Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Rhodos, Ixia

  • Rhodos, Ixia

    Publicerad av kitekatapult på 1 juni, 2014 vid 18:24

    Tänkte ta en vecka i september o få lite surf på Rhodos. Bor vid Ixia.

    Vet någon om det är tillåtet att kitesurfa där, för jag hittar bara windsurfingcenter?

    Tacksam för svar.

    Mvh

    Fredrik

    roggan svarade 9 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • towel

    Medlem
    1 juni, 2014 vid 19:55

    Var där för tre år sedan och vindsurfade. Såg inga kitesurfare i “centrum” men bara en liten bit norrut var det fullt ös. Vågar inte säga om det var 100m eller någon km.

    Familjen blev inte så impad av Ixia men kan iaf bjuda på ett restaurangtips: Le Gourmet, drivs av en trevligt tant som heter Maria. Lite hemmahoskänsla och bra mat.

  • mikepunisher

    Medlem
    4 juni, 2014 vid 15:29

    Det är inte tillåtet att kita där. De center som finns är enbart till för vindsurf. Har sett någon kitare som launchar själv på stranden lite längre bort. Så ingen kan neka dig. Men att starta från de center som finns där är inte tillåtet. Det är tydligen väldigt känsligt med Kite på Rhodos då det är mycket turister som badar och kitecentret har det svårt med tillståndet. Så jag rekommenderar att köra på kitestället som ligger i Kremasti. Ca 5 km från vindsurfarna. Där är mycket bra och man betalar lite euro för att nyttja deras ställe, man blir upphämtad om man strular till det i vattnet m.m. Brukar köra en eller två veckor på Rhodos under sommaren för att det just är så vindsäkert o varmt på sommaren. Trivs grymt bra. Men i början bodde vi i ialyssos bredvid vindsurfarna men på sista åren har vi bott i Kremasti. Bayside katsaras. Riktigt bra 2 stjärnigt hotell precis vid havet o 200 m till kitecentret. Sen har du prasonisi på Rhodos som du borde åka till. Riktigt nice. Dock väldigt mycket folk på sommaren. Men september borde vara lite lugnare. Vågor, chop eller plattvatten på samma ställe. Bara o välja. 🙂

  • kitekatapult

    Medlem
    16 juni, 2014 vid 09:41

    Tack för tips! Tänkt hyra bil ett par dagar o kolla in Prasonisi 😉

    Kremasti är precis vid flygplatsen va?

  • mikepunisher

    Medlem
    17 juni, 2014 vid 19:07

    Det är nära flygplatsen, det stämmer. Ca 5-10 min med bil. Drar ner 2 veckor nu den 26 Juli. Kommer bli sweet.

  • eivindvr

    Medlem
    30 juli, 2014 vid 22:15

    Jag var där i Juni och gillade inte Ixia. Såg några som launchade själva men inget kitecenter. Jag hyrde bil och körde till Theologos som ligger någon km från flygplatsen. Där var det riktigt bra drag och mycket sköna männsikor (om man kan tyska) https://www.facebook.com/pages/Surf-and-Kite-Theologos/247636485317529

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    31 augusti, 2014 vid 20:36

    Kremasti är grymmt, sand/klappersten med stadig västlig Meltemi side shore dagarna i ända, finns kitecenter samt vindsurfingcenter. Var där i augusti på billigt ospecat hotell med flygplanen dundrande ovanför hotelltaket, och från centret brukade det vara 25-30 kitare ute på eftermiddagen varje dag. Länk:http://www.kiteprocenter.gr/index.html
    Annars är nog landtungan vid Prassonissi i sydspetsen den ultimata spoten för kite/vindsurf.

  • roggan

    Medlem
    23 september, 2014 vid 16:46

    Jäkligt vindsäkert som sagt. Svårt för nybörjare då det blir djupt direkt och det är chopp å vågor. Bra att dom kan hämta med vattenskoter om det skiter sig. Blåser ofta en aning frånlands vind.
    Man tror att man ska kunna kajta typ var som när man kollar kartan men har man otur får man böter. Ska tydligen vara dyra också om man har otur. Kremasti som gäller alltså.
    Kommer inte ihåg vad det kostar att ha sakerna på kitecentret men ca 500kr för en vecka nått sånt tror jag. Med buss dit är det en bit att gå från hållplatsen å ner till havet men vi löste det så. Blir ju lite billigare än taxi. När jag inte var på vattnet å kajtade filmade jag lite och fick ihop den här filmen som är från Kremasti. https://www.youtube.com/watch?v=DCVWUjnPIY0

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Rhodos, Ixia

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.