Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM mast till Simmer Icon 2009?

  • jesper-b

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 23:29
    Bicless;679477 wrote:
    Killen som ställde frågan i början på tråden har ju fått några svar och är nöjd så allting gott.

    Jag vill bara lägga in att jag tycker det krånglas till för mycket.

    Att det hypas så mycket kring att orginalmasten måste användas är möjligen bra för just den segeltillverkare som satsat stort på att göra egna master.

    Bicless,
    Lite intressant är att du säljer en massa master från mastbrands som inte gör segel. Samt att du köper upp restpartier som består av lite blandat plockepin: Det är ingen slump att du tycker man kan köra in lite allt möjligt i lite vad som helst och få det att funka.

    På samma sätt har jag och Ola starka band till två varumärken (Hot respektive Zimmer) som gör både segel och master: Ingen slump att vi åtminstone delvis tycker det är en vettig väg att köra mast och segel av samma märke.

    Men,
    Om vi försöker kämpa emot de kanske omedvetna (och ibland tvärt om mycket medvetna) naseriet, och försöker se det hela lite från ovan:

    “Funka” Vad menar man egentligen med det? Jag kan ut och göra en cutback eller en loop med vilken djävla skitmast som helst med helt felriggat segel som inte passar ett dugg. Men visst funkar det. Jag kan ha en perfekt balanserad rigg som jag har arbetat fram genom att prova en massa master, segel, utvecklat en känsla för vad jag vill ha och trivs med genom 30 års vindsurfing, ändå kan det gå helt fel i seglingen om man inte är på humör. De flesta ligger någonstans mitt emellan dessa lägen. Många tror sig veta vad de gillar men skulle bli mycket bättre seglare och ha mycket roligare om de blev lite coachade av någon som vet bättre. Det kan gälla att inte rigga för stora segel i lättvind, att våga dra mer i nerhalet att inte köra så stela segel utan lära sig en mer dynamisk aktiv seglingsstil etc.

    Ju mer man går in i detaljerna, deto mer kan man lära sig, och få mycket mer kul på vattnet. Men man behöver inte alls göra det. För det “funkar” ju oavsett. My take är att den genomsnittligt duktiga svenska vågseglaren är mycket intresserad av sin utrustning, inte enbart känslan utan även procenter, mm, gram, andel kol, osv. De läser med stor glädje alla tabeller, tester och kataloger. Ibland är denna inläsning kopplad till mer finkänsliga egna upplevelser – de kan känna skillnaden på en 100% kolmast och en 80% – ibland inte. Jag tycker alla ska göra som de vill, men jag skulle INTE kunna säga rakt av att det är att “krångla till det” när man rekommenderar en mast till ett visst segel till en viss person som har en viss vikt, en viss segelstil, en viss erfarenhet från tidigare prylar, en viss ambition att utveckla sin segling mm. Nej det är inte att krångla, det är tvärt om att att ta hela grejen på allvar.

    CC hit och dit – det finns en helt annan nivå på kunskap som INTE har mer utan snarare mindre med naseri att göra. Vill man ta del av den så tycker jag man ska uppmuntras att göra det.

    Sen är det en helt annan grej att man (inklusive jag själv) kan köra in helt “fel” mast i helt “fel” segel och ända ha skitkul.

    Personligen har jag inget problem att rekommendera helt andra master än de jag själv säljer. De master jag verkligen känner till personligen eller genom personer som jag litar till 200% och som jag pratat med ingående med, de masterna kan jag rekommendera för olika behov och med olika tips för hur man ska rigga på dem. Jag tänkte som sagt uppdatera mig lite vad gäller master som jag inte känner till. Jag kanske kan få låna några master i våri ditt sortiment så kan jag lära mig dem och rekommendera dem till hotsegel när de är lämpliga, dvs passar just den personens situation. Vem vet, jag kanske blir helt kär någon av dem?

    Still: Enkelt knep för den som inte orkar krångla: Köp en så lik mast som möjligt som den ditt segel är utvecklad för!

    Aloha!

    /JB

  • bill

    Medlem
    14 januari, 2012 vid 13:39
    Jesper B;679437 wrote:
    Jeff på hotsailsmaui gjorde en egen tabell på master och hur de funkade till just hotsailsmauis segel, baserat helt på hans personliga uppfattning. Men den hittar jag inte nu (någon?) och den har ändå några år på nacken.

    /JB

    Var det den här du tänkte på?

    http://www.hotsailsmaui.com/forum/viewtopic.php?id=1446

  • jesper-b

    Medlem
    14 januari, 2012 vid 16:54
    Bill;679610 wrote:

    Den är det. Som alla långa trådar har väl även den här mycket “annat” i sig, men även en hel del bra mastinformation.

    Och visst har jag några gamla state of the art egendesignade och sydda helvita segel liggande någonstans.

    /JB

  • doc

    Medlem
    14 januari, 2012 vid 17:36

    Visst, jag körde mina nya Goya Banzai med Simmermast eftersom Goyamasterna var försenade från fabriken. Tyckte det funkade bra och tänkte fan, så onödigt att jag beställt Goyamaster. Så kom dom och jag häpnade över hur stor skillnad det gjorde. Böjkurvan är nästan densamma men styvheten skiljer och seglet känns helt annorlunda i händerna. Lättare, mer förlåtande och planar ändå tidigt. Nån annan kanske hade föredragit känslan med Simmermasten, vem vet?
    Och mina Gaastra/Vandal har jag kört med olika master men dom ska ha originalmast. Punkt. Allt annat är slöseri med fantastiska segel.

    Att jag sen inte lever upp till materialets potential är en helt annan sak 🙂

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM mast till Simmer Icon 2009?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.