RDM vs SDM

This topic has 8 svar, 7 deltagare, and was last updated 5 days, 17 hours sedan by  aquario.

• Författare
     Tumba 
    Deltagare

Ska köpa ett nytt segel ca 7-7,5 för ren freeride i Sthlm-området o klurar på att klippa till på ny mast samtidigt då den 430-mast jag har har fått lite sprickor, fnas i botten.

Fråga,
    Lönar det sig för mig som halvhygglig freeridesurfare att köra RDM? Lutar lite mot ett Simmer V-Max 7,2. Vilken kolhalt rekommenderas? Som sagt långt ifrån ngt proffs men inte nybörjare heller…

EDIT,
    Efter att ha läst på lite (vilket man kanske skulle börjat med…) ser jag att det inte skiljer så mkt i pris resp vikt mm utan valet ska kanske mer baseras på tänkt surfinriktning. Vilken inriktning är lämpligast för min freerideinriktade surf?

• Detta ämne redigerades 2 weeks sedan av  Tumba.
     sailortrash 
    Deltagare

Jag kör visserligen en rdm i en storleken (simmer 2 xc), men jag tror seglet skulle bete sig lite bättre med en sdm. SDM master är lite ”snärtigare” och gör sig bättre i rdm i segel kring 6.5 och större tycker jag

sailortrash 
    Deltagare

Då har jag tillochmed en 90 kol simmermast…

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
     Pete 
    Deltagare

Jag är (jämförelsevis) ingen prylnörd men bytte för några år sen mina sdm till rdm för 430 och nedåt och det tycker jag gör en enorm skillnad i hanterbarhet och kvickhet i t ex jippar och andra manövrar. Å andra sidan prioriterar jag kontroll före fart, så hur det lirar med t ex race och cambers om man är lagd åt det hållet har jag ingen uppfattning om.

/Peter

canoya 
    Deltagare

Jag kör mitt VMax 7,2 (2019) med RDM. Dock en Hot Sails HotRod 100%, inte Simmer. Jag tycker det funkar bra. Har inte provat med SDM. Har en 40% som inte heller är Simmer, men som sagt har inte blivit testad ännu.
    Kommer du att använda masten till mindre segel också och i brytande vågor så kanske RDM är att föredra då de ska hålla bättre. Annars är nog en SDM med samma kolhalt nog bättre och kanske något lättare. RDM kanske är lite smidigare att trä i mastfickan, lättare att greppa runt vid slag, lattorna byter sida lite lättare men detta är väl knappast avgörande.

Kanske är det just för en “halvhygglig freeridesurfare” som RDM gör sig bäst i denna segelstorlek. Är man mer prestandainriktad så blir kanske SDM bättre.

/Håkan

hakuna 
    Deltagare

Hur skiljer sig buken/”vingen” på ett race-segel med olika master?

Swingout 
    Deltagare

Jag hade ett tag en Simmer rdm mast i mitt Simmer Enduro 6.5. Men det tyckte jag inte als fungerade med mina dryga 80kg. Hela seglet vek sig när man pumpade. Bytte tillbaka till sdm och är super nöjd. Seglet blev mycket stabilare.

Nicke

Tumba 
    Deltagare

Jahaja, blev ju inte lättare efter dessa svar 😀

Men tackar självklart för all input!!

aquario 
    Deltagare

Bytte till RDM för några år sedan och är väldigt nöjd,. Den största skillnaden jag märkte var att SDM flyter lite bättre och man kommer snabbare till vattenstarten om man lyckats sänka riggen. Över 430 i längd skulle jag välja SDM och RDM för 430 och kortare.

• Det här svaret redigerades 5 days, 17 hours sedan av  aquario.
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2020 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account