera en resa…

  • per_m

    Medlem
    24 januari, 2011 vid 19:52

    Tack Jesper!

    Grattis Mats!
    /PM

  • mag

    Medlem
    25 januari, 2011 vid 06:17

    Idag borde det ha blivit lite bilder, vi kan tyvärr inte tanka upp själva.
    På en skala från 1-10 så var dagens vindsurf 10!!

    Sjukt rena och fina vågor, lite crossoff, 4,5-5, sol och go stämning.

    Inga simturer bland korallsten idag, tack för det, trots att vinden lättade ur ibland. Och då blåser det typ2-4 m/s, inget bra att stå fel när seten kommer in. Dryg mast – logo hela dagen men ca3 m i normalsetet.

    Sjukt kul!

    Får bli brädrecension en annan dag, men nya custom 70an känns bra. Trygg, trots hög fart nerför riktigt snabba vågor.
    Aloha! Magnus

  • mag

    Medlem
    25 januari, 2011 vid 06:20

    Osäker vind på Maui innebär “bara” 55% chans till vindsurfingdag. Så säger statistiken i alla fall. Tänk om vi hade ws varannan dag hemma!?!
    Magnus

  • calle

    Medlem
    25 januari, 2011 vid 07:38

    Hej!
    Om detta händer:
    “Hur som helst hade Magnus extrem oflyt och hamnade i Kuaukanalens nedre yttersta kant där små freakvågor, ström och avsaknad av vind kan göra det svårt att både vattenstarts och simma iväg med grejorna.”
    Finns det något “knep” för att rädda upp situationen, eller är det “bara” att försöka simma i riktning mot Hookipa (som väl är tricket om man ramlar längre in i kanalen) och hoppas att man har tur och orkar?
    Kan vara bra att veta inför våren 🙂
    Mvh Calle S
    PS Har själv fastnat i kanalen på väg in, till slut kom en lokal in efter mig och puttade mig förbi stället där jag satt fast, han fick en kall öl som tack för hjälpen 🙂

Sida 4 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rapport Maui

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.