Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rätt mast och "lättvindssegel"?

  • Rätt mast och "lättvindssegel"?

    Publicerad av robsofleon på 16 oktober, 2014 vid 18:36

    Börjar bli lite less på att det sällan blåser i Sthlm och om det blåser så är man upptagen med familjen. Tänker kanske köpa ett sailloft traction 8,5 och undrar några saker.
    (Har en starboard carve 141l väger sj ca 80 kg)

    1.Är det för de första ett bra lättvindssegel? Eller finns det bättre?

    2. Fungerar en 490 mast med endast 20%kol? (Constant curv).

    3.Funkar en billigare bom typ unifiber T8 till seglet?

    Mvh
    Robban

    sailortrash svarade 9 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • jr555se

    Medlem
    16 oktober, 2014 vid 19:18

    1. Ja fast jag skulle gå på större.. Traction är mkt bottendrag men blir fort överrriggat har jag fått höra. Har ett bionic 8.5sl och det funkar men räcker inte för vad jag vill som tungviktare(surfa ofta)

    2.kanske.. Cc är ingen garanti. Det finns topp mjuka och topp hårda cc master. Provrigga innan… Vad väger den? Har själv kommit fram till att allt över 7kvm=80proc eller mer behövs(allt för att minska bängligheten när man plöjer eller drar rigg)
    Min åsikt..
    3. Förmodligen.. Personligen vill jag ha kol på 230 och större för det flexar för mkt annars.

    Mvh
    Johan 85kg mälarseglare som ruttnat och gått “all in” och kör formula istället..

  • herr-pelegrin

    Medlem
    16 oktober, 2014 vid 19:28

    Kolla med Surfspot så får Du svar på Dina frågor! Kombon 140 l och 8.5 till 80 pannor låter ju perfekt för stockholmsförhållanden!

  • intrepid

    Medlem
    17 oktober, 2014 vid 09:50

    Kör med precis det ; Carve 141 ,Sailloft Traction 8.5 m2 och väger ca 80 kg.

    Kan absolut rekommendera det , är själv sugen på att skaffa 9,5 m2…
    Skulle nog också satsa på en mast med mer kol i ,själv har jag 60 % .

  • tumba

    Medlem
    17 oktober, 2014 vid 15:39

    Vilka andra lättvindssegel rekommenderas? Vad innebär fort överriggat?

    EDIT – vet vad termen överriggat betyder, undrar specifikt över Traction…

  • fjant

    Medlem
    17 oktober, 2014 vid 15:54

    Tjaba,

    Jag tycker 8.5 låter bra till den brädan och din vikt.
    Ett större segel innebär inte per automatik mer power, det gäller att allt ska lira ihop också. Med rätt teknik planar man löjligt tidigt med 7.5-8kvm på liknande bräda. Gällande val av modell så kan jag inte hjälpa dig. Personligen föredrar jag enkelheten, och väljer bort cambers och rejs-liknande segel.
    Har själv sålt bort 9.0an och har 7.1 freestylesegel som största segel. I lättvind, på min stora freeride (140liter) planar jag i princip lika tidigt med det seglet, men det går inte supersnabbt och “överriggar” ganska tidigt (men då byter jag till mindre).
    (Har även sålt av formula och nån annan ladugårdsdörr. Det var inte min grej helt enkelt, även om man planar nån dryg sekundmeter tidigare)

    Angående mast. Vad du än köper för segel är masten det viktigaste. Jag skulle mycket hellre köpa ett enklare segel och 100% kolmast, än ett finare/dyrare segel med enklare mast. En lätt och rapp mast gör underverk i vilket segel som helst, framförallt i de lite större storlekarna. Tro mig.

    Bom. Här tycker jag det är ok att spara. Det bästa man får med en “dyrare” bom kan vara ett tunnare grepp och bättre hållbarhet. Att ha en styv bom är långt ifrån lika viktigt som en bra mast.

    Mackan

  • jr555se

    Medlem
    17 oktober, 2014 vid 16:47

    Smaken och ens mål med vsurfingen är olika.. Mina är att kunna köra när jag har tid. Och vill du samma så gav jag direkt tips så du slipper gå samma onödigt kostsamma väg som jag.

    Något som inte nämns men är lika om inte mer viktigt är en bra och stor/mjuk i toppen fena. Hur stor bestäms ju av brädans bredd och vilket segel du kör.
    Prata med surfspot som tidigare nämnts..

    Med överriggat menar jag just det. Men det är ju inget traction fenomen utan borde gälla generellt alla stora bottendrags segel..återigen bara vad jag hört från tidigare traction ägare jag pratat med.
    Lycka till!
    Lättvinds vsurf har en charm det med =)

  • falcon

    Medlem
    17 oktober, 2014 vid 18:33

    Läste lite recensioner på severne turbo och 7.5:an planande lika tidigt som sevrene overdrive 8.6 m2
    Så en stor severne turbo kanske 8.1 eller 8.6 borde göra susen. Fick mycket bra kritik i engelska windsurf.

    Kolla med Surfspot..=)

  • staffomania

    Medlem
    17 oktober, 2014 vid 20:32

    Jag är inne på mitt andra Traction 8.5 och det är ett jäkla bottendrag i det. Tycker även det tar rätt mycket vind men däremot så får man inte den där extra farten på toppen. Har en 20 eller 30% mast (fiberspar) och tycker det funkar bra men däremot är jag ju lyckligt ovetande om hur mycket bättre det skulle vara med ännu mera kol i :-). Ska du köpa en ny mast så köp en med mer kol än 20%, men har du en 20% så pröva med den först.

    Kör med en Starboard Futura 141 och väger 105 så egentligen skulle jag vilja ha ett ännu större lättvindssegel och en lite större bräda.

  • surfing_is_great

    Medlem
    17 oktober, 2014 vid 20:36

    Har ett sailloft traction 8,5 tillsammans med 134l freeride som lättvindskit!

    Mkt nöjd förövrigt, bra grejer och planar mkt tidigt men nästa år så ska jag köpa till en sån där mastförlängare för att kunna spänna nedhalet i vattnet när det börjar blåsa upp!

    Men att tro att du kan köpa ett segel som går igång supertidigt och samtidigt tål mkt vind är nog önsketänkande (men då byter man ju till mindre och ökar smilbandet ännu mer)

    PS lägg några spänn på en jusste bom oxå!

  • staffomania

    Medlem
    17 oktober, 2014 vid 20:39

    @jr555se 728388 wrote:

    1. Ja fast jag skulle gå på större.. Traction är mkt bottendrag men blir fort överrriggat har jag fått höra. Har ett bionic 8.5sl och det funkar men räcker inte för vad jag vill som tungviktare(surfa ofta)

    2.kanske.. Cc är ingen garanti. Det finns topp mjuka och topp hårda cc master. Provrigga innan… Vad väger den? Har själv kommit fram till att allt över 7kvm=80proc eller mer behövs(allt för att minska bängligheten när man plöjer eller drar rigg)
    Min åsikt..
    3. Förmodligen.. Personligen vill jag ha kol på 230 och större för det flexar för mkt annars.

    Mvh
    Johan 85kg mälarseglare som ruttnat och gått “all in” och kör formula istället..

    Va fan! 85kg och kallar dig tungviktare. Då måste jag vara en megatungviktare i så fall. Är dock lite sugen på att köpa ett formulakit och köra med på landet (Mälaren).

  • robsofleon

    Medlem
    17 oktober, 2014 vid 21:36

    Tack för alla svar! Abstinens blev för stor idag så det blev affär på surfspot. De hjälpte till att provrigga på plats och allt kändes bra ! Grymt trevlig och kunnig personal för övrigt! Nu väntar ja på dagsljus så ska här provas:)
    Blev 8,5 sailloft traction 2014 samt 40% reptil gren mamba och en unifiber bom t8.
    😛😋

  • jr555se

    Medlem
    17 oktober, 2014 vid 22:35

    Härligt! Nu är det bara på med vintervåtisen å ut å köra =)
    @staffomania, gränsen för “heavyweight” verkar börja nånstans där 75-80.. Och majoriteten som Jag träffat på väger sub 75 av ngn outgrundlig anledning.. Så ja. Jag kallar mig tungviktare =D vägde dock 107 innan

    -johan

  • tumba

    Medlem
    18 oktober, 2014 vid 16:43

    @robsofleon – Törs man fråga vad kalaset kostade?

  • macedu

    Medlem
    19 oktober, 2014 vid 11:40

    De är supernajsa och mk hjälpsamma på surfspot.
    Seglet 8,5 traction är en höjdare men med rätt mast. SÅ du gjorde rätt.
    Jag har haft mitt 8,5 till 130 liters och jag väger 95 kg så du har ett bra kit. Och seglet är inte så svår riggat.

    /mac

  • robsofleon

    Medlem
    19 oktober, 2014 vid 17:40

    Fråga får man men inget svar tyvärr. Håller sånt för mig sj.., i alla fall till okända över nätet. Men vad tycker du är rimligt? Tänker om jag gjorde en bra affär 🙂 @tumba

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rätt mast och "lättvindssegel"?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.