Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Reparation av bräda

  • Reparation av bräda

    Publicerad av ghost på 8 oktober, 2014 vid 11:31

    Jag har hittat lite sporadiska inlägg om reparationer, så jag tänkte att ett dedikerat ämne för tips och trix för reparationer av brädor kunde vara en idé. Brädor går ju som bekant sönder av en och annan orsak.

    Jag tog bort mitt hemgjorda nos-skydd på Kajsa (min gamla JP Funride 160) och upptäckte att det var lite trasigt där. Jag beslutade att göra en mer omfattande reparation.
    Jag sågade bort däcket i fronten och skar ut det gamla distansmaterialet. När det var borta kom jag på att jag skulle ändra formen på den nya nosen så att vinkeln anpassats för tillslag av mast. Jag skulle tro att både mast och bräda mår bättre av den nya nosen. Första bilden visar ett kvastskaft kopplat till mastfoten. Skaftet användes även som slipklots för att forma nya nosen.

    Det nya distansmaterialet limmade jag med polyuretanlim då jag var lite osäker på exakt passform mot bottenplattan. Sen har jag spacklat med epoxi-spackel för att jämna ut räta vinklar, så nu är det klart för laminering.

    Om någon är intresserad kan jag lägga in bilder på det fortsatta arbetet. Jag hoppas jag bidragit med lite inspiration i alla fall.

    bjorn-daniels svarade 5 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • ghost

    Medlem
    9 oktober, 2014 vid 15:33

    Mina erfarenheter om laminering
    Låt mig börja med det absolut viktigaste – använd skydd! Får man för mycket Epoxi på huden kan det gå riktigt illa med nödvändig sjukhusvistelse som bonus! Själv kör jag handskar och halvmask med aktivt kol.
    OK. Kajsa ska få en ny näbb. Jag började med att maskera av nosen så att det inte kommer Epoxi-spill på fel ställen. Sedan justerades bockarna så att nospartiet låg någotsånär i våg. En slipklots och vattenpass var bra hjälpmedel. Anledningen är att laminat-epoxi rinner bra och man vill inte låta det rinna omkring hur som helst.
    Just det. Laminat-Epoxi ska man ha. Inte Epoxi-lim. Använd ett laminat-epoxi med långsam härdning då det alltid tar lite tid att genomväta och forma till mattorna.

    Jag grovklippte sedan mattorna jag tänkt använda. Min erfarenhet är att de rör sig lite så det är bra att ha lite extra i kanterna. I mitt fall la jag en liten kol-matta i botten på mast-klotsen. Sedan två lager glasfiber och slutligen en liten kolmatta på topp.
    På tuben noterade jag att proffsen använde plastspackel, så jag klippte till några av ett glasslock. Använder man för hårda prylar är det risk att mattorna separeras har jag märkt. Lite som att bre hårt smör på en mjuk smörgås.

    På med skydd och blanda epoxi. Sedan la jag på ett lager matta i taget och använde blandarpinnen för att ringla på epoxi på mattan. Glasslocket fungerade utmärkt som smörkniv att smöra mackan. Dock fick jag använda en aluminium-roller för att pressa in mattorna mot fronten. Sedan bre macka igen.

    Nu är det rast och vila i någon timme, sedan tänkte jag använda mattkniven för att skära bort överskottet i kanterna innan det härdat helt och måste slipas.

    Nästa steg blir att vända på brädan och lägga på ett par lager tunn matta undertill med överlapp fram och på sidorna.

    Kommentera gärna med egna tips och förslag.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    9 oktober, 2014 vid 19:44

    Gummispacklar finns på de flesta bygghandlar eller typ clas O, Biltema etc för nån tia. Håller hur länge som helst. Torka av efter man använt, glömmer man kan man slipa ren dem när det härdat.
    Så slipper du klippa plastlock 😉

  • ghost

    Medlem
    9 oktober, 2014 vid 20:58

    Tack för tipset! Får göra inköp nästa gång jag är ute och snurrar.

  • ghost

    Medlem
    11 oktober, 2014 vid 16:42

    Laminering undersida.

    Jag noterade sprickor i laminatet undertill efter slipning, så jag slipade ned framkanten tills laminatet kändes mjukt. Sedan på med tv överlappande lager 300 g matta och två lager 160 g matta med överlapp. Överlappen gjord enligt röda markeringarna på bilden.
    Som vanligt har jag försökt få brädan i våg innan laminering.

    Imorgon får jag raka av skägget i framkant.

  • spinl

    Medlem
    11 oktober, 2014 vid 18:34

    Intressant läsning, bra att få tips till sina egna reperationsarbeten.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    13 oktober, 2014 vid 08:50

    Det var mycket glas det, själv brukar jag lägga typ 2 lager 165grams över och ett lager 110-165 under sandwich om jag byter/lägger i den. På utsatta ställen kan det bli lite mer. Matta använder jag aldrig.
    Lite oklart hur djupt du slipade och om sandwichen var mjuk, om den flexade borde du ha bytt den, men med så mycket glas spelar det kanske ingen roll.

  • ghost

    Medlem
    13 oktober, 2014 vid 11:49

    @Bjorn Daniels 728346 wrote:

    Det var mycket glas det, själv brukar jag lägga typ 2 lager 165grams över och ett lager 110-165 under sandwich om jag byter/lägger i den. På utsatta ställen kan det bli lite mer. Matta använder jag aldrig.
    Lite oklart hur djupt du slipade och om sandwichen var mjuk, om den flexade borde du ha bytt den, men med så mycket glas spelar det kanske ingen roll.

    Jag var lite osäker på hur mycket glas som skulle behövas, men när jag sågade bort däcket var det c:a 6 mm tjockt så det kändes lite underdimensionerat med två lager 160 gram då jag slipat bort så mycket laminat undertill. Bra med förtydligande om mattan! Jag använder naturligtvis inte glasfibermatta, utan glasfiberväv (flätad matta). Slarvigt skrivet.
    Vill passa på att nämna ett annat knep jag kom på när jag klippte 160 g väven. Den är ju lite sladdrig när den ligger på bordet och kändes svår att klippa efter mått. Men så tog jag ett lite tjockare papper som stöd under och klippte både papper och väv. Då gick det lättare.
    Andra tips mottages tacksamt!

  • svensson61

    Medlem
    13 oktober, 2014 vid 14:58

    Många använder en tejp med lite häft på väven för att klippa. Det funkar också bra för att det inte ska fransa

  • ghost

    Medlem
    13 oktober, 2014 vid 17:17

    Reparation av bräda 2 – Amalia

    Så då var det dags att lägga upp Amalia (en RRD Firemove 130 Wood) på bordet. Denna gång fick jag instruktioner från ett proffs (Sven Wesley):

    Egentligen, om det ska göras på det rätta sättet, så behöver du slipa ner fanéren
    också för det är garanterat rätt så trasigt under. Men det är ett ganska stort jobb och det funkar att bygga på ovanpå.
    Börja med att lägga det skadade området helt plant och fyll upp sprickorna med långsam epoxi (Typ L) med en spruta så att du trycker ner det i botten. Låt det härda ett dygn.
    Slipa upp ytan av allt spill och i sprickan. fyll upp med mikroballongpasta. Låt härda i ett dygn igen.
    Slipa slätt, lägg på två lager glasfiber, laminera, härda…
    Slipa av ytan, finspackla (PP100) och på med lite sprayfärg

    Felet jag gjort är att inte köra PP100-spacklet och sprayfärg, utan tog en burk polyerutanfärg jag hade på hyllan. Det blev inte lika snyggt som det kunde blivit. Faktum är att det blev fult som faan, så jag får nog gå på med slipning och målning igen.

    I övrigt följde jag planen från Sven.

    Efter dessa reparationer inser jag att det mesta går att laga på brädan, skönt att veta när man står där och ser skadan.

  • ghost

    Medlem
    19 oktober, 2014 vid 17:14

    Sådan! Slutresultat efter målning. Nu har masten lite mer anläggningsyta att slå på.

    Så nu är det bara att hoppas att nos och mast håller.

  • sailortrash

    Medlem
    19 oktober, 2014 vid 18:05

    Shit va ambitiöst för ett nosskydd!! När jag satt cirkelsågen i en bräda har det vart för att slippa köpa en ny boardbag…

    Jag byggde om cutouts på en bräda en gång också. Riktigt svårt och fult resultat. Tätt vad jag förstått dock…

    Jag tycker det är mycket meck när man inte har bra utrustning, typ vakumanläggning och stora arbetsytor. Men fullagningar funkar ju allafall de oxå.

  • allen

    Medlem
    20 maj, 2018 vid 21:02

    BÖÖMP!

    Kan man laga nosen enbart med biltema epoxy och strunta både i väv och att slipa ner trasiga området?

    Fick en grop i brädan idag där materialet helt enkelt tryckts inåt. Tänkter bara hälla över lite epoxy. Jag har lagat brädan innan och den har blivit hård men lite väl spröd.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    21 maj, 2018 vid 10:11

    Ingen spricka i laminatet? är det bara en mindre bula och inte på något högbelastat ställe (nosen är oftast inte så belastad förutom när masten kommer i ett kastfall) kan du bara lämna det som det är.
    Större bula och/eller belastat ställe bör man åtgärda mer seriöst, antagligen är det skadat under som kan behöva åtgärdas.

    För att epoxi ska fästa ordentligt är det viktigt att slipa och för att få styrka krävs väv eller ev microballonger (ren epoxi är spröd).
    Som tillfällig lagning (och som ibland kan hålla väldigt länge) på en mindre skada kan man lägga ren epoxi för att täta, men helst någon tjockare variant, ren lamineringsepoxi kan bli väldigt tunnt.

    Du har ingen bild eller mer ingående beskrivning?

  • allen

    Medlem
    21 maj, 2018 vid 11:07

    Ingen spricka i laminatet? är det bara en mindre bula och inte på något högbelastat ställe (nosen är oftast inte så belastad förutom när masten kommer i ett kastfall) kan du bara lämna det som det är.
    Större bula och/eller belastat ställe bör man åtgärda mer seriöst, antagligen är det skadat under som kan behöva åtgärdas.

    För att epoxi ska fästa ordentligt är det viktigt att slipa och för att få styrka krävs väv eller ev microballonger (ren epoxi är spröd).
    Som tillfällig lagning (och som ibland kan hålla väldigt länge) på en mindre skada kan man lägga ren epoxi för att täta, men helst någon tjockare variant, ren lamineringsepoxi kan bli väldigt tunnt.

    Du har ingen bild eller mer ingående beskrivning?

    Aj då, jag körde enbart i biltemas epoxy utan någon väv. Använde dessa två.

    http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Epoxi/Epoxi-Superstark-2000028570/

    Skadan är behandlad nu men jag vet inte hur bra det blir. Det pyr ut luft men har lagt sig en aning.

    http://www.bilddump.se/bilder/20180521105950-2a00:801:3cb:26bd:7428:56fc:8609:55aa.jpg

    Lagningen är inte fin men jag har tänkt att slipa ner det och eventuellt lägga på ett nytt lager epoxy eller varva med kolfiberväv och epoxy.

    Ytan är så pass trasig att man ser frigoliten men ytan är dessvärre väldigt tunn. Det är en rrd firestorm wood v3.

    Det är hål i laminatet, så man ser in i frigoliten men sprickan är ganska hård så jag vill inte klippa bort de vassa kanterna där sprickan är. Hoppas det funkar som jag har gjort nu.

    • Detta svar ändrades 5 år, 10 månader sedan av  allen.

    Svara på: Reparation av bräda

  • bjorn-daniels

    Medlem
    21 maj, 2018 vid 15:17

    Den där skadan skulle må bra av lite väv.
    Slipa ner och lägg på lite väv (minst 2 lager 163grams)+lamineringsepoxi Primenta.se har lagningskit med det du behöver. Kolfiber behöver du inte kosta på.
    Annars finns Carbix men tror inte de har nåt kit. Biltema brukar jag undvika när det gäller epoxi och väv.
    Du kan ju iofs köpa lamineringsepoxi på Biltema om du vill men deras glasfiberväv är på tok för tjock för att använda till detta. Den blir bara besvärlig att jobba med.
    Vill du snygga till det sen så slipa jämnt, ev nåt lager epoxi+ microballonger med efterföljande slipning och sen lackering.

    egentligen skulle du ha slipat ur och lagt väv i botten+ distansmaterial + väv men blir ganska mkt mer jobb då. Ett par lager väv kommer att hålla bra ändå för normal segling, får du ett kastfall med masten på nosen så går det sönder oavsett

    Att luft pyser ut beror på att luften i kärnan expanderar, ta ur luftskruven (Edit: har du goretex så låt bli den) och se till att du arbetar med jämn temperatur och även att temperaturen är jämn tills epoxin härdat annars blåser man hål på lagningen.

    • Detta svar ändrades 5 år, 10 månader sedan av  bjorn-daniels.
Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Reparation av bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.