Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Reseberättelse Bonaire

  • Reseberättelse Bonaire

    Publicerad av snygging på 20 augusti, 2007 vid 03:16

    För den som är intresserad tänkte jag skriva några rader medan man har internet.

    Är på Bonaire på smekmånad och sticker vidare till Curacao imorgon där det är tveksamt om det går att kita pga av kaktusar http://www.curacaokiteboarding.com/ ..

    En smekmånad med en icke kitesurfande fru gör att surfet mer är en bonus när det går. Stukar man sen alla fingrarna (kitelop på grunt vatten) innan man åker och får hela röven intryckt i en båtolycka så är man glad att man har kunnat kita trots att handen fortfarande värker.

    Bonaire är en hollänsk koloni ö (Nära coche venezuela) med rikt djurliv och känt dykvatten.
    Hotellet Captain Dons Habitat är riktigt fint trots att det kryllar av dykande tyskar/holländare och amerikanare. Vi har inte träffat på en enda svensk.
    bild 1 utsikt från hotellets restaurang.
    På morgnarna kan man roa sig med att mata ödlorna och se när de börjar slåss med duvorna. bild 2.

    Det är ingen party ö utan mer layback med massor av natur att se som t.ex. nationalpark, kaktusar, salt-tag med rosa vatten bild 3, flamingosar och det bästa snorkelvatten jag någonsin har sett (jmf med thailand, cap verde, egypten)

    Kollar man in deras surf sida http://www.kiteboardingbonaire.com/ så fanns det fyra surf spots men i realiteten nästan bara ett (surfade du på andra ställen kunde lokal befolkningen gå till handgemäng).
    Vindsurfarna har fått ensamrätt på en riktigt fin lagun kallad lac bay bild 6.

    Atlantis är dock inte kattpiss utan har perfekt utåtvind med plattvatten och räddningsbåtar.
    Man kunde göra hopp transiations när stranden med kitelopar utåt där vissa av de inhemska verkligen laddade med 12 kitar då en annan knappt kunde kanta med 9.
    Dock hade stranden lite inslag av vulkanberg som satte stopp för standstart.
    Vind nästan varje dag åtminstone mellan 17 till 19. Jag körde på mina fuels 13 och lite 9 och lite lättvindsbrädan.
    Av 11 dagar kunde man kita 8, jag kitade “lagom” då det var smekmånad som gällde :). bild 4,5.
    Det är säkrare vind tidigare på året.
    http://www.windfinder.com/windstats/windstatistic_bonaire.htm
    Alltid sydost utom idag då orkanen dean har kastat runt vindarna och vädret de sista dagarna, dock absolut inte så som dominikanska drabbades, då ön ligger utanför orkan bältet.

    Sammanfattning:
    Troligen snarlik coche’s strand och lite mer natur o layback än Aruba
    Mycket att se inte bara en ökenö, kräver bil för att ta sig runt.
    Bra kitesurf förhållanden.
    Ganska dyrt trots låg dollar.

    krillan82 svarade 16 år, 9 månader sedan 14 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • nic

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 05:22

    Tackar för rapporten Pierre. Ser gött ut.

    nic

  • larssa

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 07:32

    Ser inte alls dumt ut. Åt vilket vädersträck från coche ligger detta paradis?

  • svinet

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 07:43

    Fasen vad gött Pierre! du verkar ha det prima. Jag har kommit igång med surfet efter olyckan 😉
    Krya på dig med det deffekta arselet

  • hildingdude

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 08:33

    ahh det ser ut som ljuv surf asså! ha de bra på den fortsatt asmekmånaden!

  • christian12345

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 09:55

    Gött! Låter som en perfekt kombo av surf, NÖF och rövvård 🙂

    Chrille

  • snygging

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 12:48

    Västerut http://www.windfinder.com/windreports/windkarte_carib.htm

    Skall bli skoj att köra med er sen i sverige så att man blir hetsad, inte för att jag har lärt mig några speciella trix då det är svårt att lära en gammal hund något nytt. Eller så har man blivit bortskämd med plattvatten och skjortsåkning…….

  • snygging

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 12:51

    @Svinet 407053 wrote:

    Fasen vad gött Pierre! du verkar ha det prima. Jag har kommit igång med surfet efter olyckan 😉
    Krya på dig med det deffekta arselet

    Jag kunde knappt sitta på flyget och efter en vecka blev arslet blått då skadan satt långt inne! 🙂 Att du kan röra dig är ett under! 🙂

  • hugeo

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 14:20

    sittsele är ju fint

  • tjoppe

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 14:22

    Fan va sugen man blir!

    Tack för infon!

  • stebe

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 14:39

    @snygging 407150 wrote:

    Västerut http://www.windfinder.com/windreports/windkarte_carib.htm

    Skall bli skoj att köra med er sen i sverige så att man blir hetsad, inte för att jag har lärt mig några speciella trix då det är svårt att lära en gammal hund något nytt. Eller så har man blivit bortskämd med plattvatten och skjortsåkning…….

    Du kommer faan inte hem förrän du satt en KGB 😉

  • djevulen

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 14:44

    när kommer du hem your old fart???andra helgen i sept kommer nog skotten upp till varberg med lite test pryttlar ,det kommer ett gäng skåningar åxå så vi kommer nog att boka ett par stugor
    mathias

  • arild

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 19:59

    härligt mannen!

    rippa hårt, skönt att slippa pissa i dräkten hela tiden va:wink:

  • virena

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 20:32

    Ser grymt gött ut:laugh:. Känns skönt att veta att det inte dröjer så länge tills man själv hamnar i paradiset:wink:. Mer bilder skulle va kul.

  • svinet

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 05:41

    @stebe 407174 wrote:

    Du kommer faan inte hem förrän du satt en KGB 😉

    Instämmer! Och håll dig borta från ödlorna 😉

  • rusiak

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 05:45

    vafför kunde vi inte ha gift oss istället? Du o jag o bonair o co…

    //alex

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Reseberättelse Bonaire

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.