Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Restips och råd önskas

  • Restips och råd önskas

    Publicerad av pazmo på 16 november, 2011 vid 13:07

    Jag och tösen ska åka till värmen i andra hälften av mars, men exakt vart är ännu inte bestämt; dock gör hon ingen hemlighet av att Thailand lockar.
    Testade vindsurfing i somras och blev så hookad att jag siktar på att kitta upp mig och komma igång till våren, och därför vore det kul om det blir ett resmål där det finns bra vindsurf. Tycker i alla fall jag…

    Vill be om tips/råd/erfarenheter av resmål under denna period.

    Tack på förhand!

    ingen svarade 12 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • mick

    Medlem
    16 november, 2011 vid 14:03

    Vietnam; Billigare än Thailand. Charmigare än Thailand. Mindre exploaterat än Thailand. Blåsigare än Thailand.

  • pazmo

    Medlem
    18 november, 2011 vid 10:58

    Tack Mick.

    Komigennurå! Lite hjälp till en färsking önskas! NÅGON måste väl ha lite fler tips?

  • vigla

    Medlem
    18 november, 2011 vid 12:35

    Bästa surfet om man inte behöver vågor men desto mer sol och vind – Dahab Egypten, kolla harry nass surfcenters så förstår du.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 november, 2011 vid 13:07

    Har nyligen talat med en som varit i Dahab som upplevde stället som perfekt. Vad jag förstår kan man segla säkert i en lagun men man kan även ge sig ut på öppnare hav.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 november, 2011 vid 13:29

    Om man struntar i sol och värme och kör budget så kan man kanske även nu åka Ryan för ytterst ringa penning till Rimini eller närbelägna Cattolica. Flygplatsen är en gammal militärflygplats som bara ligger två km från Rimini. Båda stränderna är nu efter säsongen fria för windsurfing och kite.

    I Cattolica har man en kilometerlång rak (speed-)repa med stenbarriärer 75 m ut från stranden hela kilometern lång. Den skyddar för vågor. En avgränsad lagun är perfekt för kite med midjehögt vatten. Vill man någonstans bränna ut på öppet hav finns passager i stenbarriären.

    Rimini har en milslång strand som är rak och bred. Den finns hundratals hotell i Rimini och en hel del i Cattolica. Det gäller bara att hitta något på Nätet som är öppet så här “off-season”. Kommunikationerna med buss är perfekta. Alla hotell ligger nära stranden och man kan bo bra i en liten lägenhet med tv för 500 kr natten. Perfekt för en 4-5-dagarsresa. Det är bara att bära ned prylarna till stranden. Enda kruxet är att jag vet inte hur det fungerar med transport av prylar med Ryan.

    I början av oktober var det fullt med windsurfare och kitare på bägge stränderna och 20-25 grader varmt. Cattolica är bäst för nybörjare och speedare (om vinden ligger rätt) medan Rimini är helt öppet. Vågorna blir nog inte av den dimensionen att vågsurfare bör göra sig besvär. För stora vågor finns nog bättre ställen. Fördelarna är att det är billigt, bra kommunikationer och det är nära till havet. Om man åker hit för att windsurfa kan det vara lämpligt att åka ned strax före eller strax efter badsäsong då det fortfarande är varmt. Hur vindarna relaterar till årstiderna vet jag icke.

    Men som sagt – Du kanske ville ha sol och värme och då bör Du välja något dyrare.

  • vigla

    Medlem
    18 november, 2011 vid 18:59
    Herr Pelegrin;675581 wrote:
    Har nyligen talat med en som varit i Dahab som upplevde stället som perfekt. Vad jag förstår kan man segla säkert i en lagun men man kan även ge sig ut på öppnare hav.

    Det stämmer! som sagt kolla http://www.harry-nass.com så framgår alla olika alternativ. Glöm kulturupplevelser och annat som kan distrahera, hit åker man för att vindsurfa, kita eller dyka. Tiden räcker ändå inte till annat eftersom det blåser lika säkert som att solen skiner varje dag.

  • jlaser

    Medlem
    18 november, 2011 vid 21:16

    Aruba är bra i mars. Blåsigt, varmt och soligt. God mat och man blir inte magsjuk. Går till och med att dricka kranvattnet. Finns mycket att göra på stranden och havet. Jetski, snorkla, åka flotte efter speedboat… Minus: inte lika mysigt som Thailand.

    Här står det lite mer: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=71108″]Speedtraining in ARUBA – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    Så här skulle jag säga om några av de andra destinationerna som har kommit upp här:

    Thailand: mysigt och billigt att leva, dock blåser det nog inte så mycket.

    Egypten: är det verkligen så blåsigt i mars? Men framförallt, gisslet med detta land: magsjukan.

  • fredrik67

    Medlem
    19 november, 2011 vid 18:17

    Jag håller med de andra att Dahab är suveränt både för dig och tjejen. Jag har inte blivit magsjuk, men då åt jag också på lokala restauranger isf all inclusive-buffeer.

  • pazmo

    Medlem
    26 november, 2011 vid 13:44

    Det blev Thailand; en vecka på Koh Lanta och en vecka på Khao Lak. Ska tydligen finnas ett par olika uthyrare av kit på Lanta, men har svårare att hitta ngt på Khao Lak.
    Om någon skulle ha några tips är jag ytterst tacksam.

    Tack för alla svar på denna tråd!

    Pazmo

  • ingen

    Medlem
    27 december, 2011 vid 13:55

    Hittade du något bra ställe att hyra grejer på?
    Själv åker jag om 5 dagar.
    Funderar på Vietnam, kenya, Thailand och Boracay.
    Själv vill jag till Boracay, men känns lite meckigt(lång resa). Enklare att ta en sista minuten till Thailand.
    Grymt lurigt, damen vill ha sol och jag vill gärna surfa men orkar inte släpa med grejerna

  • mahi

    Medlem
    29 december, 2011 vid 10:19

    Låt oss nu vara ärliga.

    Dahab är ett bra ställe för windsurf (plattvatten) om man åker rätt tid på året.

    Dock är det skit om man inte gillar surf eller åker på snorkel/dykutflykter.
    Har egen erfarenhet av att åka med respektive dit.

    Tror inte er respektive gillar dahab om inte ovanstående.

    Således rekommenderas inte om man vill ha annat än surf/dyk!!!

  • claes6

    Medlem
    29 december, 2011 vid 14:55
    Pazmo;676125 wrote:
    Det blev Thailand; en vecka på Koh Lanta och en vecka på Khao Lak. Ska tydligen finnas ett par olika uthyrare av kit på Lanta, men har svårare att hitta ngt på Khao Lak.
    Om någon skulle ha några tips är jag ytterst tacksam.

    Tack för alla svar på denna tråd!

    Pazmo

    Har varit på både Koh Lanta och i Khao Lak i mars (5 år sedan) och då hittade jag inte en enda uthyrare på något av ställena. Det gjorde visserligen ingenting eftersom det inte blåste alls. Såg en som var ute på hyrgrejor nere i Karon, men han tog sig knappt någonstans eftersom det inte var någon vind. Förhoppningsvis har det ändrat sig på de här fem åren, både vad gäller uthyrare och vind.

  • maui-mange

    Medlem
    30 december, 2011 vid 02:57

    “Hittade du något bra ställe att hyra grejer på?
    Själv åker jag om 5 dagar.
    Funderar på Vietnam, kenya, Thailand och Boracay.
    Själv vill jag till Boracay, men känns lite meckigt(lång resa). Enklare att ta en sista minuten till Thailand.
    Grymt lurigt, damen vill ha sol och jag vill gärna surfa men orkar inte släpa med grejerna “

    Definitivt Boracay, paradiso for damen. Vindsakert och flera uthyrningar. Inte sa mycket langre an Thailand. Ar ganska saker pa att det ar daligt med vind i sodra Thailand. Hua Hin ar bast men osaker pa uthyrning, mest kite.
    Vietnam ar ocksa vindsakert men inget fint vatten eller strand. Damen blir sandblastrad om on lamnar resorten.

  • algen

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 10:48

    Kenya spenderade jag en månad i och då längs kusten från Mombasa till Lamu för 2 år sedan. Ingen vind som inspirerade till någon större surfhunger. Kommer ofta (nästan alltid) en bris på eftermiddagen som kanske orkar sig upp i ca 7m/s. Stora grejer skulle kanske funka. Sen växer inte surfuthyrarna på träd direkt. Och det som då finns kan snabbt sänka det lilla intresse som eventuellt kan dyka upp. Hmm har jag skrivit ner kenya som surf alternativ så här års tillräckligt nu kanske? Rykten säger dock att det kan blåsa en del på vår/sommar, någon som vet?

  • ingen

    Medlem
    27 februari, 2012 vid 21:19

    I fall någon annan funderar på Thailand kan jag bara säga att mycket vind var det inte någon gång på 2 veckor.
    Det finns två ställen Koh Lanta:
    http://www.kohlantawatersports.com
    http://www.lantapaddlesports.com/
    Eftersom det inte blåser finns det SUP att hyra,
    Lånade deras minsta bräda och det var en 133 L Starboard Futura och ett segel på 7.5. Planade iväg i en by. men bättre än så blev det inte.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Restips och råd önskas

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.