Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Real Deal Speed

  • Real Deal Speed

    Publicerad av p-malmkvist på 11 november, 2009 vid 17:09
    😎REAL DEAL SPEED😎
    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=47577&d=1248588509[/IMG]

    För första gången inbjuder vi till en prognosbaserad svensk cup i windsurfing, kallad REAL DEAL SPEED som kommer att genomföras på Sveriges bästa speedvatten. Syftet med tävlingen är att samla Sveriges speedseglare när förhållanden är som bäst, för att ha kul men också så att kungen av hårdvind kan koras.

    Tävlingarna kommer inledningsvis endast genomföras på Haga park(Öland). Observera att det bara blir tävling på mycket bra prognoser samt att vindriktningen ska vara bra. Gällande tävlingsplatsen Haga park så tävlar vi på den sydliga delen av ankdammens rev på No-Nv vindar och på norra delen av revet på So-Sv vindar.

    Ytterligare tävlingsplatser kan bli aktuella om följande kriterium kan uppfyllas:

    1) Möjlighet till fri vind och plattvatten.

    2) Ev hinder såsom stenar och grund måste vara synliga, alternativt tydligt uppmärkta inom tävlingsområdet.

    Steffo.nu samt gps-speedsurfing.com kommer vara de offentliga platserna för meddelande av när tävling kommer att starta. Detta görs minst 2 dygn innan start, samt att den kan avblåsas minst 18 timmar innan om väderprognosen blir sämre. Det åligger den intresserade att följa informationen på ovan angivna forum.


    Tävlingen arrangeras inte när svenska windsurfingklubbar arrangerar speed och slalomtävlingar sanktionerade av svf.

    Tävlingen kan arrangeras vardagar och helger from 2010-03-01 tom 2010-12-01 och de begränsande faktorerna är:

    1) Vattentemperaturen måste vara över 3°

    2) Lufttemperaturen måste vara över 3°

    Det kommer maximalt arrangeras 4 stycken tävlingar under året. Det innebär att vid 4 genomförda tävlingar kommer en kunna strykas. Slutresultatet baseras på totalplaceringen varje seglare förvärvar under de race som genomförs. Placeringen i varje tävling baseras på bästa
    5*10 sec varje seglare erhåller. Genomförs 2 race under en helg, kommer bara ett race kunna räknas till totalresultatet och det är varje seglares bästa 5*10sec från något av racen.

    Tävlingsregler:

    • Skepparmöte med info om dagen/dagarna. Info om tid och plats meddelas på GPS-speedsurfing samt Surfzone
    • Godkänd GPS dvs GT11 och GT31 får användas
    • Flagga upp, tävling pågår. Flagga ned tävling avslutad.
    • Alla ansvarar för att egen GPS är korrekt inställd, felaktig inställning diskvalificerad.
    • Tävlande måste vara registrerad på GPS speedsurfing.
    • Samtliga seglare måste lägga upp sina resultat på gps-speedsurfing.com senast kl 15 dagen efter tävlingsdagen samt skicka sina filer till petmal@kth.se där 10 st slumpvis utvalda kommer kontrolleras.
    • Ordinarie väjningsregler på sjön gäller.
    • Då tävlingsområdet pga miljöskäl eller säkerhet måste begränsas är farter tagna utanför tävlingsområdet inte godkända och kan även innebära att man blir diskvalificerad.
    • Godkänt race är att när någon seglare uppnår ett average på minimum 34knop.
    • Rekommendation att använda hjälm och skyddsväst/flytväst.

    Övrigt:
    Området runt ankdammen är det bästa stället för speed i Sverige men är också ett hänsynsområde med anledning av det rika fågellivet under tiden 1/4 och 31/10. Därför måste alla visa stor respekt för den känsliga naturen. På själva revet och det intilliggande Beijers hamn råder beträdnadsförbud. Seglare som bryter mot dessa förbud blir diskvalificerade från tävlingen och riskerar även anmälan från arga fågelskådare, så vänligen gör inte detta

    /Petter Malmkvist

    p-malmkvist svarade 13 år, 11 månader sedan 26 Medlemmar · 94 Svar
  • 94 Svar
  • andersbq

    Medlem
    11 november, 2009 vid 17:42

    Kul, alla initiativ att ordna speedtävlingar är bra initiativ!
    Tänker du räkna ihop det till en cup, eller blir varje tävling unik?
    (jag tror det sista är roligast)

  • carl-r

    Medlem
    11 november, 2009 vid 19:18

    Det här låter ju skitkul. Det tror jag nästan att fler NWC’are än jag kan tänka sig dyka upp på.

  • klang

    Medlem
    11 november, 2009 vid 19:55

    Det här låter ju super kul, bra initiativ!!! Ju mer aktiviteter desto bättre, dessutom tenderar jag själv att missa alla bra dagar i dammen… nu känns det som att vi har en liten tävlingsledning som hjälper oss att pricka in bra dagar 🙂

    För att underlätta för er själva så kan ni ju alltid höra med Trojkan om denna cup kan ingå i SweSpeed, då har ni ett gäng regler klara som de flesta är bekanta med. Dessutom har ni en intressant hemsida att publicera cuppens resultat och information på.

  • p-malmkvist

    Medlem
    12 november, 2009 vid 13:43

    Meningen är att det blir en mindre cup, dvs ca 3 tävlingar.. Men prognoserna styr, så allt mellan 1-4 tävlingar är möjligt om vi får tillräckligt bra förhållanden..

    Angående forum som resultatet ska postas på så är detta inte bestämt ännu, viktigast är att vi får uppmärksamheten denna cup förtjänar..

    Själva tävlingsformatet ska vara enkelt men prispokaler för 1-3 plats är högt prioriterat då titeln (snabbaste windsurfaren i Sverige) ska vara en ära att bära..

  • tobhed

    Medlem
    12 november, 2009 vid 14:04

    Tycker det låter kanon!

    Finns det nåt potentiellt problem med att vi alla samlas i ankdammen och seglar några gånger per år? Mao, kan vi bita oss själva i svansen här och åka på ett permamanet förbud i slutändan (givetvis utgår jag från att alla sköter sig, men en 40 pers i ankdammen några gånger pe år kommer säkert att reta upp en del fågelskådare antar jag…)

  • getwet

    Medlem
    12 november, 2009 vid 15:50

    Kör som du tänkt Petter. Sätt ned spaden redan nu annars blir det diskussioner om detta ända fram till november nästa år…….

    Vi i RTK gruppen ställer oss bakom detta och hjälper dig. Men jag tror vi ska kika lite på Tobheds inlägg…….

  • p-malmkvist

    Medlem
    12 november, 2009 vid 16:38
    tobhed;587919 wrote:
    Tycker det låter kanon!

    Finns det nåt potentiellt problem med att vi alla samlas i ankdammen och seglar några gånger per år? Mao, kan vi bita oss själva i svansen här och åka på ett permamanet förbud i slutändan (givetvis utgår jag från att alla sköter sig, men en 40 pers i ankdammen några gånger pe år kommer säkert att reta upp en del fågelskådare antar jag…)

    Helt klart en viktig fråga.

    Så här ser jag på saken..

    Alla deltagare måste naturligtvis till 100% respektera beträdnadsförbudet på revet och Bejiers hamn, dvs inte en fot på de platserna under 1/4-31/10..

    Vattenområdet i direkt anslutning till revet är hänsynsområden dvs sunt förnuft råder..

    I ankdammen kommer endast tävling utlysas mellan 1/3-1/4 samt 1/10-1/12 när risken att störa fåglar med ungar är minimal..
    Segling utanför ankdammen dvs intill revets sydsida kommer tävling kunna utlysas mellan 1/3-1/12 vid rätt vatten och lufttemperatur, denna sida om revet har som visats potential för mkt höga farter. Dessutom så är sv-so kulingar och stormar mest troliga på hösten när det är ok att segla i dammen..

    Alla vet nu vad som gäller angående ställets speedpotential samt sköra natur, så funderingar gällande ställets lämlighet el inte för arrangemang av tävling får just stanna vid funderingar så vi inte behöver diskutera detta hela vintern..

    MVH/Petter

  • swe117

    Medlem
    12 november, 2009 vid 22:21

    Jäkla bra initiativ!! Kunde vara kul med en riktig “hardcore” speedtävling.
    / Uffe

  • lasso

    Medlem
    13 november, 2009 vid 08:52

    låter jättekul. Lättare för oss som nyss börjat med Speed, att kunna fokusera på “köra i sin egen takt” utan att direkt behöva stressas av andra tävlingsmoment, .

    Lasso,

  • mackee

    Medlem
    13 november, 2009 vid 11:42
    SWE117;587998 wrote:
    Jäkla bra initiativ!! Kunde vara kul med en riktig “hardcore” speedtävling.
    / Uffe

    Då tycker jag nog att temp gränsen på +6 grader bör sänkas till + 3grader för att kunna pricka in höst och vinter stormarna med gött drag.

    för övrigt bra jobbat Petter

  • p-malmkvist

    Medlem
    13 november, 2009 vid 12:40
    mackee;588045 wrote:
    Då tycker jag nog att temp gränsen på +6 grader bör sänkas till + 3grader för att kunna pricka in höst och vinter stormarna med gött drag.

    för övrigt bra jobbat Petter

    Jag är på!! är det ok för de andra speedfanatikerna som tänker medverka att gränsen är följande:

    3+ grader i luft och vatten som mingräns för start…

    Då kan man fortfarande segla med tjock våtdräkt/torrdräkt, skor, cvm, huva.. Fördelen är också att ankdammen är grund överallt..

  • carl-r

    Medlem
    13 november, 2009 vid 12:41

    Om det är ett gäng dårar på plats är det väl softare än att sticka ut själv i dylika förhållanden. 😉

  • lbj

    Medlem
    13 november, 2009 vid 14:36

    Gött… Nu finns det även en “ÖST Speed Cup” oxo
    Lite kommentarer bara
    “Tävlingen arrangeras inte heller när svenska brädseglarförbundet arrangerar speed och slalomtävlingar.”
    Namnförtydligande…. SVF står för “Svenska Vindsurfingförbundet”

    SVF arrangerar inga tävlingar. Detta sker av klubbar ute i distrikten. Vad SVF ansvarar för är att sammanställa klubbars resultat från deras tävlingar till en Cup. dvs rankinglista

    “Ordinarie väjningsregler på sjön gäller för tävlingen eftersom det inte sker på avlyst bana.”
    Mig veterligen kan det inte avlysas någon bana på sjön vid seglingstävling och väjningskyldigheter på vattnet gäller oavsett det är tävling- eller nöjes-aktiviteter på gång.
    Väntar med spänning på vilka synpunkter ÖWC har på denna typ av tävling.

  • p-malmkvist

    Medlem
    13 november, 2009 vid 15:33
    lbj;588073 wrote:
    Gött… Nu finns det även en “ÖST Speed Cup” oxo
    Lite kommentarer bara
    “Tävlingen arrangeras inte heller när svenska brädseglarförbundet arrangerar speed och slalomtävlingar.”
    Namnförtydligande…. SVF står för “Svenska Vindsurfingförbundet”

    SVF arrangerar inga tävlingar. Detta sker av klubbar ute i distrikten. Vad SVF ansvarar för är att sammanställa klubbars resultat från deras tävlingar till en Cup. dvs rankinglista

    “Ordinarie väjningsregler på sjön gäller för tävlingen eftersom det inte sker på avlyst bana.”
    Mig veterligen kan det inte avlysas någon bana på sjön vid seglingstävling och väjningskyldigheter på vattnet gäller oavsett det är tävling- eller nöjes-aktiviteter på gång.
    Väntar med spänning på vilka synpunkter ÖWC har på denna typ av tävling.

    Tävlingen/speedträffen eller vad man nu vill kalla det för, är en öst-cup för alla i speedSverige med den skillnaden att vi endast kör i riktigt bra förhållanden. Därmed kommer vinnaren av tävlingen/speedträffen kunna titulera sig snabbaste Windsurfaren i Sverige. Inget konstigt med det LBJ..:wink:

  • andersbq

    Medlem
    13 november, 2009 vid 15:38

    Är det en liten svensk version av MOS liksom?
    http://www.mastersofspeed.com

Sida 1 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Real Deal Speed

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.