Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing RAY 115 (LTD) 2011 erfarenheter någon

  • RAY 115 (LTD) 2011 erfarenheter någon

    Publicerad av dark på 9 maj, 2012 vid 18:09

    Hur är den att gippa, speeda med, lätt planande….?
    Läste ett test där dom tyckte den var lite hårig att gippa med. Är det så?
    /Dark

    swingout svarade 11 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • culing

    Medlem
    11 maj, 2012 vid 19:36

    Alla Fanatic ray är som mera lättseglade falcon, går inte riktigt lika högt i vattnet och inte riktigt lika fort om man pressar gränserna. Ray är lite smalare och har lite tjockare kanter än motsvarande storlek som falcon.
    Kanten är inte riktigt lika vass och det gör den lätt att gippa, den skär inte fast som en vass kant kan göra.
    Hårig att gippa? Måste vara när det är stökigt och då kan nog kanterna var i tjockaste laget.
    Vill man ha prestanda och lättgipppat ta en titt på Tabou Manta.

  • dark

    Medlem
    13 maj, 2012 vid 15:21

    Ok, tack för info!

  • radius

    Medlem
    18 maj, 2012 vid 21:32

    Hej Dark,

    Har du läst detta test av Fanatic Ray 115 2011?. Även Futuran har fått riktigt bra omdömmen låter som den ger lite mer kontroll när förhållandena är på gränsen…

  • dark

    Medlem
    19 maj, 2012 vid 20:42
    Radius;689030 wrote:
    Hej Dark,

    Har du läst detta test av Fanatic Ray 115 2011?. Även Futuran har fått riktigt bra omdömmen låter som den ger lite mer kontroll när förhållandena är på gränsen…

    Har skaffat en Falcon 113 istället.

  • swingout

    Medlem
    19 maj, 2012 vid 21:21

    Har också kollat på en Ray.
    Fick tilfälle att segla en Ray 130 i en vecka på KapVerde. Tyvär var det mycket dåligt med vind, så jag seglade Ray 130 och en 8,2 i 5 dagar i stället för våg prylar.
    Snabb var brädan, men det märkte man först när man seglade mot andra. I SURF testet står det att brädan seglar högt i vattnet, men jämfört med min Falcon 145 så tyckte jag den var rätt så tam. Gippa kunde den dock. Satte ett par genomplande duck jibes med 8,2an. Full pinne in i gippen och mycket tryck på kanten så går den som på räls.

    Själv siktar jag nog mer på en riktig slalom typ Falcon eller Tabou Manta i stället för Ray. Känns nog lite liviligare.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing RAY 115 (LTD) 2011 erfarenheter någon

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.