Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Revbensbrott

  • Revbensbrott

    Publicerad av perrakalle på 19 juni, 2008 vid 10:47

    Det verkar inte bättre än att jag måste ha brutit ett revben för en vecka sedan. Ramlade mot bommen och den tog rätt olyckligt mot ett revben. Det gjorde inte speciellt ont just då men jag hörde hur det knäckte till. Tänkte att det måste ha varit bommen som knakade lite. Körde vidare och tänkte inte mer på det. Fast en vecka senare har jag riktigt ont. Och kommande helg ser det ut att bli riktigt kalasbra surf på västkusten. På sjukvårdsupplysningen kan man läsa att det är bra med aktivitet och man ska undvika att ligga still.

    MEN jag undrar nu: Kan man röra sig för mycket? Om man uthärdar smärtan alltså. Finns det risk för komplikationer om man rör sig just så mycket som smärtan tillåter? (Eller kanske lite mer om det är kuling i Apelviken) Att skadan inte läker eller att man får kvarstående men?

    Hälsningar,
    Per Lundström.

    nachoman svarade 15 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • oaxen

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 11:13

    Hmm…

    Jag skulle vilja påstå att ett brutet revben är inget man kan gå omkring med en vecka utan att märka. Jag fick två sprickor i revbenen och har aldrig haft mer ont. Om man skrattade eller hostade smärtade det värre än värst – en outhärdlig smärta.

    Om du ens kan överväga att surfa så har du nog “bara” fått en rejäl smäll.

    Men, varför chansa? Sjukvården fungerar ju utmärkt…

  • perrakalle

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 11:22

    Aha, jag kanske uttryckte mig försiktigt angående smärtan. Dag 1. Ganska ont. Dag 2 och 3 riktigt ont. Dag 4-8 vill ogärna skratta. Dag 10 (i dag) ungefär som du beskriver. J…igt jobbigt att skratta, vågar inte tänka på att nysa…

    Men så har man ju olika smärttröskel också…he, he, och och olika smärttröskel beroende på aktivitet: Städning=låg, surf=hög!

  • woodleaflay

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 11:29

    @PerraKalle 476189 wrote:

    Aha, jag kanske uttryckte mig försiktigt angående smärtan. Dag 1. Ganska ont. Dag 2 och 3 riktigt ont. Dag 4-8 vill ogärna skratta. Dag 10 (i dag) ungefär som du beskriver. J…igt jobbigt att skratta, vågar inte tänka på att nysa…

    Men så har man ju olika smärttröskel också…he, he, och och olika smärttröskel beroende på aktivitet: Städning=låg, surf=hög!

    Jag var i din situation för ett par år sedan. Jag testade, fick en smäll av en våg och fick så dj-a ont att jag knappt kunde segla in. Sedan blev det en månads uppehåll efter det. Mitt råd blir därför att vänta. Inte för att det kanske är farligt men det kan ta längre tid att bli riktigt bra.

  • carrera

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 11:30

    Räcker med en spricka för att man ska vara skadad i flera år framöver om man inte vårdar det! Av egen erfarenhet kan jag säga att jag gjorde som du vill göra! Tog några värktableter osv. o sedan ut igen efter några veckor!! = skadade mig igen såklart! Då tog det ännu längre tid innan smärtan gick bort! Nu efter 5-6 år kan jag känna mig säkrare att det inte händer igen!

  • sea_surf

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 12:40

    Tjena!
    Ingen idé att du uppsöker akuten, blir ingen rtg av det hela så länge du inte har några andningsbesvär. Revbensbrott läker på en månad sisådär, helt OK att återgå i idrott (=windsurfing tex) när det känns hyfsat bra vilket brukar ta 3-6 veckor. Om det inte är en fraktur utan bara en blödning under benhinnan som täcker revbenet så bör det kunna läka ut snabbare.
    Christer O

  • perrakalle

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 13:02

    @sea_surf 476200 wrote:

    Tjena!
    Ingen idé att du uppsöker akuten, blir ingen rtg av det hela så länge du inte har några andningsbesvär. Revbensbrott läker på en månad sisådär, helt OK att återgå i idrott (=windsurfing tex) när det känns hyfsat bra vilket brukar ta 3-6 veckor. Om det inte är en fraktur utan bara en blödning under benhinnan som täcker revbenet så bör det kunna läka ut snabbare.
    Christer O

    Tack för bra svar. Jag lugnar mig lite. Kuling i Apelviken får nog vänta ett tag. Man vill ju inte sabba hela säsongen. Glad midsommar!

    Per.

  • nlc

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 20:55

    Lite sent kanske men min erfarenhet av revbensknas (ex sprickor) är att
    1) sjukvården inte gör mycket mer än att ordinera vila (om man inte har akuta andningsbesvär)
    2) det gör ont som fan i de mest konstiga situationer och att surf kan funka ända tills man får ett (nytt) fett slag mot bröstkorgen. Men att ta det lite lungare en 4-6 är faktiskt en bra regel, man vill inte hålla på att slå upp skadan var tredje vecka…

  • perrakalle

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 10:55

    @NLC 478361 wrote:

    Lite sent kanske men min erfarenhet av revbensknas (ex sprickor) är att
    1) sjukvården inte gör mycket mer än att ordinera vila (om man inte har akuta andningsbesvär)
    2) det gör ont som fan i de mest konstiga situationer och att surf kan funka ända tills man får ett (nytt) fett slag mot bröstkorgen. Men att ta det lite lungare en 4-6 är faktiskt en bra regel, man vill inte hålla på att slå upp skadan var tredje vecka…

    Tack för ännu ett bra svar. Jag tar det lugnt med surfingen några veckor till. Däremot har jag sett till att hålla igång med jogging och cykling. Motion är bra. Lite smärta skadar inte utan påskyndar läkningen!

    Per.

  • kamaaina

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 07:54

    Du är borta hela sommaren och troligtvis hela hösten oxå, kanske kan du börja rigga lite granna i maj nästa år, och öva beach starter nästa höst för att segla igen våren 2010.

  • nachoman

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 14:02

    Revbensfrakturer(=sprickor) gör man inte så mycket åt. Oftast smärtlindring i form av Voltaren som också hindrar inflammation.

    Lycka till och krya på dig!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Revbensbrott

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.