Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rätt mast och "lättvindssegel"?

  • micke_g

    Medlem
    19 oktober, 2014 vid 21:03

    Halloj.
    Bra val! Har kört 2 säsonger med mitt Traction 8.5 på Starboard Futura 121, väger 72. Seglet är som många redan sagt kanon. Lättriggat – inga problem med 2 cams. Kör oxå reptil 40%. Fördelen är ju framförallt på sommaren. Jag planar nästan varje dag sen e.m. på brisen.
    En nackdel är ju att kitet ändå blir rätt stort och har du då väldigt lite vind så blir det supervingligt och jäkligt jobbigt – men man får ta det onda med det goda 🙂
    /Micke

  • sailortrash

    Medlem
    20 oktober, 2014 vid 06:42

    jag har kört 30% till 7.5 mestadels, sen bytte jag till 60%. har kört 60% till 85 och 9.0 några säsonger också. ärligt märker jag ingen skillnad, så 40% lär ju funka.

    Däremot tycker jag det märks när masten är för styv )för högt imcs), vilket gör hela riggen tung och man får ingen respons och känner inte hur riggen reagerar på byvind. Kanske känns det så om man kör låg kolhalt på större segel, men som sagt jag märker ingen större skillnad. har 30% sdm på mina mindre segel också, och det går väldigt bra. dock märker jag direkt när det blåser för mkt, jag upplever att mina 430 och 400 segel har rätt smalt vindregister.

    frågan är om man får radikalt bättre rigg om man byter mot typ 80-100 kol….?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rätt mast och "lättvindssegel"?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.